Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ez milyen típusú MAN teherautó?

Ez milyen típusú MAN teherautó?

Figyelt kérdés

[link]


Nem igazán látom át a MAN típusokat még, esetleg ha valami linket tud valaki, ahol elmagyarázzák, hogy mit jelent az, hogy pl. 18.264, azt is megköszönném. A képen látható nem az, az biztos.


2013. szept. 24. 22:37
 1/10 anonim ***** válasza:
100%

Ez egy MAN TGA XXL (18.430).


A jelölések elég egyszerűek az MAN-nél. Az első szám a jármű max össztömege (a 18.264 esetében 18 tonna ). A teherautók jelölése asszem 8-assak kezdődik ( 7.5 tonnások ) és úgy 4x-ig megy el ( ezek már a 4 tengelyes 40t feletti alvázak ).

A második szám első két jegye a teljesítményt jelöli, az utolsó a generációt. Ez 260 lóerős és 4. generációs. Ez nem tudom honnan indul, de még 150-esnél kisebbet nem láttam. A hagyományos jelölés kb .150-től ( ezek a régi LT fülkés MAN-ek) egészen az F2000 sorozat nehéz vonatójáig 604-ig terjed. ( azért az a 600 lovas V10 már elég komoly).

Ez a 2000-res évek elején a TG sorozat megjelenésével változott, itt már csak a teljesítményt jelölik a számok, a "generációt" már betűvel jelölik pl: TGA 430 ( ami a forgalmiban továbbra is 18.430 ).


Egy kis illusztráció:

19.402

[link]


19.403

[link]


19.414

[link]


TGA 430 XXL ( azaz 18.430 :P ):

[link]


TGX 440 XXL ( 18.440)

[link]


Ha kevés a két tengely, akkor

26.464

[link]


28.464:

[link]


33.463:

[link]


41.414:

[link]


És a végére a V10, 41.604:

[link]


[link]

2013. szept. 24. 23:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:

Hú kedves előző nagyon sokat segítettél! Már több mint egy órája keresgélek, nézegetem a típusokat, de nem sikerült rájönnöm. :)


Az egyébként nincs jelölve, hogy nyerges vontató vagy hogy mondják a sima teherautót? Mert a képkeresővel találtam olyat is, ilyet is.


Úgy látom, értesz hozzá, szerinted milyen tanulóautó lenne ez? Hamarosan kezdeném a C-t, aztán választás előtt állok. Nem túl modern? Van egy másik suli, annak elvileg ilyenje van. [link] Ránézésre ez még nem TGA, hanem régebbi. Ez nem pont 18.264? Utóbbi típust elég sokan emlegetik, ez kb. ilyen nagyon elterjedt MAN teherautó? A TGA 18.430-ban lévén, hogy tanulóautó, gondolom biztosan kézi váltó van, de ezekben milyen váltó szokott lenni? 2x4 fokozat, egyenként felezhetően? Nem vezettem még soha teherautót, de nagyon fog tetszeni, abban biztos vagyok.

2013. szept. 24. 23:48
 3/10 A kérdező kommentje:

Közben megtaláltam a legutóbb linkelt, kisebb, régi MAN típusát a honlapjukon, az egy 14.272.


Szerinted a 18.430 vagy a 14.272 lenne ideálisabb életem első teherautós tapasztalatszerzésére? Ez döntene a két cég közt. A szívem inkább a kb. 13 éves 14.272 felé húz, jobban tetszik, hagyományosabb az egész. Nem tudom, mi lesz még.

2013. szept. 25. 01:10
 4/10 anonim ***** válasza:

Ebben a számos jelölésben nincs benne, hogy nyerges, fülkésalváz stb, arra külön kódok szolgálnak ( FLL, FLN,BLS,FLLC stb.. ).


