Hogy vannak a "lámpafokozatok" a kocsiban, és milyen színű jel jelenik meg a műszerfalon?
1. helyzetjelző, a szín autófüggő, de nem más kint az országútinál
2. fokozat, országúti... egyébként ha világít a lámpa, azt nem külön leddel jelzi, mint pl az ajtót, hanem azzal hogy világít a műszerfal... a vw-ben kék, vagy mostanában fehér
a volvo-ban zöld, a suzukiban fehér, a hyundai-ban fehér, mazd-opel kék vagy/és piros
és a fényszórók?
tompított meg stb...
Nekem, helyzetjelzőre felkapcsol a műszerfal világítás.
A tompított zöld lámpa.
Reflektor kék lámpa.
Helyzetjelző = műszerfal, helyzetjelző, rendszámtábla
Tompított fényszóró - feh./kadmium sárga, nincs visszajelzése a műszerfalon
Távolsági fényszóró - fehér/kadmium sárga, kék visszajelző a műszerfalon
irányjelző - zöld visszajelző, (borostyán)sárga fény
piros, általában 3 féklámpa;
tolatólámpa
Három fokozat? Ez így nem teljesen értelmezhető.
Alapból két fokozat van helyzetjelző tompított.
Reflektort az irányjelző karral tudod rákapcsolni, ha már a helyzetjelző világít. Többnyire lekapcsolja a tompítottat, és felkapcsolja a reflektort. De ha külön van a tompított és a reflektor, akkor egyszerre is világíthat. pl BMW.
Hátsó lámpán, semmi nem változik a kapcsolgatás alatt.
Az erre vonatkozó előírások szerint kétféle lámpa kötelező. Az első a helyzetjelző, ilyenkor vagy egy zöld kontroll-lámpa gyullad ki, vagy a műszerfalvilágítás kezd el működni (a jogszabály megengedi ezt is, amennyiben olyan az elektromos bekötés, hogy csak a helyzetjelzővel együtt tud világítani). Ekkor elöl-hátul kigyulladnak a kb. 5 W-os (hátul általában 12V 5W, elöl 12V 4W) izzók, van némi fény az éjszakában. Ezen kívül kell még lennie tompított fényszórónak, ami értelemszerűen csak elöl világít és úgy lehet bekapcsolni, ha a helyzetjelző már ég. Ennek nincs külön jelzése. Ha a gyártó úgy akarja (de miért ne akarná), fel lehet szerelni az autót távolsági fényszórókkal is, ezek csak a helyzetjelzővel együtt éghetnek, ekkor kék visszajelző lámpát kell alkalmazni. A manapság divatos nappali menetjelző fényre vonatkozó előírást pontosan nem tudom. Ezen kívül van még az irányjelző, ezt zöld fény jelzi vissza, ami csak a villogókkal egyszerre működhet. Vannak még a féklámpák, ezeket nem kell visszajelezni, illetve vannak a hátsó helyzetjelző ködlámpák. Ezek csak a helyzetjelző bekapcsolása után működtethetőek, zöld fénnyel kell őket visszajelezni. Mikor ezek már mennek, be lehet kapcsolni a ködfényszórókat, ezeket piros, zöld és kék színen kívül bármivel vissza lehet jelezni (általában sárgával szokták). Lehet az autón tolatólámpa, ezt sem kell visszajelezni. De ha a további érdekességekre is kíváncsi vagy, ajánlom a 6/1990. KöHÉM-rendelet olvasgatását, abban minden erre vonatkozó előírást megtalálsz.
Egyébként pedig - hogy a te szemszögedből közelítsem meg a kérdést - három "fokozata" van a világításnak: helyzetjelző, tompított és távolsági fényszóró.
Az én autómban a helyzetjelzőt a kormányoszlopon lévő billenőkapcsolóval tudom aktiválni. A műszerfalon nem jelez vissza.
A tompított bajuszkapcsoló-nem jelez vissza.
Refi bajuszkapcsoló hátrabillentésével-zöld visszajelzés.
Első ködlámpa-oldalt külön billenőkapcsoló-nem jelez vissza.
Hátsó ködlámpa-külön kapcsoló-narancsszínű visszajelzés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!