Szervó nélküli autó mennyire vezethető?
Egyszer vezettem egy kis suzukit amiben nem volt szervó de csak keveset mentem vele. Ami megmaradt belőle hogy induláskor nem bírtam alászedni és haladásnál könnyű volt kormányozni, viszont amikor kanyarodtam le a főútról akkor egyszer csak elkezdett nehézzé válni a kormányzás.
Nektek mi a tapasztalatotok?
Mikor építkeztünk a '90 - es évek elején, apám vett egy lelakott, platós, háromsebességes Zuk - ot cuccolós kocsinak, csak az építkezés idejére. Természetesen szervó nélkül, megrakva kis sebességnél, manőverezésnél megszakadt az ember míg alászedte a kormányt.
Sok nyugati kocsit is eladtak "extrák" nélkül, jó lesz az is az "árérzékeny" magyarnak. '94 - ben vettünk egy Opel Campo duplafülkés pick - up - ot. Nem volt rossz kocsi,
4 x 4 - es igavonó, Isuzu motorral. De képesek voltak szervó nélkül forgalmazni az üresen 1.7 tonnás hatalmas kocsit, egyszerűen olyan kormányáttételt alkalmaztak, hogy ne szakadj bele mikor tekered, de így meg tekerhetted annyit....
Gyanítom, hogy az a Zuk alapból se rendelkezhetett valami bajnok kormányművel :D Valszeg el volt hanyagolva, berohadva benne minden. Amúgy egyetértek, a Zuknak újkorában se volt leányálom csavargatni a kormányát.
Kérdező, az, hogy mennyire könnyű tekerni egy autó kormányát, az négy (+1) dologtól függ.
Egyrészt, hogy milyen áttételt alkalmaznak a kormányműnél. Minél nagyobb az áttétel, annál könnyebb tekerni, de annál többet kell tekerni azonos szöghöz (hasonló a helyzet, mint a váltós bicikliknél: ha alacsony fokozatban van, könnyebb tekerni, de többet is kell azonos táv megtételéhez).
A második a guminak a talajjal érintkező felülete. Ha kisebb felületen érintkezik, akkor kevésbé tapad, könnyebb tekerni a kormányt (kisebb átmérőjű és/vagy keskenyebb gumi esetén, valamint keményebbre fújt guminál kisebb lesz a tapadási felület is).
A harmadik pedig a gumira nehezedő súly (vagyis a gumit a talajhoz nyomó erő nagysága). Minél könnyebb az autó (orra), ill. minél előrébb van a kerék, annál kisebb a rá nehezedő súly, tehát annál könnyebb tekerni a kormányt.
Negyedrészt pedig a kerék fordulatszáma is befolyásolja a kormány tekerhetőségét. Minél nagyobb a fordulatszám, annál kevésbé gyűröd a talajra nyomott gumit kormányzás közben, tehát annál kisebb mértékű a gumi gyűr(őd)ése közben ébredő deformáció.
A +1 pedig az, hogy mennyire van elhanyagolva a kormánymű. Ha nincs karbantartva, akkor idővel a zsír kiszárad, elkoszolódik, megkeményedik, veszít a kenőképességéből (rosszabb esetben ki is fogy a kenendő helyekről), így egyre nehezebbé válik a kormányt tekerni.
Épp ezekből kifolyólag, egy jó súlyelosztású, könnyebb autónak nagyobb áttételű, karbantartott kormányművel és keskenyebb, kisebb átmérőjű kerekekkel szerelve, mozgás közben ugyanolyan könnyen tekerhető a kormánya, mint egy szervósnak.
Menet közben észre sem veszed.
Kis sebességnél, netán álló helyzetben tekerve a kormányt, valóban nehezebb, de azért nem kell megszakadni bele. Csak annyi, hogy nem tudod egy ujjal tekerni a kormánykereket, rendesen két kézzel bele kell kapaszkodni.
Teljesen.
Mondjuk az 1.6 Fastra nem kellemes, de élhető. Golf3 1.4 már jobb egy fokkal, de aminél tényleg nem zavaró, az a Peugeot 205 1.0. :)
Álló helyzetben meg amúgy sem tekerjük a kormányt, mert nem szeretünk gömbfejet cserélni. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!