Milyen a sperr diffi mitől jobb egy normálnál?
A hagyományos differenciálsműben a két féltengely között egy bolygómű dolgozik. Ennek köszönhetően a két féltengely különböző szögsebességgel tud forogni. Van azonban az ilyennek egy nagy hátránya: ha az egyik kerék tapadása csökken, akkor a nyomatékot arra a kerékre vezeti, tehát az is előfordulhat, hogy az egyik kerék áll a földön, a másik meg pörög a levegőben. Ez rendkívül hátrányos tud lenni, ezért találták ki az zárható differenciálművet. Itt a két féltengely a bolygóművön kívül mechanikusan is összezárható, ekkor a szögsebességük azonos, tehát akármilyen a tapadás, mindkét féltengely a nyomaték 50-50%-át kapja. Az önzáró differenciálmű, amit általában sperrdifferenciálmű néven emlegetnek, ennek egy sajátos változata: a két féltengely nem tud szabadon elfordulni, de nincs is egymáshoz ékelve. Kiviteltől függően súrlódótárcsák, golyópálya vagy csigakerekek kötik össze őket, melynek köszönhetően ha az egyik kerék kipörög, a másik a nyomaték egy bizonyos részét még át tudja vinni a talajra.
Ez nagyon hasznos tud lenni sárban, mert megakadályozza, hogy a terepjáró elsüllyedjen - ilyenkor használják a hagyományos zárható differenciálművet. Aszfalton közlekedő autók esetében az önzáró differenciálmű használatos, ami azért előnyös, mert kanyarban, mikor a belső kerék terhelése csökken, nem fog elfüstölni a gumi és lassulni az autó, mint a bolygókerekes differenciálműnél, hanem az ívkülső kerék nyomatékot kap és tudja folytatni a kigyorsítást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!