A simsont hány km-en keresztül kell bejáratni és hányas keveréket kell csinálni?
A "Simson" azért elég tág fogalom, jó lett volna, ha a típust is megmondod.
A fő bejáratási szakasz alapvetően minden klasszikus 50 ccm-es Simsonnál 500 km (a teljes bejáratottságot egyébként 1000...2000 lefutott kilométer után éri el a motor). Ezen időszak alatt a rendesnél több olajat kell használni, de hogy pontosan mennyit, az manapság rejtélyes. A gyári bejáratási ajánlás ugyanis arra a helyzetre vonatkozik, amikor a motorban még minden új, bár kétségtelen, hogy a legfontosabb ekkor is a dugattyú és a henger kapcsolata, hiszen ott a legnagyobb a mozgási sebesség és a súrlódás. Továbbá, mivel a kenőanyaggyártás nagyot fejlődött 25-30-40 év alatt, akkoriban még jelentősen gyengébb minőségű olajat állítottak elő, tehát az akkori javaslatok akkori olajfélékre vonatkoztak. A modern, drágább olajakból nyilván kevesebb is elég lenne, mint amennyit a gyári ajánlás előír. Ettől függetlenül én (Simsonba közönséges Mol Arol 2T-t használok 15 éve, nekem sosem volt vele problémám)javaslom az akkori keverési arányok betartását, tehát siklócsapágyas hajtórudakhoz 1:25-ös, tűgörgősekhez 1:33-as keverék alkalmazását. Ebből baj nem származhat, viszont a sokszor bizonytalan minőségű dugattyúk, nem túl szakszerűen felfúrt hengerek igencsak indokolttá teszik.
Viszont sokkal több múlik azon, hogy a bejáratás alatt hogyan használod a motort. Legfőbb szabályok a bejáratás idejére:
Ne melegítsd, "túráztasd" a jármű álló helyzetében a motort, hanem beindítása után azonnal indulj el!
Kerüld az alapjáraton való szükségtelen üzemeltetést!
Ha forgalmi okokból, például lezárt vasúti átjárónál, előreláthatólag hosszabb időn át várakoznod kell, inkább állítsd le a motort - a bejáratási szakaszban a dugattyú és a henger között igen nagy a súrlódás, az alapjárati kevés kenőanyag és lecsökkent hűtési hatékonyság miatt pillanatok alatt túl tud melegedni a motor.
Ne terheld túl a motort, ne akard mindjárt az elején "tépni a fülét"!
A gépet fokozatosan, az elvárásokat lépésről lépésre növelve kell hozzászoktatni az igénybevételhez, ami azt jelenti, hogy a bejáratási szakasz elején már közepes fordulatszámon kapcsolni kell a következő sebességfokozatot, nem szabad túlpörgetni. Vagyis: ha egy háromsebességes típusnál egyébként 25 és 40 km/h-nál kapcsolnád a következő sebességi fokozatot, bejáratáskor ezt már 15 és 30 km/h-nál tedd. Minél több kilométert futott már le a járgány, annál magasabb sebességnél szabad följebb kapcsolni.
Ugyanígy nem ajánlott túl magas fokozatban túl alacsony sebességen kínozni a gépet; ha nem húz kellő intenzitással, ne gyötörd, inkább vissza kell kapcsolni egyet.
"javaslom az akkori keverési arányok betartását, tehát siklócsapágyas hajtórudakhoz 1:25-ös, tűgörgősekhez 1:33-as keverék alkalmazását."
Nem ez a gyári ajánlás. A bronzperselyesekhez ("turbós" Schwalbékhoz, Starokhoz 1:33, de a gyakorlatban a 1:40-es is tökéletesen elég) A tűgörgősekhez 1:50, a tanksapkára is rá van írva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!