Mi a véleményetek a mai kamionokról?
Én komolyan mondom, el sem kezdtem a szakmát de már a fejem fogom, hogy mennyi sok hülyeség, és hogy mennyire hülyének nézik a sofőrt. GPS alapon már magát irányítja az emelkedőkön és leejtőkön a kamion, a sávelhagyó aszisztens nem ér semmit ha nem hófehér a csík, ezek az új motorok már 800-as fordulaton mennek, nem létezik már manuális váltó szinte, minden másodpercben adatot gyűjt az autó a sofőrről, elküldi a cégnek aki téged alaposan kielemez és ha nem tetszik neki akkor fejmosás stb...
És ilyenkor azon gondolkozok, hogy hogy lehetnek még amerikában kétütemű kamionok a közutakon a mai napig is euro -1000 -es motorral, és miért van alig automata váltó ott ráadásul nem is bevett dolog a szinkronizált váltó.
Miért van itt európában ez a hülyeség? De komolyan, mit akarnak ezzel elérni? A cégeknek megéri évente több tíz milliós gépet venni csak hogy pár litert spóroljanak? A gyártóknak meg milliárdokat költeni ilyen vacakokra... Én nem is értem, hogy most ez mire megy ki pontosan.
Amerika egy másik földrész, más mentalitásúak az emberek ebből fakadóan mások a szokások. Ott a kamionozás sokak számára macsó dolog (na persze itt is van ilyen bőven), többek között azért hogy megmutathassák hogy milyen kemény munkát végeznek, még a váltóval is jobb ha kínlódni kell, mert ott egyébként szinte minden jármű automata váltós. Ettől nyilván a kézi váltó ott igazi kuriózum, aki azt tudja vezetni az meg "félisten" szerepben tetszeleghet. Na most a youtube videókból te levontál valamilyen következtetést, de ne tekintsd azt általános érvényűnek. Ott se minen kamiont Detroit diesel kétütemű hajt. Újként nem lehet már olyat forgalomba helyezni, csak az öreg csatalovak közlekedhetnek még, azokat nem tiltják ki.
Ami a fogyasztást illeti, azért az a "pár liter" nem olyan kevés pénzt jelent ám évenete mikor mennek 100-150 ezer kilométert. Azonkívül egy új kamion, igaz hogy nagyon sokba kerül, de az a leginkább üzembiztos, nem kell meghibásodásokra számítani, amik mozgásképtelenséget okoznának, kisebb a sofőrre nehezedő nyomás (nem kell váltogatni, út közben szerelni stb) és nem utolsó sorban nagyobb bizalmat kelt a fuvar megrendelőjében egy új kamion a tizensok évessel szemben ami füstöl és csöpög belőle az olaj, netán rozsdásodik. Kitalálta ám ezt Wáberer bácsi is!
Most a mi cégünk is olyan Merciket vett, amelyeknél nem lehet manuálisan váltani. Okos. Télen egy szívás.
Akkor ott van az ún. idle shutdown funkció, nem tudod járatni a motort, pár perc üresjárat után leáll magától. Van pár trükk ugyan amivel ki lehet iktatni, de kb. ennyi esze van, ennyit tud egy mérnök a kamionozásról, aki ezeket kitalálja. Ha télen egy komplett hétvégét ácsorogsz, mínusz 15 fokban napi 2 x 1 órát járatni szoktuk a motort, különben azt kockáztatnánk, hogy lemerül az akksi. Ezekkel bajos, fogja magát, leáll és képes nem beindulni újra.
igen, én is ezt érzem, hogy a mérnökök azt hiszik tudják mi az a kamionozás, és azért gyártanak ennyi felesleges vackot, és ránk erőltetik. Apám is sofőr, és azt mondja hogy ezt a PPC-t vagy micsodát, a GPS alapú tempomatot már ki sem lehet kapcsolni, meg a duvenbeck cégnél azt mesélték, hogy hetente ellenőrzik a sofőr teljesítményét, és ha nincsenek megelégedve elküldenek egy oktatásra a kamion helyes használatáról... És én nem értem, hogy akkor most mit várnak el, elvigyük az árut biztonságosan és időben, vagy azt, hogy robotok legyünk akiket betanítanak egyszer és minden körülmények között úgy kell viselkedni?
