Hogyan kell helyesen használni a motorféket?
Leszállsz a gázról=motorfék.
Motorfék üzemben, ha injektoros az autó akkor 1200-1500-as fordulat fölött az elektronika kikapcsolja az injektort, ergo nem jut üzemanyag a motorba.
A motorféket arra tudod használni, ha pl látod hogy piros a lámpa, akkor nem nyomod neki a lámpa előtt 100 méterig majd fékezel, hanem lelépsz a gázról és hagyod hogy szépen lassuljon az autó, visszaváltani nem kötelező, ha 3.ba lelassulsz kb 1500 alá ott már kitolhatod üresbe, nem érdemes még 2-be vissza rakni, ha csak nem hülye gyerek modra vezetsz.
A motor féket akkor tudod kihasználni, ha van idő és hely a lassulásra, mielőtt beérsz egy településre, vagy lejtőn nem a féket taposod, hanem sebességben hagyod az autót.
Ezen nagyon nem kell tanulni semmit, a lényeg hogy minél kevesebbet gurulj üresbe, és nem kell túl korán visszaváltani, ha már 3000fölé ugrik a fordulat váltás után, az elég hülyén veszi ki magát.
Fékezés nélkül alapvetően kétféleképpen lassíthatunk: magasabb fordulaton a gázpedált teljesen elengedve az összes korszerű motorvezérlő megszünteti a befecskendezést, a pillanatnyi fogyasztás tehát ebben a helyzetben gyakorlatilag nulla. A másik lehetőség a szakirodalomban „vitorlázás” néven ismert megoldás, azaz az üresbe kitett váltóval való kigurulás. Egyes hibridautókban (például a Cayenne és a Touareg prototípusokban) a vitorlázás valódi lopakodó üzemmódot jelent: a köztes kuplungot automatikusan kinyomva és a belső égésű motort leállítva zajtalan a lassulás, akár kemény autópályatempó mellett is. Ne feledjük azonban, hogy ezekben az autókban a kormány- és a fékszervó a főmotortól függetlenített elektromos hajtást kap, így házilag akkor sem érdemes kísérletezni vele, ha biztonsági okokból a kormányzárat előzőleg kiszereltük.
A motorfék és az alapjáraton ketyegő motorral való „vitorlázás” azonban a gyakorlott vezető számára akkor is megfontolandó alternatívák, ha a legtöbb autós iskolában a kezdőket eltanácsolják az üresben gurulástól. A kulcsszó itt is az előrelátás: ha a forgalom ritmusa valószínűleg intenzívebb lassítást követel, a motorfék a nyerő, akár visszaváltással erősítve is. Ha viszont hatvanas tempónál látom, hogy fél kilométerrel előrébb épp pirosra vált a lámpa, kényelmesen, üresben kigurulok, mert ez összességében még mindig alacsonyabb fogyasztást eredményez, mint a motorféket követő újabb gázadás, ha túl hamar elfogy a lendület.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!