Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ha ködlámpát szerelek az...

Ha ködlámpát szerelek az autóra miért kell rá relé? Mivel jobb ha van rajta relé mintha csak simán egy kapcsoló lenne rajta?

Figyelt kérdés

2013. okt. 17. 21:23
 1/6 anonim ***** válasza:
75%

1. kapcsoló lehet hogy nem bírná az áramfogyasztást.

2. relével jóval egyszerűbb szabályosan bekötni, hogy csak a helyzetjelzőkkel együtt lehessen felkapcsolni.

2013. okt. 17. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
91%

A ködfényszórókban egy izzószálas halogénizzók vannak, ezek teljesítménye 55 W (legalábbis a szabványos kiviteleké, a nagyobb teljesítményű "lósz*rolvasztó" izzókat hagyjuk). Ebből van kettő, a ködfényszórók által leadott összes teljesítmény tehát 110 W. Ha feltételezzük, hogy 12 V-os elektromos rendszerről van szó, akkor a fényszórók által felvett áram a P=U*I képlet alapján majdnem 10 A.

Ez a 10 A nem kevés. Egy egyszerű kapcsoló általában nem bír el ekkora áramerősséget, beégnek az érintkezői - lásd: Zsigulik fényszóró-, illetve fényváltó kapcsolói, amik a két 45/40-es izzótól is összeégtek pár év alatt. Tehát kell valami, ami tehermentesíti a kapcsolót. A műszerfali kapcsolón így csak az a kis áram halad át, amit a relé tekercse felvesz, a nagy áram a relén át megy, az pedig elbírja, mert a kapcsolóteste masszívabb, mint a műszerfali kapcsolóé.

Illetve van a relének még egy előnye: lehet jó messze a műszerfaltól, közel az akkuhoz és/vagy a lámpákhoz. Így a lámpákhoz vezető vezeték, amin ez a 10 A megy, a lehető legrövidebbre szabható, ez pedig nagyon jó. Nem csak azért, mert kevesebb drót kell, hanem azért is, mert 10 A-es áram mellett már a vezetékeken is jelentősen tud esni a feszültség. Pár tized volt amúgy még nem a világ vége, de a halogénizzóknak már elég ahhoz, hogy gyönyörű, szembántó sárgás-fehéres fény helyett gyenge, bágyadt sárgán világítsanak. De ha a relé a lámpák közelében van, akkor rövid a nagy áramerősségű vezeték, kisebb feszültség esik rajta. Ha a vezetéket el kellene vinni az akkutól a kapcsolóig (műszerfalig) és vissza, túl nagy lenne a feszültségesés.

2013. okt. 17. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
31%

"2". válaszoló tökéletesen leírta a műszaki oldalát.

Az "1". válaszolót annyiban kiigazítanám, hogy a ködfényszórók szabályosan csak a "városi, másnéven tompított" fénnyel együtt világíthatnak.

Ezért is szerelik relével, hogy se a helyzetjelzővel, sem pedig a távolsági fényszóróval ne tudjon együtt világítani.

2013. okt. 18. 00:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

"Az "1". válaszolót annyiban kiigazítanám, hogy a ködfényszórók szabályosan csak a "városi, másnéven tompított" fénnyel együtt világíthatnak."


Én meg annyival egészíteném ki a 3. válaszolót, hogy legalább 10 éve már nem így van, hanem úgy ahogy a 2. írta!

2013. okt. 18. 07:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
78%

Harkonnen: köszi


Kedves hármas:

csak ne igazíts engem sehova, ha nem tudod a szabályokat. A ködfényszóró a helyzetjelzővel együtt már kapcsolható.

Amúgy a "városi" fény a helyzetjelző, az ötvenes-hatvanas években Magyarországon még elegendő volt lakott területen azt felkapcsolni (lásd: Kár a benzinért című film esti jelenetei). A tompított pedig a tompított, a neve tompított fényszóró, soha senki nem nevezte még városinak.


Kedves hármas, mielőtt írsz, olvass, kisebb a beégési faktor.


"6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről.


Ködfényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek:


46. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni.


(2) A ködfényszóró átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez, 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső, a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső szélénél magasabban, az átvilágított felület külső széle pedig gépkocsin és motoros triciklin a jármű legkülső pontjától, 0,40 méternél távolabb nem lehet. A motorkerékpár ködfényszóróját úgy kell elhelyezni, hogy optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen, vagy ha így nem helyezhető el, az átvilágított felületének ehhez a síkhoz legközelebbi pontja a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától legfeljebb 0,25 méterre legyen. Az olyan motoros triciklin, amelyre csak egy ködfényszórót szereltek, a ködfényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.


(3) A ködfényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e fényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt, illetőleg akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpákat már bekapcsolták.


(4) A ködfényszóró - kivéve a motorkerékpár ködfényszóróját - a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el."

2013. okt. 18. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2013. okt. 20. 13:26

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!