Olvastam azt is, hogy pl a Titan Rent kamionbérlős cégnél az új autókba van sofőrelemző, küldi az adatokat a bérbe adó céghez, és ha látják, hogy a sofőr nem úgy vezet ahogy a nagy könyvben meg van írva bepanaszolnak a te cégednél, és "elbeszélgetnek" a sofőrrel. Kész röhej ez az egész :D És kajak úgy írják le ezt az egészet mintha valami hűde jó dolog lenne, közbe ez lassan egy irodai munkába csap át, ahol a főnök folyamatosan figyeli minden mozdulatod és beleugat mindenbe.
"és hogy mennyire hülyének nézik a sofőrt"
Nagyon sokszor nem véletlenül. Majd lehúzol közöttük pár évet és meglátod :D
"GPS alapon már magát irányítja az emelkedőkön és leejtőkön a kamion"
Eco Roll funkció, nem hülyeség. Ezzel az okossággal dombosabb utakon simán lehet spórolni 2litert 100km-en. Az 300 forintos gázolajárral számolva 600Ft/100km, 60 000 egy hónap alatt, évi 700 000+Ft. Ez egy kamion két havi lízingje, vagy egy átlag sofőr 2 havi fizetése..
"a sávelhagyó aszisztens nem ér semmit ha nem hófehér a csík"
A legtöbb autópályán teljesen jó a felező és záróvonal a sávelhagyás jelző számára. A legtöbb elalvás is autópályán következik be. Be bebuksz az árokba a mentési költség több százezer forint + az anyagi kár akár tízmilliós nagyságrendű is lehet. Nyilván hülyeség a sávelhagyás jelző, ha olyan munkaszerződést írsz alá, hogy ha elalvás miatt rommá törsz egy szerelvényt, akkor a keletkező kárt megtéríted. Aztán dolgozhatsz életed végéig ingyen... :D
A sávelhagyás jelző optikai alapon működik, nem működik ha retkes a kamera előtt a szélvédő, ha nincs felfestve felezővonal, ha havas az út, ha szántóföldön mész stb.. Ettől még nem szar, hanem egy szükséges jó. A legtöbb sofőr azt mondja ezekre a kütyükre, hogy feleslegesek, akárcsak a radaros adaptív tempomat. Minek az? Majd kérdezd meg apukádat, hogy a régi 2x2 sávos betonelválasztós M0-son naponta hány utoléréses baleset miatt volt 10-20-30km-es torlódás...
Az elmúlt 1 hónapban legalább 10 kamion ment le az útról az M1-en és az M7-en. Ezeket meg lehetett volna előzni sávelhagyás jelzővel..
"ezek az új motorok már 800-as fordulaton mennek"
Az összes motor optimális fordulatszám tartománya 1000-1400 között van. Ma már rendelkezésre áll akkora nyomaték, hogy 1100-as fordulaton kényelmesen lehet 90-ezni autópályán.
"nem létezik már manuális váltó szinte"
Lehet rendelni ma is. Az automata kényelmesebb, nem tudod kuplungosra hajtani két út alatt... :D
"minden másodpercben adatot gyűjt az autó a sofőrről, elküldi a cégnek aki téged alaposan kielemez és ha nem tetszik neki akkor fejmosás stb..."
A telekommunikációs fejlődésével elérhetővé vált az online járműkövetés, adatok gyűjtése stb..
A sofőrértékelő rendszerek általában néhány alap dolgon alapulnak:
- megfelelő fokozatválasztás : zöld fordulatszám tartományban járatod az autót
-fékhasználat: figyeli milyen arányban használod a retardert, használsz-e automata retardert, milyen erővel fékezel.