Biztos sokan azt mondanák, hogy elsőre elég a jó öreg F90-is, én a TGAt választanám (ezeket már sehol nem hívják 18.430-nak :P). Ha kezdetben megszokod, hogy 2,5 méter magasan ülsz akkor az később lefelé kompatibilis és meglepetés mentes. Én anno csodálkoztam, amikor 7.5-es MAN-ről felültem 1840-es Actrosra :)


Tanulóautó az biztosan kézi váltós. Ha a "kis" MAN-nel nem húznak pótkocsit, akkor abban szerintem egy sima 6+1-es váltó van. A TGAban biztosan a 2x4 +felezős váltó lesz ( az 16 előre és kettő hátra :P ). A 14.272 az szerintem bőven több, mint 13 éves. Az F2000-res MAN-ek ( tehát a 4-re végződőek ) is vannak 13 évesek. Ez inkább közelít a 20-hoz, mint a 10-hez.


A szép kék TGA sem mondható túl modernnek, ebből az első generáció is már túl van a 10. életévén :)

2013. szept. 25. 01:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:

Ebbe bele se gondoltam, hogy a TGA magasabb, és tényleg. Lehet nem rossz gondolat, hogy célszerűbb lenne egyből azt megszokni.


A kis 14.272-essel C+E-t is oktatnak, így van hozzá pótkocsijuk, ez esetben ha nem a 6+1-es, akkor vajon milyen váltó van benne?


Pl. egyik Indexes hozzászólásban van valami, amit nem értek. Ez más jármű, egy 8 sebességes váltóról beszél, de a váltógombon két üres is van felrajzolva. Ezt most így hogy kell érteni? Meg azt írja, "pofozgatós". Én úgy tudtam, az a pofozgatós, amit csak pluszolni-mínuszolgatni kell, és akkor gépileg megoldja a váltást.


Talán utolsó kérdésem: a TGA 8-as váltója az mennyire közvetlen? Ott a váltó rudazattal vált ténylegesen, mint egy autóban? Mert ha van felező, azt elvileg csak átkapcsolod, kuplungolsz egyet, és felez, de akkor az egyes fokozatok berakása az mennyire közvetlen? Csak a felező "gépi"? [link]


Nagyon köszi a segítséget, már annyira nem vagyok elveszve. :)


Na még egy utolsó utáni: vezettél már MAN-t? Ha igen, melyiknek szebb a hangja, a 14.272-nek vagy a TGA-nak vezetés közben? :) Azért ez sem utolsó szempont! :D

2013. szept. 25. 15:22
 6/10 anonim ***** válasza:

Ha E-t is oktatnak a kisMANnel, akkor abban valószínűleg pofozós 8-as váltó van. Ez még rudazatos váltó, a TGA már bowdenes, tehát mindkettő kb ugyanolyan, mint a személyautóknál.


Vezettem már MAN-t, dolgoztam 8.150-essel és pótos 26.414-gyel. A TGA jóval halkabb. AZ elején még fless a hangot hallgatni, később már inkább a csendet szeretjük ( kivéve ha V8 ).


A pofozós váltót meg ne úgy képzeld el, mint a tiptronicot. Itt egy leírás - én dobtam össze anno - talán segít:


http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__312..

2013. szept. 25. 16:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:

Ja most már értem a pofozós 8-as váltót, tehát 4-es után üresben az egészet jobbra tolom, és akkor a mellette lévő üres fölött már az 5-ös lesz. Azért hívják pofozósnak, amiért jobbrább kell pofozni a másik üreshez?


