Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Melyik a legmegbízhatóbb...

Melyik a legmegbízhatóbb Pannonia modell?

Figyelt kérdés
Venni szeretnék valamilyen régi magyar motorkerékpárt. Magas vagyok, jó kötésű és személyt is szállítanék alkalmanként. Így sajnos a Csepel (van 250-es tudom, de ritka az eladó példány), Danuvia nem biztos, hogy kielégítene. A Panaj marad a ringben. Mindegyik modellje tetszik, én a legmegbízhatóbbat választanám. Tavasztól kora őszig lenne használva, komótos országúti túrázásra (külföldön is). Melyik típus lenne a legalkalmasabb számomra? Nehéz életben tartani egy legalább 40 éves gépet? Megoldható az alkatrészbeszerzés? stb. Kérem csak olyan válaszoljon, aki az adott típushoz ért, esetleg birtokolja is; a "szerintem" válaszok nem érdekelnek. Köszönöm!

2015. nov. 25. 16:10
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
100%

nincs ilyenem, csak volt..

kizárásos alapon P20-at,21-et ne..kicsit nehezebb a karbantartásuk, mint a T5-é, vagy a P10-é..


a T5 is jó(ilyenem volt) de a P10 már javított kiadás...akkoriban nagy szám volt.


Tavasztól őszig komótos túrázásra főnyeremény bármelyik 250-es...volt white danuviám is, hát mit mondjak? azt se..


mai technika mellett nem nagy durranás karbantartani ezeket a gépeket..persze dédelgetni kell,például minőségi olaj a benyába...a gyertyára ügyelni kell, hogy gyári érték legyen benne, a gyújtást néha meg kell sasolni.


több most nem jut eszembe, azon kívül, hogy baromira meg voltam elégedve a T5-el...ma már nevetségesen kis teljesítménynek tűnik a 14 LE, de akkor...szédítő volt.


vedd meg, és örülj neki. nagy élmény, még akkor is ha 62-es példányt találsz...


járj szerencsével.


(később volt egy 350-es izs-em...na az volt még a nagy kaland.például olyant vennék most is, pedig öreg vagyok)

2015. nov. 25. 16:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 lupara ***** válasza:
Volt TLT(teleszkóp-lengőkar-tokozott)Pannóniám 1958-as kiadású.Használtam T-5,P-10,P-20-ast.Pannóniát 1954-től 1975okt.24-ig gyártottak,közel 700ezer db-ot.Ebből 330ezer T-5-ös volt,1964-től 75-ig.Jól sikerült széria volt,ebből válassz,vagy a 1967-től induló P-10-ből.A 10-es már 16.5Le,még nyomatékosabb motorral,jó üléspozicióval.Későbbi 20-as,21-est vezetni élmény volt,üzemeltetni nem,gyújtás karburálási problémák miatt.Tehát T-5-ös,vagy P-10-es,tapasztalataim alapján.Igényesen felújitott Pannóniák ára nem kevés,erre készülj.Életben tarthatók,ha egy ilyen motor vétele mellett döntesz,akkor az erre szakosodott műhelyeket is megtalálod.
2015. nov. 25. 21:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
Megbízható Pannónia nincs. Mindegyikkel folyamatosan olajos leszel, pár száz kilométerenként előjön valami bajuk. Ha gyáriak az alkatrészek, akkor azért, mert vészesen elöregedtek (és nagy részük a gyárban is silány anyagból, pontatlanul készült), ha utángyártottal újítod fel, akkor azért, mert nem tudod, Esztergályos Miska miből és hogyan gyártotta az adott alkatrészt (lehet, hogy ő sem tudja), ha pedig nekiállsz átalakítani Prox dugattyúval, elektronikus gyújtással és Mikuni karbival, akkor sokszor a megmaradó gyári alkatrészek dobják be a kulcsot. Ha nem zavar, hogy minden túra előtt és után (meg néha közben is) kuplungholtjátékot, megszakítóhézagot, alapjáratot kell állítanod, néha meg csak úgy véletlenszerűen megszűnik a szikra, sötétben pedig semmit sem látsz (de ha látnád is az akadályt, akkor sem tudnál megállni, olyan gyatrák a fékek), akkor bármelyik egyhengeres jó neked. A kéthengeresekkel még több a baj, az csak annak való, akinek van otthon gépműhelye.
2015. nov. 26. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje:

Megbízhatóság alatt nem a mai japán motorokét értem. :) Volt Simson Schwalbém (kényszerhűtéses), meg S51-em is. Ezek például megbízható gépek, ha megkapják a szükséges törődést. Volt pár száz kilométert futott (még szőrös gumis) Verhovinám is, ami... hát nem a megbízhatóság szobra (még a kellő odafigyelés ellenére sem).


A T5-öst mások is ajánlották, illetve egyik nagyapámnak P10-ese volt, amit máig istenít... Valószínűleg utóbbi mellett döntök.

2015. nov. 29. 23:42
 5/14 anonim ***** válasza:

A Pannónia inkább a Verhovinához lesz közel. Folyamatosak az indokolatlan lerobbanások, érthetetlen hibák. Ez van, a Csepeli Motorkerékpárgyár elavult tervekből, kőkorszaki technológiával, hulladékanyagokból ennyit tudott kihozni.

