Került forgalomba olyan autó ami egy liter üzemanyaggal képes megtenni ezer kilométert?
Ezt az olajlobbit felejtsétek már el. Nem zavar, hogy 1 tonnás autók mennek 5-10 literrel 100km-t? Ráadásul nem PET-szélvédővel, hanem olyan biztonsági technikával ami az egész családodat megvédi egy ütközés esetén. Sőt, közben kinyújthatod a lábad, letekerheted az ablakot, benyomhatod a légkondit, zenét hallgathatsz.
A kényelem és a biztonság kicsit fontosabb szempont mint egy ilyen irreális fogyasztáscsökkentés. Ami ráadásul hála a fizika törvényeinek, ekkora autóknál lehetetlen. És emiatt okolhatod az olajlobbit, okolhatod a nagycégeket, vagy okolhatod a fizikatanárokat és Newtont.
Léteznek ilyen autók, de nem közúti forgalomban. Meg lehet tenni 1 liter üzemanyaggal 1.000 km-t, de ahhoz gyakorlatilag laborkörülmények kellenek. Minimálisra fogyasztott tömegű, fekvő helyzetű vezető, vízszintes, sík aszfaltburkolat, terhelésváltás nélküli, állandó sebességű üzem, szélcsendes idő. Ha bezavarnánk őket a városba, ahol folyamatos a gyorsítás-lassítás, emelkedőket kell megmászni, néha pedig még a szél is fúj, garantált, hogy a rekordfogyasztás a többszörösére fog nőni.
A rekordautókban alkalmazott technológiák egy részét fel lehet használni a közúti közlekedésben, de nem lehet őket egy az egyben átültetni az utakra. Az átlagos sofőr nem 40 kilós, 160 centis egyetemista lányka, hanem kicsit nagyobb, adott esetben túlsúlyos. És nem is szeretne dobozba zárva feküdni, neki kell a hely, kényelmesen akar ülni. Tudjon könyölkölni, nyújthassa ki a lábát, legyen hely a feje fölött meg ilyenek. Ja, és legyen négy, de inkább öt ülés az autóban. Igaz, csak egyedül jár vele, de hát ki tudja, mit hoz a sors. Meg legyen csomagtartó is, amibe azért elfér a nagybevásárlás. És persze legyen hangszigetelés, hőszigetelés, hifi, villanyablak, kárpit, meg ötcsillagos törésteszt. Nem luxusautóról beszélünk, ez még csak egy városi kisautó. Négy üléssel, 1.200 kg körüli saját tömeggel, pingpongasztalnyi homlokfelülettel. A használat körülményei sem ideálisak: hidegüzem, változó terhelés, változó sebesség, meg kell állni a lámpánál, emelkedők és lejtők jönnek, a szél hol szembefúj, hol hátszeled van - ez nem fog kijönni 1 literből 1.000 km-re. Nem azért, mert ez az olajcégeknek nem éri meg. Azért, mert egy ekkora böhömöt ennyire változékony feltételek mellett nem lehet ilyen kevés energiával mozgatni.
Tudod már gyerek koromban is azt mondogatták, hogy fogytán a kőolaj, aztán annak is már 40 éve, és még azóta is vidáman szennyezzük a környezetet!
Ha majd tényleg elfogynak a készletek, akkor lesz más, majd előveszik a fúziós erőműveket, vagy valami mást. De ez nem az én, és nem a te életedben fog megtörténni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!