Kisebb teljesítményű autókba miért nem raknak több fokozatú váltót? Nem lenne gazdaságosabb ha nem pörögne akkora fordulaton nagyobb sebességnél?
A kis szívómotorok nyomatékszegények, ezért nem lehet a végtelenségig nyújtani az áttételt, amivel megbirkóznak. Egy enyhén overdrive-áttételezésű (1:1-nél kicsivel hosszabb) ötödik fokozat pont jó, mert az áttétel még elég ahhoz, hogy vinni bírja a motor a bódét, de nincsenek bődületes lépcsők a fokozatok között. Egy ennél is hosszabb, 0,7-0,75 körüli 6. fokozatban még tovább esik a fordulatszám, ez jónak tűnik, de sajnos a kis szívó benzinesek nem olyanok, mint a szívódízelek, nem húznak alapjáraton (meg kell nézni a nyomatékgörbéket, azok árulkodnak). Vagyis egy jó hosszú hatodikkal azt éred el, hogy a motor eleve döglött, nyomatékszegény, de hosszú áttételen át kellene hajtania az autót, legyőzve az országúti tempónál már jelentős légellenállást. Mondjuk 100 körüli tempónál 2.000 alá esik a fordulat, ott meg már csak síri csend honol, sehol sincsenek a newtonméterek. Ennek meg így nincs sok értelme, mert csak csörömpöl, kínlódik a motor, nő a fogyasztás.
Persze vannak autók, ahol ezt össze tudták hozni, de a kis szívómotorokhoz társított 6-os váltók általában nem hosszú felső fokozatokkal készülnek, inkább szűken lépcsőzött darabok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!