A turbó vagy a kompresszor a jobb?
ez a kérdés már volt, de itt a válasz, ami a legjobb szerintem
Nos, benzines
Hál istennek a fejlett technika lehetővé teszi, hogy mind a kettőt használjuk örvözzük, duplázzuk triplázzuk stb stb.
Nos akkor a benzin..
Én 1800ig kompresszor 1800 és 2000között 1 utánna 3000nél már két turbó 3000\4000 felett pedig egyértelműen megint kompresszor.
Indoklás:
a kis köbcentis autókat "pörgetni kell" hogy menjen, épp ezért előnyös ha valami már nagyon alulról segíti a motort erőre kapni, ezáltal azonban a gyártási költségek jelentősen megnőnek (nem örülnénk neki ha mindent mini Cooper S árban mérnének ugye?) Ezekmellett tagadhatatlan előny hogy ezek a kisköbcentis komresszoros benzinesek jóval kiszámíthatóbbak lennének mint a turbós társaik. Nem éreznénk a hátbavágást hisz egyenletesen jön az erő. Ezáltal nem kellene "forgatni" őket hogy megjöjjön a kívánt teljesítmény egy egy kényes szituáció megoldásához.
1800 ccm felett azért már érezhetően erősek azok a szívó benzinesek, itt a turbó tényleg a gyártók és a PR managerek számháborúihoz megfelelő, hisz úgy és annyira lehet pumpálni ezeket a motorokat ameddig nem szégyellik (ugye azok az egymásra licitálások a gyárak között) ezekmellett kétségtelen, hogy a potenciális vásárlók egy mai átlagban 160 lovas kétliteres szívó benzinessel kényelmesen elautóznak, nos ugyanez a benzines turbóval 300 lóig vihetó, ám ezt a 300 lovat abszolút felesleges kihasználni minden pillanatban (remélem érződik a különbség a kis és a nagyköbcenti között) így adott esetben nyugodtan lehet haladni a turbólyuk tartományban ahol nincs vagy legalábbis nem akkora a töltés hogy jelentősen megnövelje a fogyasztást.
3000köbcenti felett általában azért már ellustulnak a motortok, itt MÁR felesleges pörgetni őket a megfelelő erőért, így megintcsak célszerű egy azonnal (éles váltás nélkül kapcsoló) kompresszor beépítése, hisz kevés kívételtől eltekintve (BMW M3 V8 és M5\M6 v10) ezeket a motorokat nem nagyon szokás 6000 főlé pörgetni
A dupla turbó egy nagyon okos találmány ami pont a kompresszor kizárását szolgálja ebből a játékból, EURÓPÁBAN. viszont van az a köbcenti tartomány ahol már nem lehet elég nagy és elegendő mennyiségű turbót használni, (lásd amerikai nagyvasak) így a felsőbb benzines kategóriákban (big block, v8 v10 v12 etc ) már egyértelmű a kompresszor fölénye a turbóval szemben.
Kívételt képeznek ez alól a Wankel rendszerű benzines autók (mazda RX széria) amikre elképesztően nagy turbókat is lehet szerelni, mivel a kipuffogó gázuk nagysebességű és forró.
Átlagban elmondható, hogy a turbó és a kompresszor két külön játszótér.
a turbóval tetszőlegesen bármekkora teljesítmény elérhető (a motor esik maximum szét) amíg a kompresszorral csak egy adott teljesítmény maximum érhető el, igaz annak nagyrésze folyamatosan rendelkezésre áll.
Lenne egy kérdésem...
az mijen fajta turbo vagy kompresszor,ami némelyik kamionban van,vagy pl a most wantedban a bmw m3 gtr ben van benne(sipolós furcsa hangja van...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!