Miért okoz fokozott kopást a hidegindítás? Elvileg egyből lenni kéne olajnyomásnak. A hideg olajnak nem megfelelő a kenése?
Egyrészt fel kell állnia az olajnyomásnak. Az olajteknőbe lecsorgott összes olajnak fel kell jutnia az olajpumpán és a csőrendszeren keresztül a motor legmagasabb pontjáig is. Ez nem megy egy pillanat alatt. Pár másodpercbe bele telik míg í szivattyú felnyomja. Ugyebár a szivattyút is a motor hajtja, tehát álló motornál nincs szivattyúzás.
A hideg olaj viszkozitása alacsonyabb, sűrűbben folyó lesz mint melegen. így nehezebben szivattyúzható, nagyobb lesz a csőrendszerben a hidrodinamikai ellenállása. Valamint ezért az apró réseket is nehezebben járja át.
Hideg motornál az illesztések sem optimálisak, így a kenés sem lesz tökéletes.
Elvileg egyből kell lennie olajnyomásnak. A gyakorlatban meg eltelik egy kis idő (pár másodperc), míg a hideg olajat a hengerfejbe is fel tudja nyomni a szivattyú. A hideg olaj ugyanis "sűrű", nagy a viszkozitása, nehezen folyik. Ezért a szűk helyekre nehezebben kúszik be, gyengébb a kenőképessége.
Illetve a motor illesztési hézagai melegen pontosan jók, hidegen a kelleténél nagyobbak. A nagyobb hézag pedig azzal jár együtt, hogy a terhelés eloszlása nem olyan szép, mint lennie kellene, a nagyobb hézagban tud lógni a tengelycsap, a gyűrű meg tud feszülni - ez pedig fokozott kopást jelent, mert az alkatrészek nem ott veszik fel az erőt, ahol kellene, hanem kisebb felületen.
Illetve van még egy nagy probléma: a motorolajba jutó üzemanyag. A hengerfal és a dugattyú között megnő az illesztési hézag, ezért ott sűrítéskor "lefúj" a motor, az üzemanyag keveredik a hengerfalon maradó olajjal, majd a létyó lefolyik a forgattyúsházba, az olaj hígul. Az ilyen olaj pedig megfelelő nyomás és viszkozitás mellett sem tud megfelelően kenni. Így aztán a hidegen sokat hajtott autók esetén melegen sem megfelelő a kenés - egészen addig, amíg egy erősebb országúti vagy autópályás menet során annyira fel nem melegszik az olaj, hogy minden üzemanyag kipárolog belőle.
Nagyon jól összefoglalták a fiúk a lényeget!
Még annyit tennék hozzá, hogy a motor a kopásának 70-80%-át a hidegindítás és bemelegedés során szenvedi el.
Totalcar égéstérben hallottam egy tesztet, hogy egy új BMW motorját 200E km-en keresztül tesztelték folyamatosan, csak olajcserékre volt megállítva. Utána szétszedték és ez idő alatt az alkatrészeken nem volt kopás mérhető! Tehát nem a határon belül voltak, hanem olyan értéken volt minden, ahogy a gyárból kijött!! Ergo a bemelegedett motor gyakorlatilag nem kopik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!