Milyen váltó fajták vannak, és melyik mit jelent?
Tip tronik- Az egy autómata váltó ami elektromosan vezérelt és kézzel lehet váltani ílymódon a sebességet mint egy konzoljátéknál.
Szekvrenciális. Ez a váltó mehnikus rallikban szokták használni. Előnye hogy váltáskor megszakítja a gyújtást is így kuplung nélkül át lehet rángatni a fokozatokat.
Létezik még a tolókerekes váltó is. Ezt régebbi vesenyautókban használják. pontatlanabb váltáokat is tolerál akár magasfordulaton is. ez is mehanikus csak egyszerűbb szerkezet.
Van ugye még a szimpla autómata ami olaj forgatással hajt.
Létezik még a pneumatikus ezt kamionokban buszokban nagy gépekben használják, jelentése levegő rásegítéses. Mert ugye az ilyen nagy gépek alapból légfékesek és ha már adott a levegős rendszer így a váltó is levegőrásegítést kap. Ezért cisszen...
Meg van a hagyományos ferde fogazatos manuális váltó.
Ha eszembejut még valami akkor beírom de ennyi jutott eszembe hirtelen.
Van az egyszerű, szinkronos kéziváltó. Ez talán a legelterjedtebb a személyautókban. A kar H-kulisszában mozog, bármelyik fokozat közvetlenül kapcsolható, kuplungolni csak elindulásnál, megállásnál és váltásnál kell.
De van szinkron nélküli, kapcsolókörmös, avagy - helytelenül - tolókerekes váltó. Itt is H mentén mozog a kar, de nincs szinkronberendezés. Felkapcsolásnál nem kell kuplungolni, visszakapcsolásnál viszont duplán kell.
A kézik között van még a kézi szekvenciális váltó. Ennél a kar középállásban áll, előre-hátra mozgatható, de visszatér középre. Egy mozdulattal egyet kapcsolsz fel vagy le, a fokozatok csak egyesével léptethetők. Kuplungolni elindulásnál, megállásnál és visszakapcsolásnál kell, felkapcsolásnál általában nem.
Van félautomata váltó. Ez lehet H-kulisszás vagy szekvenciális, a lényeg csak annyi, hogy váltani kézzel kell, a kuplung viszont automata.
Az automata váltóknál már váltani sem (mindig) kell, automata az is. A régi, olajkavarósoknál van az előválasztó (P-R-N-D-2-L), ezzel kiválasztod, merre mész, aztán nyomod a gázt meg a féket. A vezérlés buta, lejtőn felkapcsol, kézzel nem lehet kapcsolni, fejlettebb kivitelek esetén padlógázra visszakapcsol vagy van téli (2-esből indul, hamarabb kapcsol fel) és sportos (tovább engedi pörögni a motort) változata.
A tiptronic ezeknek egy fejlesztett változata, elektronikus vezérléssel. Itt van egy "S" állás az előválasztón, ha ebbe húzod a kart, ki lehet tolni oldalra, aztán szekvenciálisként, előre-hátra tologatva egyesével fel-le kapcsolgatni. Ezt akár a kormányról is meg lehet tenni.
A következő fejlesztés a robotizált automata váltó: ez belülről nem nagyon különbözik a tiptronictól, általában onnan lehet felismerni, hogy elindulásnál és kapcsolásnál csúnyán rángat. Az egykuplungos robotváltókkal ugyanis sok a baj. Műszakilag a hagyományos kéziváltók rokonai, de mindenféle érdekes munkahengerek kezelik a kuplungot és a váltót.
De ott van a legújabb csoda, a kétkuplungos (DSG, DCT, SST, stb.) váltó. Kezelésre ugyanaz, mint a tiptronic: vagy automata, vagy kézzel, szekvenciálisan kapcsolható. Csak ez gyors, rántásmentes (ha nem sportosra állítják) és méregdrága. Itt két váltót építettek egybe, az egyik a páros, a másik a páratlan fokozatokat kapcsolja, kuplungból meg kettő van, hol az egyik, hol a másik zár.
Ja, meg van még egy egzotikum: a CVT-váltó. Ez is automata, ennek megfelelően kell kezelni, előválasztó van. A kuplung automata, a váltó meg fokozatmentes. Folyamatosan változtatja az áttételt, így nem hagyományos fokozatok vannak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!