Automata váltósnál tilos a vontatás? De ha hibátlan az autó, akkor gurulni se lehet üresbe (N) -be? Pl. Dombon lefele
"Automata váltósnál tilos a vontatás? "
-mi a kérdés : hogy te vontathatsz e
"De ha hibátlan az autó, akkor gurulni se lehet üresbe (N) -be? Pl. Dombon lefele"
-simán leguríthatod bármelyik dombról
Automata váltós autókat nem mindig lehet vontatni. A kéziváltóval ellentétben ugyanis itt olajszivattyú keringeti az ATF-et, nem csak szóróolajzás van. Az olajszivattyút a motor hajtja, ha a szivattyú áll, a váltó egyes részei nem kapnak kenést és besülnek. Ezért az automata autóknál a vontatás igen korlátozott: ha lehet, a hajtott tengelyt meg kell emelni vagy segédkeretet kell alá tenni, hogy ne guruljanak a hajtott kerekek, ha ez nem megoldható, akkor kis sebességgel, rövid távon lehet csak vontatni. Ugyanis vontatáskor a váltó egyes részei forognak, kenés meg nincs.
Dombon lefelé viszont lehet vele üresben gurulni, ha mindenáron erre vágysz. Ekkor ugyanis megy a motor, működik az olajszivattyú, van kenés. Bár dombon lefelé meg nem nagyon szoktunk üresben gurulni, mert valahogy meg is kell fogni a felgyorsult autót, erre pedig nagyon jó a motorfék.
-és a dombon le ,üresben gurulással a váltónak nem ártasz,
-csak azt szokták elhagyni ,hogy a legurulás után teljesen megálljanak ,lábfékkel fogják az autót,és csak ekkor dobja át N-ből a D-be,
-a legtöbben gurítják az autót üresben lefelé,és mikor már csak pl 60 km/h-val gurul,akkor bevágja neki a D-t,
-na ettől a váltó sokkot kap ,ugyanis ő mindig úgy indul D-ből,hogy 1-2-3-stb,
na most te 60-nál kényszeríted az 1-es sebességre......
Az első kérdés nem egyértelmű: te akarsz vontatni vagy téged vontatnak?
Te szabad vontass bármit, birják az automaták a nagy súlyt.
De téged csak nagyon végső esetben szabad vontatni, max 30 km-t és max 30-40 km/h-vel. Tehát ha lehet, csakis trailerrel.
És a legfontosabb: SOHA, de SOHA nem szabad mozgás közben N-be tenni, hanem D-be kell hagyni, D-ben is dombon lefelé pont úgy gurul, mintha üresben lenne, minimális a motorfék, de ha te betennéd D-be, megszűnne az olajnyomás, és rövid időn belül a váltónak annyi. Menet közben csak annyit szabad, hogy vagy betolhatod S-be (Audinál), vagy betolhatod a szekvenciális módba, régebbi autóknál betolhatod, 3-ba, 2-be, stb. De más esetben mozgás közben hozzá se nyúlj az előválasztó karhoz.
az N az szervízfokozat, lehet vele gurulni, csak nem szabad vontatás közben váltogatni.
civilizált országokban emelve viszik az (összes) autót nálunk a magyar kiadású gépkönyvben engedélyezi a gyár a rövidtávú, kis sebességű vontatást N fokozatba(de csak abban!, és max 40-el)
előttem már profi tájékoztatás adtak, de ha mégis akarsz N-ben "vitorlázni" dombról lefelé, teheted..csak több buktatója is van...
nos, a szervízben utólag elmondják.
a hagyományos automata(is) a kényelmet szolgálja, nem kell vele próbálkozni, hátha..
"De ha nem szabad menet közben D-be tenni, akkor mi értelme van a kézi váltásnak?"
A hagyományos kiosztású automatákon (P-R-N-D-3-2-1) nincs kézi váltásra lehetőség. A számmal jelölt fokozatok nem azért vannak hogy Bojrészer Jóska azzal menőzzön. A régi, lejtmenetvezérlő nélküli automaták lejtőn lefelé hajlamosak voltak megszaladni: gyorsult az autó, a váltó meg pakolgatta felfelé a fokozatokat, amíg el nem ért direktbe, ott pedig nem volt motorfék. Ilyenkor alacsonyabb fokozatba kellett húzni a kart, a váltó pedig csak addig a fokozatig kapcsolt fel. Vagyis ha 3-asban van a kar, nem 3-asban van a váltó, hanem 3. fokozatnál feljebb nem kapcsol. Vontatásnál, lassú haladásnál is ezeket a fokozatokat kellett választani: a váltó nem tudta, hogy ott a lakókocsi az autó mögött, amint lehetett, kapcsolta a magasabb fokozatot, az alapjáraton csörömpölő motornak meg minden baja volt. Ilyenkor is jól jött a fokozat korlátozása, mert maradt nyomaték. Lassú haladásnál pedig a folyamatos oda-vissza kapcsolgatást lehetett vele megelőzni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!