Mit jelent az, hogy egy kocsi kétütemű?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Más működési elv.
A kétütemű 2, a négyütemű 4 ütemben végi el az üzemanyag beszívását, sűrítését, robbanását, és kipuffogását.
A kétütemű motornál nincsenek szelepek, nincs vezérműtengely, szóval könnyebb.
A kétütemű motor egyszerbűbb felépítésű motor, és azonos hengerűrtartalommal erősebb mint a 4 ütemű ellenfele, hogy mit jelent ez?
pl ha van egy 1000 köbcentis 4 ütemű motor, meg van egy 1000 köbcentis négyütemű motor, akkor a kétütemű erősebb lesz (több lóerő)
Ezért van az, hogy kis dolgokat inkább kétütemű motorral hajtanak meg, például a láncfűrészt, az csak 40 köbcenti körül van, és annak olyan gyenge lenne egy 4 ütemű motor, hogy elakadna a fában. És persze sokkal nagyobb és neezebb lenne.
Csónakmotoroknál is használnak 2 ütemű motorokat
És a kismotoroknál, és a 125 köbcentis cross illetve sportmotorokon, és a gokartokon.
Sokan félnek a kétüteműtől, pedig nem kéne.
Ebben nincs külön olaj, (jó persze ha jármű meghajtásról vvan szó akkor a váltóban van olaj, de az már más téma) és ezekben olajat sem kell cserélni.
De akkor hogy van az olajozás?
Az üzemanyagba kell keverni.
Például a Simson motorokba 1:50 arányban kell keverni az olajat és a benzint. 1 liter olaj 50 liter benzinbe, szóval 1 deciliter kell 5 literbe..
Ezért füstölnek jobban a kétütemű motorok, és ezért büdösek sok ember szerint (bár nekem ez illat :)
és ezért láthatsz a kipuffogón olajfolyást. (egy kicsit nem éget el a motor és ez átmegy a rendszeren)
( http://www.youtube.com/watch?v=386V-xYcmak&feature=related itt láthatod, és hallhatod a 2 ütemet.)
És akkor néhány 2 ütemű autó példa, képpel:
Trabant 500
Trabant 601
Wartburg 312
Saab 96
Wartburg 353
Barkas B1000
A Barkasban és a Wartburgban ugyanaz a motor volt
És motorok:
Simson S51
Kawasaki KX125
És itt a kétütemű motor működési elve:
itt pedig a 4 üteműé:
Remélem segítettem :)
15/F
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
elözö válaszadót kijavítanám. csak az elejét.
a kétütemű motor minden 2. ütemben végez munka fázist;
a négyütemű motor minden 4. ütemben végez munkát!
hagyományos, benzines 4 ütemü moci ütemei:
1 ütem: szivás. a motor a szivoszelepnél benzin-levegö keveréket szivbe. a dugattyu fentröl lefelé halad. kipufogo szelepzárva. szivo nyitva.
2. ütem a sürités. szelepek zárva. dugattyu lentről felfelé halad. majd a dugattyu átfodulása előtt gyújt a gyujtógyergya, berobbantva a süritett benzin-levegőkeveréket.
3. ütem terjeszkedés, a munka ütem, ahol teljesitményt ad le a motor. dugattyut a robbanás lefelé tolja. szelepek zárva.
4. ütem a kipufogás. az elözö ütem lendülete miatt a dugattyu felfelé megy, miközben a kipufogoszelep nyitva van. igy távozik a füst.
és ezek az ütemek ismétlődnek. "nincsmunka-nincsmunka-munka-nincsmunka" minden negyedik (3.ütem) ütemben, van munkavégzés, ezért 4 ütemü a motor.
2 ütemü motornál nincsenek szelepek, himbák, vezérlőtengely.
a kétütemű motornál a vezérlést a dugattyú, és a főtengelyen lévő vezérlőtárcsák(motorblokkban vannak) végzik el. itt minden 2. ütemnél van munkavégzés. ergo a 2 ütemü motornak jobb a hatásfoka. erősebb. csak sokkal-sokkal környezetszennyezőbb. mert itt a benzin-olaj keverék kb.20-40% elégettlenül távozik a kipufogórendeszen át. ezért olajos, olajsáros a 2 ütemü motorok kipufogovége. de müködését sztem elolvashatod a trabiklub oldalán. leirni, és elmagyarázni itt hosszadalmas, és körülményes lenne. pláne képek nélkül.
kétütemű motort láthatsz: Trabant, Wartburg, Barkas, Saab (nagyon régiben), NSU, DKW. motorkerékpárok: Simson, Babetta, Jawa, MZ, Pannonia, Csepel, stb...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!