Motoron hogyan kell váltani zavaros az egész?
Lentről felfelé:
1-N-2-3-4-5-6
A motor váltókarja mindig visszaáll alap pozícióba, az autóval ellentétben.
Induláskor lefelé nyomod, aztán 2-eshez ütközésik felhúzod, ekkor átugorja az ürest, onnantól meg csak pakolgatod felfelé, de csak egyesével tudsz váltani, tehát ha kihúzatod teljesen a 2-est, és 5-ösbe akarsz váltani, akkor egymás után 3x kell felfelé húzni a kart. 6-osból ha ki akarod venni üresbe, akkor 5-4-3-2 teljes lefelé nyomás, majd 2-esből üresbe csak megpöccinted a kart, nem nyomod le teljesen ütközésig. 1-esből is ugyanígy teszed üresbe.
A motor váltójával - ha normálisan működik - egyszerre egyet lehet kapcsolni felfelé vagy lefelé. A motorosnak tehát számolnia kell, hol jár. Feltéve, hogy nincs fokozatjelzője, de általában csak az üresnek van egy zöld visszajelző lámpája.
Tehát ha 4. fokozatból 2. fokozatba szeretne visszakapcsolni, akkor elveszi a gázt, behúzza a kuplungot és letapossa a váltókart. Ha érzi, hogy kattan, bevette az alacsonyabb fokozatot a váltó, akkor felengedi középállásba, majd újra rátapos, megint kattan - ekkor 2. fokozatban kell lennie. Egy rántásra vagy taposásra 1-nél többet sosem kapcsol a váltó, de néha még az egy fokozat sem jön össze. Ilyenkor lehet jól összezavarodni, hogy hol is jár az ember.
Az üres az 1. és a 2. fokozat között szokott lenni (néha az 1. fokozat alatt), ennek az a különlegessége, hogy kapcsolás közben ezt az egy fokozatot át tudja ugrani a váltó. Vagyis 1-esből egy rántással 2-esbe kerül a váltó, nem üresbe. Üresbe csak óvatos, finom mozdulattal lehet betenni.
És hogy még jobban megkavarjalak: van körváltó is, ez úgy működik, hogy alul van az 1. fokozat, felfelé végigkapcsolsz 4. fokozatig és ha 4. fokozatban megint felfelé húzod a kart, akkor újra 1. fokozatba kerülsz. 1. fokozatból lefelé nyomva pedig 4. fokozatba teszed a váltót (ha 4 fokozat van benne). Kezdők igen szépen el tudnak tévedni vele a fokozatok között.
"A motorosnak tehát számolnia kell, hol jár"
Teljesen igazad van - de minek számolni? Ha magas a fordulat fel, ha alacsony akkor vissza. Ha meg megállásra kerülne a sor, akkor majd megkeresi az ember hol villan fel a zöld lámpa (igaz az ember számolás nélkül is simán megmondja a sebesség és a fordulatszám/motorhang függvényében ha már ismeri a motort).
Ez érdekes. Motoron simán lehet többet váltani egyszerre, igaz, nem ismerek minden motort (igazából csak a mieinket), ki tudja, lehetnek érdekes darabok. Persze akkor is ott vannak fokozatonként a zökkenők (illetve az enyém szeret az üresen átszaladni, ott extra finomságra van szükség, eleinte nem is tudtam üresbe rakni), de felengedni azért nem kell a kuplungot.
Sokszor én sem érzem, hogy hanyadikban vagyok (az viszont igen feltűnő, ha elfelejtek felváltani, de miért felednék el, van fülem - ez az úgymaradt szivatónál is hasznos), de ott a sebesség- és fordulatszámmérő, ha nagyon kell az infó... Viszont sokszor csak emlékszem, illetve elég kiszámítható, mikor melyik fokozatban vagyok, a motorom tulajdonságai és a vezetési stílusom miatt.
Nagyon hirtelen megálláskor szoktam elfeledni visszaváltani és az elfeledés tényét is, aztán indulhatok el ötödikben (az enyémmel simán megy, csak tudnom kell, hogy abban vagyok, hogy nagyobb odafigyeléssel csináljam).
Ebben a videóban bemutatják ,hogy hogyan is kell váltani.
2:17-től nézd ha unod a felvilágosítást :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!