Mit jelent az, hogy lediferál?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ha az egyik kerék nem tudja átvinni a nyomatékot, tehát kipörög (pl. jégen), akkor a másik a működés sajátosságaként leáll (ledifferál)
Lásd differenciálmű.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
De, a terepjáróknál is előfordul, hogy ledifferálnak, mikor az egyik kerék laza talajra kerül vagy épp a levegőbe emelkedik. Éppen ezért ott is sokféle hajtási rendszert alkalmaznak. A kapcsolható összkerékhajtásnál általában nincs középső differenciálmű, ezért ott ez kisebb problémát jelent: ha egy kerék kipörög, az adott tengely nem hajt, de a másik igen. Persze ettől még lehet differenciálzárakkal segíteni a helyzeten, de ezt jellemzően a hátsó tengelyre szokták építeni, hogy kormányozható maradjon az autó. Az automatikusan kapcsolódó összkerékhajtások nagy része éppen erre apellál: mikor az alapesetben hajtott tengely túlpörög, akkor kapcsolják be a másikat, általában olyan módszerrel, hogy ne tudjon középen ledifferálni, így itt is csak egy tengelyről tűnik el a nyomaték.
Az állandó összkerékhajtású, központi differenciálműves rendszereknél már nehezebb a dolog: ha itt egy kerék ledifferál, az adott tengely nem hajt, viszont a központi differenciálművön keresztül a másikat is meg tudja állítani, mert olyankor a középső differenciálmű is szépen ledifferál a kipörgő kerék tengelyének irányába. Éppen ezért az ilyen rendszereknél a középső differenciálmű mindig zárható vagy önzáró kivitelű és jellemzően hátra is valami hasonlót szoktak építeni. Elöl ritkán alkalmaznak önzáró differenciálművet, mert az kellemetlenül befolyásolja a kormányzást.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!