A bowdenes és a rudazatos közt nincs nagy különbség a bowdenes kárára? Csak az jut eszembe a bowdenesről, hogy voltak bowdenes ZF váltós (6+1) Ikarus 415-ösök, amiket rendkívül utáltak a buszvezetők, mert állítólag nagyon szarul vette a fokozatokat. Azokban (pontosabban abban a 2 buszban, ami a városomban van és kézi volt) most valami Trigon "pofozgatós" (erre is azt mondták) váltó van, kuplung ugyanaz maradt, de a váltást pluszolgatni-mínuszolgatni lehet egy kis karral. Sziszeg-csörög-szuszog-villog-csattog-sziszeg-pittyen és kész a váltás. :) Pálcikás LCD-n meg megjelenik a fokozat, amiben van, villog, ha csak előválasztva lett. Kuplungra meg beváltja. Talán a rossz bowdenes megoldás miatt lettek cserélve erre a félmegoldásra (mert elvileg létezett volna hozzávaló kuplungszettel is, és akkor nem kellene kuplungolni már, csak azt nem építették be). De mondjuk ez busz.


A linkelt leírást átolvastam, köszi szépen. Rendes tőled, hogy így segítesz a kezdőknek. Idővel beletanul az ember, hamarosan már én is mosolyogni fogok a régi kérdéseimen. :)


Közben el is döntöttem véglegesen, hogy a TGA-t választom. Köszi a tanácsot.


Apropó ilyen ritka ez a TGA 430 XXL? Szinte csak nyerges vontatóról hoz ki a Google képeket beírva. Ilyen kivitelt alig találni, mint ami az autósiskolának van.


Jah meg még valami, említetted, hogy a TGA-tól kezdve már nem számmal jelzik a generációkat. Akkor hogyan? A TGA-TGM-TGX ezek mind ugyanazok, csak az egyik újabb, mint a másik?

2013. szept. 25. 18:31
 8/10 anonim ***** válasza:

A bowdenes az olyan "nyúlósabb", én sem szeretem. Ha már nem új a bowden, vagy nagyon átmelegszik, akkor előfordul, hogy nem találsz sebességet, mellémegy stb... A rudazatosnál nincs ilyen gond, és gyorsabb is.


Azért pofozós, mert a sorváltót jobbra-balra pofozással váltod, nagyjából ahogy leírtad.


Régen az IKarus-EAG E95-ösökben volt Scania GR801-es félautomata váltó. Az tuti kis jószág volt, előválasztottál és kuplungra elváltott. Haladós megoldás, akárcsak a Mercedesnél a Telligent váltó ( bár az kicsit haragszik érte, ha nem hagyod gondolkodni a választás és a kuplungolás között ) .


Nem ritka a TGA, elég sok készült belőle. Fülkésalváznál ( értsd teherautónál ) nem volt gyakori az XXL fülke, XL viszont akadt bőven.


Ezeknél sem bonyolultak a jelölések. A legnagyobb fülkés volt a TGA, ebből is volt több fülkeméret ( XXL, XL, L), a közepes teherautó lett a TGM, a könnyű teherautó a TGL. Volt egy facelift valamikor 2008 környékén, akkor lett a TGA-ból TGX, a TGM-ből TGS. :)


Amúgy nálam a gugli is talál elég sokat:

[link]

2013. szept. 25. 18:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

Eddig bowdenesről nem hallottam még jót, de akkor hogy lehet, hogy a TGA-ban pont ilyen van? Ez lenne a jövő? :(


Ja hogy az XXL a fülkére vonatkozik, látod ezt se tudtam.


Tényleg van egy csomó kép a Google-n, csak nem volt annyi eszem, hogy utánaírjam, hogy tandem. Rosszul kerestem akkor, pedig már azt hittem, kész kuriózum ez a jármű. :D


Kösz a tanácsokat, egyelőre nincs már több kérdésem.


Üdv.

2013. szept. 25. 22:28
 10/10 anonim ***** válasza:
A jövő az automatáké. A bowdenes megoldásnak rengeteg előnye van a rudazatoshoz képest. Kisebb, könyebb, nincs útban fülkebillentésnél egyszerűbb karbantartani stb stb... A TGA az tuti bowdenes. Kezdőként igazából mindegy, hardcore módban, amikor vissza kell váltogatni és jó lenne lendületvesztés nélkül, akkor érezni igazán a különbséget. :)
2013. szept. 25. 23:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!