Elő van írva a személygépjárművek számára, hogy kormánykeréknek hány fordulattal mekkora szöget kell forgatni a kormányzott kerekeken?
Érdekelne, hogy a közlekedésben részt vehető járművek számára szabályozott-e, hogy a kormánykeréknek mennyi fordulattal mennyit kell forgatnia a kormányzott kerekeken.
Tehát, pl. 1 egész jobb irányú fordulat a kormányon azonos mértékben forgatja-e el a kerekeket minden járműben? Vagy a nem a kerekek elforgatásával van összefüggésben, hanem a jármű által leírt ívvel?Ű
Csak kíváncsiságból érdekelne. :)
Nincs.
Teljesen más az áttételezése egy szervó nélküli kiskocsinak, mint egy szervós akármilyennek, ott kevesebbet fordul a kormánykerék kopptól-koppig.
Nem szervótól függ. A szervó csak segít hogy kevesebb izomerő kelljen kormányozni.
A főleg városi közlekedésre tervezett autóknál (Fabia, Swift, Clio) kisebb mozdulatra jobban fordul a kerék a jobb manőverezhetőség érdekében. Sportosabb autóknál (pl BMW) kisebbet fordul a kerék ugyanakkora kormánymozdulatra, mert belevették azt is hogy nagyobb sebességnél ha hirtelen elrántja a sofőr a kormányt akkor kisebbet fordul így kisebb eséllyel borul az autó.
De a szervótól függ.
A szervós kormányt sokkal rövidebbre lehet áttételezni, mert nem szükséges erőkifejtés a sorőr részéről.
A szervótlan épp ezért fordul sokkal többet.
Előbb olvass utána, aztán írj.
"A szervós kormányt sokkal rövidebbre lehet áttételezni,"
Hogyne, aztán a legkisebb mozdulatra az árokban vagy 90-nél... Marhára logikus, tényleg.
Nincs megszabva, régebben fel is tüntették az autók adatlapjain, tesztjein, hogy hány fordulatot tudtad tekerni egyik véghelyzettől a másikig - magyarul koppanástól koppanásig.
Nagy átlagban olyan 2,5-3 fordulat szokott lenni, személyautón ettől nem nagyon térnek el, nehogy újra kelljen tanulni minden egyes típust.
Az egész kormánymű áttételével van összefüggésben, aminek a megválasztását meg több szempontot vesznek figyelembe a gyártók.
Ha érdekel az ilyen téma, akkor Lévai Zoltán egyetemi professzor jegyzete fent van a honlapján, szabadon elolvashatod. Itt van szó a kormányzásról is:
Ami meg van szabva, az például a kormányzáshoz szükséges erő a kormánykerék kerületén (150N maximum, előírás szerinti módszerrel mérve).
Ezt mindenféle rásegítéssel is meg lehet oldani, régebben pl. ezért voltak nagyobb átmérőjű kormányok.
Illetve előírás még, hogy kéttengelyes járműnél a jármű tömegének legalább 25%-át kell a kormányzott tengelynek viselnie, hogy ne csak elfordítani lehessen a kereket, hanem irányítani is a gépet. :)
Köszönöm a válaszokat!
Nem vagyok szakértő, viszont hallotta olyan technikáról is, ahol az autó eredendően nem forgatható kerekei kisebb mértékben kis sebességnél ellentétes, nagy sebességnél pedig azonos irányba fordulnak el, segítve a manőverezést. Forgalomban használatos személygépjárművekről van szó. :)
Erről tud valaki valamit?
"ahol az autó eredendően nem forgatható kerekei"
Ezt máshol hátsó kerekeknek hívjuk. Van néhány ilyen autó, és rengeteg ilyen Ikarus busz. :)
Én úgy hallottam, mivel ez által nagy sebességnél az autó nem fordul, viszont oldalirányba elmozdul. Tipikusan sávváltásnál alkalmas autópályán. Próbálom érthetően leírni, de aki ismeri az biztos tudja mire gondolok. Ennnek esetleg tudja valaki a megnevezését.
Igen a hátsókerékre gondoltam, csak próbáltam tudományosan leírni... :D
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!