Van valakinek tapasztalata a Poliuretán motortartó bakkal? Jobb mint a sima gumi? Hol lehet venni?
A PU motortartó bak akkor jó, ha a gyárinál erősebb motorod van. A régi, gumi motortartóknál gyakran előfordult, hogy az erősebb motort nem bírták a gumibakok, folyamatosan elszakadtak, mindig cserélgetni kellett őket. Mondjuk ilyet az új, hidraulikusak is tudnak. Erre megoldás a poliuretán bak, ami keményebb, így az erősebb motor nem tudja annyira összenyomni, tovább bírja az igénybevételt. Cserében kevesebb rezgést nyel el, jobban rázza a bódét. Versenyautónál ez nem gond, nem a kényelem a lényeg és úgyis megerősíted a motortartó bekötését (is), utcai autón viszont sok bajt okoz. Több rángatást, remegést kap a bölcső, hamarabb elfárad és kényelmetlen, hogy a motor jobban rázza a bódét.
Sok Okos Jóska mégis ezzel oldja meg, ha megadja magát a gyári motortartó bak. Ránéz az árlistára: a gyári, hidrós belekerülne darabonként 30.000-be, a PU-ból meg lehet, hogy kijön egy tízesér' a szett. Ó, há' hülye lesz ő a gyárit megvenni, amúgy is alig 120.000 km alatt szétszakadt (amit ő 120.000-nek hisz, az inkább 350.000, de mint tudjuk, magánszemély sosem tekeri az órát), a PU meg jó, mer' az jaó maszív, nem szakad széjjel, nem engedi el az olajat!
Be is pattan a PU motortartó bak a rezgéstől repedezett, kissé rohadt bölcsőbe, Okos Jóska elégedetten mosolyog, hogy milyen sokat megspórolt, aztán ha időben eladja az autót, nem neki fog leszakadni a bölcsőről a motortartó bak alsó rögzítése.
Nekem sima gumi van és szeretném ha több rezgést nyelne el.
Akkor ezek szerint hidrósra kell, hogy kicseréljem...
Nem biztos, hogy létezik az adott típushoz hidrós bak. A régi, kívül gumi, belül csavarrugó bakokat fokozatosan váltották fel a hidraulikusok, de egy típuson mindig csak egyfélét használtak.
Egyébként a gumibakok cseréje sokszor meglepő dolgokat produkál. Ahol csavarrugó van a bakban, ott igen gyakran előfordul, hogy a jótékonyan takaró gumi mögött a rugó elrohad, darabokra törik és onnantól kezdve a gumi egymagában csillapít, úgy meg nem sokat ér. De a gumibak öregedése is rontja a csillapítását: egy idő után sprőd, repedezett lesz, kinyúlik, semmit nem nyel el. Ilyenkor cserélni kell, de lehetőleg egyszerre az összeset. Hosszmotoros autóknál néha szokott úgy járni az egyszeri autószerelő, hogy kicseréli a motor tartóbakjait, a váltó bakjáról meg megfeledkezik (már ha egybe van építve a motor a váltóval). Utána meg jön a csodálkozás, hogy továbbra is zörög, kopog a hajtáslánc, remeg minden. Egyszerre ki kell cserélni az összes bakot, azt is, ami látszólag semmit sem tart, akkor lesz jó.
De azt figyelembe kell venni, hogy a régi gumibakok sokszor nem tudnak olyan tökéletes zaj- és rezgéscsillapítást, mint a modernebb hidrósok. Nem véletlenül találták ki az olajos motortartót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!