Autó ültetésénél, keményítésénél miért nem ajánják a rugó megvágását?
Azon kívül, hogy esetleg nem fekszik fel a rugótányérra rendesen. Ettől tekintsünk most el.
Mindenki ezt mondja, hogy hú, az micsoda paraszt módszer, de értelmes indokot senki nem tud mondani.
-Mert egy ültetőrugó valószínűleg keményebb.
-Mert jól jöhet, ha elteszed (a gyárit).
-Mert minek vágnád el?
-Mert esetlegesen elreped, meggyengül.
Nem ajánlják, de néha jól jöhet. Ez olcsóbb módszer mintha vennél egy kész rugót amilyet szeretnél, mondjuk ha elb*sszák akkor pont ellenkezőjét fogod elérni :)
Másrészről a vágások után, az futóművet be kell mérni és ha eltérés van akkor korrigálni kell rajta
Szóval drága autónál nem éri meg mert lutri, olcsónál pl egy opel corsa, lada, skoda octavia nem vág földhöz
Azért, mert a vágott rugó rövidebb lesz ugyan, de a rugóállandója ugyanakkora marad. Ez azt jelenti, hogy ugyanakkora erőre ugyanannyira ül össze a futómű, mint a gyári rugó esetén.
Hogy ez miért baj? Azért, mert a gyári rugóhosszt úgy találták ki, hogy a futóműnek értelmes, használható rugóútja legyen, ne koppanjon fel minden járdaszegélyen. Ha megvágod a rugót, akkor ez a rugóút csökken, kisebb elmozdulást engedsz a futóműnek, tehát hiányozni fog a levágott menetek hossza a rugóútból. Így gyakrabban fog felütni a futómű, elnyomva a tornyokat, lengőkar-ütközőket, szétverve a szilenteket.
Az ültetőrugók ugyanis nem csak rövidebbek a gyárinál, hanem a rugóállandójuk is nagyobb, vagyis keményebbek. Sőt, gyakra progresszívak: 1-2 menet gyári keménységű, a többi keményebb. Ezzel azt érik el, hogy ezek a rugók ugyanolyan erő hatására kisebb mértékben nyomódnak össze, tehát a teljesen megterhelt autó nem a futómű végütköztetőin fog ülni (mint a vágott rugónál, ahol pont az a néhány levágott menet kellene még a rugózáshoz), hanem lesz neki rugóútja. Vagy mondjuk kátyún, járdaszegélyen nem üt fel a futómű.
Ja, és még valami: elszomorító, milyen gyakran látok flexszel ültetett házi tuninggépeket lehetetlen futóműgeometriával, az út mindkét sávjában egyszerre kóvályogva. Jó lenne, ha végre a tanyasi, telepi és egyéb "hiperillegál sztrítrészerek" is rájönnének, hogy a futómű ültetésekor a geometria is elmegy, ezért újra kell állítani. Tudom, az drága, mer' a rugó vágását megcsinálja Miska bá' a sufniban két sörért, ezzel meg el kell menni futóműállító műhelybe és pénzt kell kiadni érte. De megéri a dolog, mert utána akár egyenesen is tud menni az autó.
Nekem végülis nem az ültetésről szólna a dolog, hanem a keményítésről.
Viszont olyan az autóm, hogy nem gyártanak hozzá rugókat.
Keményebb rugók vannak bent mint a gyári, csak az a baj, hogy nem illeszkednek teljesen.
És ugye mivel keményebb, nem nyomódnak össze annyira, és míg terheletlenül egyforma hosszúak a gyárival, ha bent vannak az autóban, kb 5 centivel magasabb.
Ezt kompenzálva ki kellett vágni vagy 3 menetet belőlük, hogy visszaálljon a magasság.
Csak ezzel meg az a baj, hogy így terheletlenül olyan rövidek lettek, hogy a gólyalábat nem feszíti szét, hanem lötyögnek rajta, el tud mozdulni, fordulni...
Hátul pedig, ha felemelem az autót, a híd annyira lejön, hogy a rugót kézzel ki lehet venni a helyéről, nem kell összenyomni, mert annyira rövid lett.
Kicsit félek így járni vele, mert mi van ha egy nagy bukkanóban, kátyúban kiesik magától?
Szerintem kihajítom ezeket a rugókat,
de ha meg visszarakom a gyáriakat a kemény gátlókkal, az sem lesz jó.
Mit lehet tenni?
Ha tényleg nincs más megoldás, ki lehet próbálni a rugómenetek közé helyezhető gumibakokat vagy a rugóba illeszthető légrugót. A gumibakok gólyalábas futóműhöz is jók, a légrugók csak külső lengéscsillapítóhoz.
A bakokat be kell erőlködni a gyári rugó menetei közé, ekkor a menetek csak úgy tudnak elmozdulni, ha közben összenyomják a gumikat. 1-2 menetet szoktak így "megstuccolni", mert különben nagyon merev lesz a rugó. A légrugó sokkal jobb, szabályozható keménységű, csak az meg nem minden futóműhöz jó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!