Segédmotoron mik a KRESZ szabályok?
Elvileg a segédmotoros kerékpár, akár egy simson s51 vagy egy 50-es robogó 40-nél többet nem mehet(mechanikailag nem mehetne többet), ha többet megy akkor már nem segédmotoros kerékpárnak számít.
Tehát 40 lakott területen belül és 40 kívül is.
Ha nincs már benne fojtás (márpedig általában nincs a használtakban) és 40-nél többet megy akkor lakott területen belül 50 kívül meg amennyit gondolsz.
De a rendőröknek ne dicsekedj vele, hogy 40-nél többet megy a géped :D
:((( jesszusom, ezt a sok tájékozottat... a KRESZ-ben nem szerepel semmi ilyesmi, hogy van-e vagy nincs benne fojtás a segédmotoros kerékpárban. Az csak a gyártók trükközése a szabályokkal szemben, hogy eladáskor megfeleljenek az előírásoknak, de azért utána ne kelljen a "valóságban" is 45 km/h-val billegni a forgalomban a robogókkal.
A KRESZ szabály így szól:
Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
ahol, az L1e kategória:
kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel, amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos
névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos motor esetében
L2e kategória
háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében
- legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében
L2e kategória:
háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében
- legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében
L6e kategória
könnyű négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg - elektromos járművek esetében nem számítva az
akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
- amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
A segédmotorkerékpár kressz szabályai az hogy ha a tábla nem ír sebességkorlátozást( 20-as, 30-as tábla pl [link] ) akkor maximum 40km/h-val mehetsz. Mindenképp használni kell a tompított fényt minden körülmények között. A kerékpáruton csak lakott területen kívül haladhatsz rajta, de nem kötelező. Irányt váltani nem feltétlenül fontos indexlámpával( de ezzel kényelmesebb), lehet karral is(amerre kanyarodsz azzal a karral jelzel ugyanabba az irányba). Előremehetsz a piros jelzőlámpáknál az álló autósor elé bármely oldalról a sávban, még a buszöbölből is lehet egyenesen átmenni telizöld lámpánál. A bukósisakod legyen plexis és becsatolva maradjon. Az sávod jobb oldalán motorozzál a jobbratartás miatt( ha rendőrt látsz vagy gyorsabban megközelít hátulról valaki, akkor lehetőleg ne a felezővonalhoz közel legyél, hanem húzodj a sáv jobb oldalára egy kicsit,de nem feltétlenül az út szélét jelző záróvonalra( ezzel ne add meg a lehetőséget a gyiorsabb járműveknek arra hogy kikerüljenek hanem arra hogy sávot váltva kielőzzenek, mert ha csak félig meddig kikerülnek utána le is szoríthatnak amiatt hogy nem tudnak mindig figyelembe venni. Előnyös ha a fényszórók( főleg hátsó lámpa és hátsó indexek) köré prizmát helyez el, hogy könnyebben észrevegyenek a hátulról érkezők korlátozott látási körülmények között. A többi meg szinte ugyanaz mint a személyautó kressznél.
A műszaki követelmények pedig azok hogy a fényszórók E jelesek (Európai Uniós Szabványjelűek) legyenek, és kívül belül pedig tiszták és épek ( ne legyen saras,bepárásodott,elmatult,kiégve foncsorok a xenon égők miatt), féklámpa mindig világítson mindkét fékkar egyszerre vagy külön-külön meghúzásakor,a gumiabroncs is E jeles legyen, a gumiabroncsok térhálója középen és szélén is legyen legalább 1,6mm profilmélység de ettől nagyobb legyen ha nem akarod hogy ebbe könnyen belekössenek a zsaruk, repedés és szálszakadásmentes. A guminyomás hidegen 2-2.2 bar között ingadozhat a biztos tapadásért. A kipufogóból csak sötétszürke füst távozhat, tehát ne okádjon ki fekete meg kékesfehér füstöt sem, a motorod zajszintje legfeljebb 100 decibel lehet, ezért csak erre megfelelő sportkipufogódobot tehetsz fel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!