Ha mégis ezekből akarsz választani, akkor talán a P10 a legjobb. A nagybordás henger jobb hűtést ad, mint a régi kisbordás (bár még így is botrányosan rossz a hűtés), ezekben már a váltó léptetőszerkezete is az új, egyszerűbb konstrukció (a régivel ellentétben akár be is lehet állítani, hogy minden fokozatot kapcsoljon, bár a kettes minden egyhengeresen olyat csattan, mint a kovácsoltvas kapu), a rugóstagok legalább valamennyire rugóznak (csak eresztik az olajat, ha nem figyelsz oda) és nem kell hajlított háttal ülni rajtuk a magas kormány miatt. Viszont alacsony termetnél nem jó a P10: magas a kormánya és a nyerge, ezért 170-175 centis testmagasság alatt alig ér le az ember lába, kényelmetlen és bizonytalan az egész (a tömegközéppontja magasabb, mint a T5-é, a futóműve meg ugyanolyan buta, csak amint írtam, legalább rugózik egy kicsit). Ha alacsony vagy, a T5-tel jobban jársz.

2015. nov. 30. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:

Sikerült?


A többiek jól leírták: egy eredeti állapotú Pannonia, a gyári megoldásaival még tökéletes állapotban (értsd: minden gyári tűrésen belül, futóművek perselyei, csapágyak mindenhol) sem lesz egy túl könnyed érzés.

Ha jól megcsinálod vagy megcsináltatod, akkor tényleg csak a gyári előírás szerinti törődés kell neki és megy sokáig HA nem hajtod bejáratás után sem 85-90 fölé.


A "gyári előírás szerinti törődés" viszont kicsit húzós lesz mai szemmel: a piros könyv (ezt érdemes hamarabb beszerezni, mint a Pannoniát! - Balogh-Wohlmuth: Így gondozd a Pannoniádat a hivatalos címe) azt mondja, hogy ellenőrizz olajszintet a váltóban 500 km-enként. 500 km?


De nagyon elterjedt, főleg az egyhengeresek, amikben egy sor alkatrész csereszabatos - ha beleolvasol egy fórumba láthatod miket alakítanak át azok, akik rendszeresen használni akarják. Ilyenek a gyújtás, a kuplung, a kormánycsapágy.

2016. jan. 13. 09:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:

Még nincs meg, elsietni nem akarom. :)

Eredeti vagy igényesen felújított példányra vadászok. Lényegében a TLT-től a P12-ig bármelyik egyhengeres szóba jöhet, ahogy utánanéztem. Külföldi oldalakat is bújok, mert az exportpéldányok is érdekelnek, pl dinamós TLB vagy emelt kipufogós T9. Köszönöm a könyvajánlást, már szerzem is be.

2016. jan. 14. 14:35
 8/14 anonim ***** válasza:

#7 - TLB és T9? Eredeti vagy igényesen felújított példány? Hmmm...


Mekkora költségkerettel számolsz?

A felújított Pannoniák alja a 220-250e környékén van, ezek a pár éve felújított példányok, azok közül is a gyakoribb típusok. A tényleg szép (mert a minőségre nehéz pár távoli képről bármit mondani) és ritkább példányok 500-700e és felfelé érhetőek el.

A felújításból csak maga a krómozás, az új ráfok (+küllők+kerékagy rendbe hozatala) és a két új kipufogó 150e környéki tétel.

A TLB árazását mindenki ismeri, azt lehetetlen olcsón találni. Inkább milliós környéki tétel még csúnya állapotban is. Olyat ismerek, aki szerencsével felismerte a hirdetési fotókon a P10-nek árult P9-et, de ahhoz már szerencse és nagymértékű típusismeret is kell.


Én túl vagyok néhány Pannonián, de sosem akartam nagyobb adag pénzzel benne lenni a hobbiban (értsd: 500e felett). Ha most kezdenék bele, akkor az elmúlt 8 év tapasztalatai tükrében két dolgot tanácsolnék saját magamnak: az egyik, hogy egy felújítás előtti, de műszakis példány nem rossz ötlet azoknak, akik nem még nem volt Pannoniájuk. Ha látatlanban beleteszel mondjuk 450e forintot, akkor érhet csalódás - egy 140-160e forintos, nem szép, de rendszámos és motorozható P12-es (mert ilyenek rendre felbukkannak) sokkal jobb barátkozni a márkával. Egy drágán felújított, költséges motor inkább nézegetni való. Nem mered otthagyni az utcán, mert mi lesz ha valaki ráülteti a kisgyerekét és a gyerek ruhájának cipzárja meghúzza a festést... Sőt, egy ilyen árszintű motoron nem lehet anyagilag bukni, bármi amit ráköltesz növeli az értékét.

A második: ezekkel a motorokkal kicsit más az együttélés, mint egy modern géppel. Tényleg meg kell szabni a határokat (pl. az egyhengeresek érdekes dolgokat tudnak produkálni 95-100 km/h felett még felújítva, bejáratva is), amiknek a kitolása bizony komoly barkácsszakköri feladat.


veteran.forum.hu esetleg? Ha úgy alakul, akkor szívesen látunk. :)

2016. jan. 15. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:
Ó, és még valami: a papírügyek itthon úgy állnak, hogy aminek nincs, annak nem is lesz belátható időn belül papírja. Veteránminősítéssel ("OT") sem - tehát ha motorozni kell, akkor olyat kell venni, aminek egyértelműek és átláthatóak a papírjai.
2016. jan. 15. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:

Olyan 250-350 környékén szánok rá, ha gyakoribb típusról van szó, ha a sors elém sodor egy ritkább modellt, adok érte jóval többet is.

Ez a P12 például nagyon tetszik: [link]

Várok vele, mert találtam egy zöld TL-t Somogyban. Nem leledzik lerottyant állapotban, de azért egy alapos takarítás ráférne. A gazdája (80 körüli bácsi) viszont nem szívesen válik meg tőle, gondolkodási időt kért.

2016. jan. 23. 20:45
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!