Hogyan csökkenthető a Kia tetőcsomagtartó zaja? Mivel lehet csökkenteni a szélzajt?
Ha nincs rá szükség, le kell szerelni és nem szól. Mikor pedig fenn van, hozzá kell szokni, hogy zúg. Azt lehet még ellenőrizni, hogy minden rögzítés megfelelő-e, nem lógnak-e a keresztrudak, nem szabadult-e el valamelyik burkolatelem. De alapjában véve akkor sem fog megváltozni a helyzet: lesz neki hangja, ha fenn van.
Egyébként a mai autókon sokkal feltűnőbb a tetőcsomagtartó hangja, mint a régieken. 25-30 éve egy Škodán, Ladán vagy Trabanton a zártszelvényből készített tetőcsomagtartót sem mindig hallotta az ember, mert a bömbölő motor és az autó körüli légörvények sikeresen elnyomták a hangját. Pedig azok is búgtak rendesen, csak nem tűnt fel a sok más zaj között. Manapság áramlástanilag sokkal jobbak az autók formái, kevesebb zúgó légörvény keletkezik körülöttük és a bódé zajszigetelése is jobb. Ezért egy áramlástanilag jobb kialakítású, kevésbé hangos tetőcsomagtartó hangja is feltűnő nagy sebességnél.
Le kell szerelni a tetőcsomagtartót, ha azt nem használod.
A felszerelt csomagtartó megnöveli az autó légellenállását, nem csupán a szélzaj lesz erősebb, de az autó fogyasztása is több lesz.
"A gyártó sose próbálja ki a termékét? Mert ez azért eléggé gagyi dolog a mérnököktől"
De, kipróbálja. Először CFD-ben modellezik, hogy fog kinézni az áramlás, utána tesztelik a prototípusokat és ha megfelelőnek ítélik, akkor kerülnek sorozatgyártásba.
Csak éppen a mérnöki munka nem más, mint folyamatos kompromisszumok kialakítása. Például ott van a költségkeret: megadják, a szériagyártásban darabonként milyen önköltségi árt kell produkálnia a terméknek. Ebbe lehet, hogy a speciális profilú, kevés szélzajt keltő keresztrúd már nem fér bele, a szabvány profilanyag meg igen. De az is lehet, hogy árban beleférne valami egyedi profilanyag, csak ahhoz nehezebb rögzíteni a csomagot. Egy aerodinamikai szempontból kedvező keresztrúdra nehezebb bármilyen felépítményt ráültetni, mert nem sík a teteje. Például tetőboxot négyszög keresztmetszetű profilra könnyű felcsavarozni, de ha közdarab kell a cseppalakú profilhoz, az plusz alkatrészgyártás és logisztika. Tetőcsomagtartónál meg jó, ha nem zúg, de az se hátrány, ha használni is lehet. Vagy az is lehet, hogy a tervezésnél a szélzaj sokadlagos szempont volt: úgyis csak ideiglenes használatra szánták, az nem volt a tervben, hogy ezzel bárki több száz kilométert tesz meg 80 km/h-s tempó fölött. Olyan ez, mint a hátrameneti fokozat: tök jó oda a szinkron nélküli egyenes fogazású fogaskerék. Lehet, hogy nehezebb kapcsolni, mint a szinkronos (sőt, újabban már több szinkrongyűrűs), ferdefogazású előremeneti fogaskerékpárt, visít is rendesen, de addig, amíg betolatsz a parkolóhelyre, tök mindegy.
Nem a mérnököt kell egyből szidni, ő valószínűleg a lehető legjobban oldotta meg a feladatot. Csak éppen ez volt a feladat, így volt gazdaságos a gyártás. Még egyszer mondom (írom, mindegy): a tetőcsomagtartó ideiglenes használatra való, a gyártónak tehát más szempontokat kell figyelembe vennie a tervezésekor, mint egy állandó tartozék esetén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!