- előrelátó vezetési mód: nincsenek hirtelen gyorsítások, felesleges fékezések. Ez és a fékhasználat egy érdekes dolog. Meg lehet állni úgy is 40 tonnával 90-ről, hogy 60 méteren lelassulsz 0-ra illetve úgy is, hogy előbb időben elveszed a gázt,hagyod kigurulni, fogod retarderrel majd megállsz. Igaz ez utóbbi mondjuk nem 60 méter hanem 200, de sokkal-sokkal kisebb a fékek terhelése és ezzel üzemeltetési költséges spórolsz..
Elkerülöd a felesleges gáz-fék-gáz-fék kombinációkat, amikkel sokszor egy méterrel nem vagy előrébb, de feleslegesen elfüstölsz egy kanna gázolajat és koptatod a féket. Jó példa erre egy autópályás előzni tilosban történő haladás(vagy épp országút). Valami majom megy előtted, aki a tempomatot nem ismeri, hol utoléred, hol leszakadsz tőle, ha nagyobbat lassul mint gondoltad akkor fék, utána gáz, gáz , fék... Bekapcsolt adaptív tempomattal beállsz mögé, tartja a távolságot, te sem leszel idegbeteg és üzemanyagot is spórolsz.
-hegymenet : erről már korábban olvashattál
"És ilyenkor azon gondolkozok, hogy hogy lehetnek még amerikában kétütemű kamionok a közutakon a mai napig is euro -1000 -es motorral, és miért van alig automata váltó ott ráadásul nem is bevett dolog a szinkronizált váltó."
A távolsági fuvarozásban ott sem nagyon találsz már kétütemű V8-as dízelt.
Automata váltó van bőven, de kamionoknál a leggyakoribb az Eaton Fuller, ami azért már elég régóta szinkronizált. Az a kézi váltó nem ugyanaz a kézi váltó, ami nálunk a kézi váltó. Ott a Scania Opticruise-hoz hasonlóan csak indulásnál kell kuplungozni, a váltásnál ezt megoldja magának a technika. Itthon is volt korábban Eaton Fuller, méghozzá az Iveco Turbostarok egy részében. Háát a sofőrök 99%-a nem tudta használni :D
"De komolyan, mit akarnak ezzel elérni? A cégeknek megéri évente több tíz milliós gépet venni csak hogy pár litert spóroljanak? "
Ugyanazt az árut, amit egy Euro3-as autóval elviszel 32 literes fogyasztással, ezt egy ilyen hiperszuper Euro6-os csodával elviszed 25 literes fogyasztással. 5 liter/100km. Az 7 euro/100km, 700-800 euro/hónap, 8-10 000 euro/év. Egy új autó alapára 75-85 000 euro. Csak az üzemanyagon kitermelsz egy autó vételárát 6-8 év alatt.
Ha egy Hungarocamionos Rábához viszonyítunk akkor a különbség 15 liter/100km, ahhoz képest 4 év alatt termeled ki egy új autó árát, csak az üzemanyag megtakarítással. Nyilván lehet mondani, hogy ez nem nagy tétel, de villants már nekem farzsebből 80 000 eurot. Egy Duvenbeck méretű több száz autós cégnél el tudod képzelni, hogy ez mennyi? Mondjuk egy ~4000 autós Waberersnél ez az évi 10 000 euro megtakarítás az 40 000 000 euró. Ez úgy apád 2300 évi fizetése! :D
"én is ezt érzem, hogy a mérnökök azt hiszik tudják mi az a kamionozás, és azért gyártanak ennyi felesleges vackot, és ránk erőltetik."
Én meg úgy érzem, hogy ez bullshit. Ha mindenféle vackot csak úgy rá lehet erőltetni a népre, akkor ott gond van. Azért gyártanak sok dolgot, mert igény van rá. Mert sok az elalvás, sok a ráfutásos baleset, sok a holtteres baleset, magas a fogyasztás...
