Mitől függ a kanyarodó gépjárműre ható centrifugális erő?
A centrifugális erő a sebbeség négyzetésvel egyenes arányban a kanyarodási sugáral forditott arányban változik?
Ez mit jelent pontosan le egyszerüsitve? Én megemelném a kalapom az előtt aki ezt elmagyarázza úgy hogy a hülye is megértse ha még az oktató sem tudja elmagyarázni.
Mi lenne ez?a kanyarban felakar borulni az autó vagy pontosan mit jelent ez?
Ha nő a sebesség, akkor annak a négyzetével nő az erő.
Ha jobban kanyarodik a kocsi (magyarul kisebb sugárban), akkor nő az erő.
Ez csak annyit jelent ha pl. bemész egy 90 fokos kanyarba 40 km/órával majd ugyan ebbe a kanyarba 80 km/h-val akkor a centrifugális erő nem kétszer akkora lesz hanem 4X akkora.
Tehát a gumikra a futóműre, lengéscsillapítóra és a vezetőre is 4x akkora erő hat. Nagyobb figyelmet igényel egy ekkora sebesség. Ha a gumi nem tudja ezzel az erővel szemben a tapadást megtartani akkor van az hogy kicsúszik az ember vagy fejre áll.
Bár a Driftnek meg pont a megcsúszás a lényege, de az egy sport vagy hobby :)egész más:D
ez azt jelenti pontosan:
"a sebesség négyzetével egyenesen arányos" jelentése: minnél gyorsabban mész egy kanyarban annál nagyobb a centrifugális erő (kifelé ható erő)
"a kenyarodási sugárral fordítottan arányban változik" jelentése: egy adott sebességnél minnél kissebb a kanyarodási ív vagy másnéven sugár, annál nagyobb a cetrifugális erő (kifelé ható erő)
ennyi lenne legyszerűsítve :D
ez nem vezet minden esetben az autó felburulásához viszont kicsúszást vagy kanyarban megcsúszást is okozhat, ez viszont függ a gumiabroncs minőségétől, futófelület nagyságától, tapadási tényezőjétől, környezeti körülményektől, útburkolat minőségétől.
Fc=(m*v^2)/r [Ef cé egyenlő em szer vé négyzet per er], ahol Fc jelenti a centrifugális erőt, m jelenti az autó tömegét, v jelenti az autó pillanatnyi sebességét, r jelenti a látszólagos kör sugarát, amelyen épp tartod az autót (kanyarodás mértéke).
A képlet mutatja, hogy a jármű tömegének duplájára emelése a centrifugális erőt is kétszer akkorára emeli, de a sebesség duplázása négyszer akkora centrifugális erőt jelent. A sebesség rajtad múlik, az autó tömegét alig lehet befolyásolni, lásd. csomagok, utasosok száma stb. A sugarat enyhén lehet faragni, de alig tudod befolyásolni, ergó, a sebességgel lehet szabályozni a centrifugális erőt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!