Használnak még manapság kipufogó féket teherautókon?
Úgy hallottam már régen sem volt valami hatásos, és néha még le is dobálta (a valamit a motorról... nem vagyok hozzáértő), és nem is nagyon hallom hogy beszélnének róla, inkább a retarderről (ami a tengelyeket fogja és nem a kipufogót folytja).
Viszont amerikában úgy látom még mindig nagy divat a kipufogófékesdi (jake brake), akkor most hogy is van ez?
A JakeBrake az nem sima kipufogófék, hanem dekompressziós motorfék ( egyébként Európában is használatos pl a Paccar MX motorban,a Volvonál VEB, Iveco Turbo Brake stb ).
Használnak kipufogóféket is, bár szerintem már csak rendelhető extra. A retarderek elterjedtebbek ma már, az áruk is elérhető és a fékteljesítményük is magasabb.
Igen, használnak, de kiegészítve valami modern elveken alapuló móddal, de nem tudom pontosan a működési elvüket. Én DAF-fal dolgoztam (XF 105 és Euro 6, Waberer's), a kézikönyve MX-motorféknek nevezte ezt a féket, ami egy kipufogófék plusz ez a ráadás. Ugyanis a leírása világosan leírja, hogy amikor a lejtmenetszabályzó kezeli az MX-motorféket, ha elegendő, csak a kipufogófék része működik belőle. Érezhetően kétféle hangszíne volt, amikor tartotta lejtőn pl. a 60-at, hol jobban, hol gyengébben fogott, hol teljesen kikapcsolt.
Általában automataváltókhoz szokták ezzel rendelni. Pontosabban ez az alap, az a tendencia, hogy sokszor nincs megrendelve a retarder, ami azért valamivel erősebb, komolyabb, drágább szerkezet. Azt főleg kézi váltósnál érdemes megvenni, mert az üresben is működik, míg az MX-motorfék (DAF esetén, és minden más gyártó motorfék nevű fékje) a fordulatszámmal arányosan fejt ki fékezőerőt, tehát ha bekapcsolod, az automatika el is kezdi visszadobálni a fordulatot. Lejtőn pl. 1900-2200 körül szoktam lejönni 10-edikben 80-85-tel pl. az M0 lejtőin.
"tehát ha bekapcsolod, az automatika el is kezdi visszadobálni a fordulatot."
Bocs, fokozatot. Késő van már.
Találtam neked videót a DAF MX-motorfékjéről: https://www.youtube.com/watch?v=n0rbi5L47PU&list=PLnKwfY95Hm.. 0:30-nál kapcsolja be, azért megy fel a fordulat, mert visszavált a váltó ilyenkor, hogy legyen fékteljesítmény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!