"a GPS alapú tempomatot már ki sem lehet kapcsolni"
A Scanianal, ha power módba kapcsolsz, akkor nincs Eco Roll funkció. Nyilván ilyenkor spórolás sincs. Az Eco roll lényege, hogy az autó kiszámolja a domb tető előtti holt ponton mikor kell elvennie a gázt, hogy a domb túloldalán visszaszerezze a lendületét és így üzemanyagot takarítson meg. Van ahol 1,5-2 kilométereket is tud úgy gurulni az autó, hogy gázt nem adsz és nem lassul 80km/h alá ( ha előtte 90-re volt állítva a tempomat). Egy ilyen akcióval időben kb 30 másodpercet buksz, de fogyasztásban meg több litert fogsz.
"meg a duvenbeck cégnél azt mesélték, hogy hetente ellenőrzik a sofőr teljesítményét, és ha nincsenek megelégedve elküldenek egy oktatásra a kamion helyes használatáról..."
Nem csak a Duvenbecknél, hanem már sok más cégnél is. A fentebbi matekból látható is, hogy miért.
"És én nem értem, hogy akkor most mit várnak el, elvigyük az árut biztonságosan és időben, vagy azt, hogy robotok legyünk akiket betanítanak egyszer és minden körülmények között úgy kell viselkedni? "
Azt várják el , hogy elvidd az árut biztonságosan és gazdaságosan. Asszem a Duvenbecknél ha nem érsz el egy bizonyos szintet a sofőrértékelésen, akkor ugrik a prémiumod. Miért fizessenek ugyanannyit két sofőrnek, amikor az egyiknél akár 10%-kal magasabb az üzemanyag költség? Ha két autó ugyanazt a munkát csinálja, az egyik autó 25 litert eszik a másik 28 litert, akkor havonta 90 000Ft különbség van a két autó üzemanyag költségében. A 90 000 megtakarításból lehet adni prémiumot, ha nincs megtakarítás...
Lajkát is fellőtték az űrbe, Ham a csimpánz is került vagy kettőt a föld körül, ez bizonyítja hogy a gázt nyomni mindenki tudja. Okosan nyomni már kevesen. (jó, ez így erős volt xD)
Ma már nem csak arról szól a kamionozás, hogy eltalálj A-ból B-be az áruval, hanem arról is, hogy ezt gazdaságosan, a lehető legkisebb költséggel csináld. Okosan. Így csökkennek a fuvarozás költségei, marad a cégnél egy rakás lóvé amiből aztán lehet flottát fejleszteni, béremelést adni stb..
Lehet ez most valami ördögtől való új dologo, de ugyanezt a lakatosoknak és a hegesztőknek már vagy 50 éve oktatják, hogyan kell hatékonyan és takarékosan felhasználni a rendelkezésre álló anyagot, nem ész nélkül...
HakapesziM:
Az Idle shutdown az szoftveresen kikapcsolható, csak kérni kell a kötelező szerviznél.
"de kb. ennyi esze van, ennyit tud egy mérnök a kamionozásról, aki ezeket kitalálja."
Te is tudod szerintem, hogy ezt nem arra találták ki, hogy téged sz0passon amikor a kocsiban hétvégézel. Miért nem szólsz annak aki így rendelte, hogy ezért és ezért nem jó ez a funkció és ne ezzel rendelje az autót.
Sajnos ugyanaz a tendencia, mint személyautóknál, meg úgy az élet minden területén: mindent a robotok vezéreljenek, az emberre lassan szükség sincs, csak nem tudom mire jó ez az egész...
Amúgy: az automataváltó nem hülyeség. Szerintem nem olyan nagy móka, hogy kanyargós főúton 12 sebesség között állandóan kalimpálni kelljen a váltóval. Sokan lusták is váltani, soszor elmegy egy kamion mellettem, és kívülről hallom, hogy erőlködik a motor, vissza kellene váltani, de a sofőr ba*ik rá.
