Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Milyen váltó fajták vannak,...

Milyen váltó fajták vannak, és melyik mit jelent?

Figyelt kérdés
Pl. Tiptronic, szekvenciális, stb. Ezekre gondolok hogy milyenek vannak még és melyik fajta mit jelent?

2013. júl. 5. 22:11
 1/3 anonim ***** válasza:

Tip tronik- Az egy autómata váltó ami elektromosan vezérelt és kézzel lehet váltani ílymódon a sebességet mint egy konzoljátéknál.

Szekvrenciális. Ez a váltó mehnikus rallikban szokták használni. Előnye hogy váltáskor megszakítja a gyújtást is így kuplung nélkül át lehet rángatni a fokozatokat.

Létezik még a tolókerekes váltó is. Ezt régebbi vesenyautókban használják. pontatlanabb váltáokat is tolerál akár magasfordulaton is. ez is mehanikus csak egyszerűbb szerkezet.

Van ugye még a szimpla autómata ami olaj forgatással hajt.

Létezik még a pneumatikus ezt kamionokban buszokban nagy gépekben használják, jelentése levegő rásegítéses. Mert ugye az ilyen nagy gépek alapból légfékesek és ha már adott a levegős rendszer így a váltó is levegőrásegítést kap. Ezért cisszen...

Meg van a hagyományos ferde fogazatos manuális váltó.

Ha eszembejut még valami akkor beírom de ennyi jutott eszembe hirtelen.

2013. júl. 5. 22:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
95%

Van az egyszerű, szinkronos kéziváltó. Ez talán a legelterjedtebb a személyautókban. A kar H-kulisszában mozog, bármelyik fokozat közvetlenül kapcsolható, kuplungolni csak elindulásnál, megállásnál és váltásnál kell.

De van szinkron nélküli, kapcsolókörmös, avagy - helytelenül - tolókerekes váltó. Itt is H mentén mozog a kar, de nincs szinkronberendezés. Felkapcsolásnál nem kell kuplungolni, visszakapcsolásnál viszont duplán kell.

A kézik között van még a kézi szekvenciális váltó. Ennél a kar középállásban áll, előre-hátra mozgatható, de visszatér középre. Egy mozdulattal egyet kapcsolsz fel vagy le, a fokozatok csak egyesével léptethetők. Kuplungolni elindulásnál, megállásnál és visszakapcsolásnál kell, felkapcsolásnál általában nem.

Van félautomata váltó. Ez lehet H-kulisszás vagy szekvenciális, a lényeg csak annyi, hogy váltani kézzel kell, a kuplung viszont automata.

Az automata váltóknál már váltani sem (mindig) kell, automata az is. A régi, olajkavarósoknál van az előválasztó (P-R-N-D-2-L), ezzel kiválasztod, merre mész, aztán nyomod a gázt meg a féket. A vezérlés buta, lejtőn felkapcsol, kézzel nem lehet kapcsolni, fejlettebb kivitelek esetén padlógázra visszakapcsol vagy van téli (2-esből indul, hamarabb kapcsol fel) és sportos (tovább engedi pörögni a motort) változata.

A tiptronic ezeknek egy fejlesztett változata, elektronikus vezérléssel. Itt van egy "S" állás az előválasztón, ha ebbe húzod a kart, ki lehet tolni oldalra, aztán szekvenciálisként, előre-hátra tologatva egyesével fel-le kapcsolgatni. Ezt akár a kormányról is meg lehet tenni.

A következő fejlesztés a robotizált automata váltó: ez belülről nem nagyon különbözik a tiptronictól, általában onnan lehet felismerni, hogy elindulásnál és kapcsolásnál csúnyán rángat. Az egykuplungos robotváltókkal ugyanis sok a baj. Műszakilag a hagyományos kéziváltók rokonai, de mindenféle érdekes munkahengerek kezelik a kuplungot és a váltót.

De ott van a legújabb csoda, a kétkuplungos (DSG, DCT, SST, stb.) váltó. Kezelésre ugyanaz, mint a tiptronic: vagy automata, vagy kézzel, szekvenciálisan kapcsolható. Csak ez gyors, rántásmentes (ha nem sportosra állítják) és méregdrága. Itt két váltót építettek egybe, az egyik a páros, a másik a páratlan fokozatokat kapcsolja, kuplungból meg kettő van, hol az egyik, hol a másik zár.

Ja, meg van még egy egzotikum: a CVT-váltó. Ez is automata, ennek megfelelően kell kezelni, előválasztó van. A kuplung automata, a váltó meg fokozatmentes. Folyamatosan változtatja az áttételt, így nem hagyományos fokozatok vannak.

2013. júl. 5. 22:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
Köszönöm most már értem hasznos válaszok,így már én is tudom. :D
2013. júl. 6. 12:12

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!