Igaz az, hogy a dieseles autónál semmilyen áram forrásra sincsen szükség a működéshez?
Spongya Bob Kocka!
Patriknak a cimborádnak részben van csak igaza! Egy régi 30-40 éves dízel még vidáman elketyeg mindenféle áramforrás nélkül, de egy modern autó már nem működik elektronika nélkül!
Egy IFA-t, MTZ-t vagy egy régi 123-as Mercit behúzol, simán megy akku nélkül. Az MN-nél az öreg csepelek felében nem volt működő akksi, az AC is mechanikus volt...
Tudom, hogy a benzinesnél kell feszültség a gyújtáshoz, de viszont így ha behal a generátor max. 50 km-t lehet elmenni akksi állapotától függően persze. Nyilván ha éjszaka romlik történik ez meg akkor következett be az autósok legnagyobb rémálma mégpedig a cserbenhagyás. Persze napközbe is adódhat olyan helyzet pl. esik az eső vagy télen hidegbe vezetni sem kellemes. Am. magához a gyújtáshoz nagyon minimális fesz. kellhet, mert ha már majdnem lemerült az akksi még mindig belehet tolni.
Am. mekkora előny lenne, ha a motorhoz nem kellene áram, mert akkor pl.: a világítást 1-2 óráig biztos lehetne üzemeltetni ami idő alatt simán haza lehet érni. Ezért lenne jobb a diesel. Azt gondoltam, hogy az új autókba már mindenféle kütyü van ami sztem az ilyen helyzetekbe nem szerencsés. Néha a régi, jobb. :)
Amit mond a cimborád, az a működési elvből következik. A benzinesnél a befecskendezett benzint összesűríti a dugattyú, majd egy szikra a gyújtógyertyából begyújtja. A szikrához kell pediglen áram.
A dízel teljesen máshogy működik. Ott miután befecskendezték a gázolajat, olyan kis térfogatúra sűrítik össze, hogy öngyulladás következik be, és ettől robban be. Itt csupán izzítógyertyák vannak, amik a hidegben ezt az önrobbanást kicsit jobban elősegítik. Az izzítógyertyához persze szintén kell áram, de azt jó esetben csak az elindításkor kell használni.
Régen membránosak voltak az üzemanyag szivattyúk, ezekhez se kellett áram.
Szóval ez maga a motor. De ahogy bejöttek a képbe az injektorok, lambda szondák, egyéb felügyelt dolgok, azok már csak árammal mennek.
13-as:
"miután befecskendezték a gázolajat,olyan kis térfogatúra sűrítik össze,hogy öngyulladás következik be,és ettől robban be"
Nem úgy történik,hanem így:
A diesel motor a beszívott tiszta levegőt összesűríti és a felső holtpont előtt nem sokkal a gázolaj befecskendezésekor hirtelen,robbanásszerűen elég a gázolaj-levegő keverék. Csak levegőt sűrít össze a diesel motor,a gázolajat nem sűríti össze,kizárólag elégeti öngyulladás által.
Kérdezőnek:
A tz4k kis traktornak 2ütemű,léghűtéses diesel motorja van,gyárilag izzítás nélkül. Nyár elején már elég meleg van,kurblival is be lehet indítani. Minden más időszakban melegíteni kell a hengerfejet hőlégfúvóval,hogy be lehessen kurblizni.
Összefoglalva:
Betolni,rántani,kurblizni lehet a régi dieseleket,az újakban viszont már elengedhetetlen az elektromos rendszer épsége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!