Az, hogy Waberers például 3 évente cseréli a kamionokat, az nem azért van, mert nem bírnak többet ezek a kamionok, csak nekik presztízskérdés, hogy a legújabb kamionnal menjenek. És nem az üzemanyagon spórolnak, hanem a fenntartáson. 3 év és párszázezer km után azért egy kamionra is költeni kell szépen, és nem biztos hogy megéri.
Néztem amerikai kamionos videókat, azért az is baromság, hogy szinkronizálatlan a váltó, és a sofőr küzd egy 2015-ös kamionon, hogy vegye már be a k**va sebességet. Semmi értelmét nem látom.
"Az, hogy Waberers például 3 évente cseréli a kamionokat, az nem azért van, mert nem bírnak többet ezek a kamionok, csak nekik presztízskérdés, hogy a legújabb kamionnal menjenek. "
Gazdaságilag csak így fenntartható a modell, amit nem csak a waberers követ, hanem majdnem mindenki aki gondolkodik.
"Te is tudod szerintem, hogy ezt nem arra találták ki, hogy téged sz0passon amikor a kocsiban hétvégézel."
Ezt nem feltételezem, de akkor miért? Ha járatom a motort, nem azért teszem, mert szeretem a hangját.
"Miért nem szólsz annak aki így rendelte, hogy ezért és ezért nem jó ez a funkció és ne ezzel rendelje az autót."
Szerinted nem szóltunk? A manuális kapcsolás ügyében volt már ígéret, csak az az érzésem valamiért a mérnökök (valaha magam is annak készültem egyébként) és a főnökök nem szeretik ha sofőrök "kívánságlistával" állnak elő. Így rendelték a flottát és kész, ők jobban tudják. De aztán a sofőr seggel le a havas emelkedőn az automatával, pedig csak vissza kellett volna dobni két fokozatot idejében, de nem lehet. Nagy ügy, majd megláncolja a sofőr. 15 - tel megy fel a kassel - i púpokon, ahol manuálisban 40 - nel is lehetne, nagy dolog, de azért érj oda mindenhova időben.
Nem vagyok kamionios, ezért félve kérdezem, tényleg csak a motor járatásával lehet fűteni ma 2016-ban egy kamiont?
Állófűtés nincs ezekben?
"Állófűtés nincs ezekben?"
Hogyne lenne, csak ahhoz is szükség van áramra. Egy éjszakai pihenőt, 9 - 11 órát simán kibír járatás nélkül jó állapotú akkuval, de egy teljes hétvégét nem. Emellett ma már sokunknak van laptopja, áramátalakítója, TV - je, mikrója stb., az megint áram.
Nagy átlagban hétvégén nyáron napi fél - egy órát, télen napi kétszer egy órára be szoktuk rúgni a motort, én korán kelő vagyok, reggel 6 - körül már ránézek a feszültségmérőre vasárnap is. Így is vannak jól alvó kollégák, akik vasárnap reggel zarándokolnak körben a parkolóban: ugyan bikázza be már őket valaki, mert leszopta magát az akksi reggelre. Persze senki nem mer megmozdulni a hétvégi pihenő alatt, mert még megbüntetik ha három percet mozgott a kocsival pihenő és kamiontilalom, ilyenek a szabályok.
Nagyon nagy hidegben, pl. skandináv vagy orosz pályán olyan mínusz 25 alatt nem is nagyon szoktuk leállítani hosszabb időre a motort. Már ha lehet, mert ezekkel az új funkciókkal egy régebbi pótkocsit felakasztva amely kicsit gyorsabban veszti a levegőt, a légnyomást nem tudod feltermelni, már leállítja a motort az elektronika. De vannak trükkök, amivel ki lehet játszani.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!