Vannak olyan Ladások, akiknek kapcsolókörmös váltó van a kocsijukban, pedig utcán használják. Nem félnek, h egyszer beragad? Tudtommal nem is alkalmas utcai használatra. Vagy csak azért teszik be, mert a gyári váltó nem bírja el a tuningolt motort?
Szerintem vezetéstechnikán múlik az agész. Ha érzed a fordulatszámokat, simán mehet városban is. Ügyetlenkedéssel lehet törni a szerkezetet.
(A régi időkben fater még teherautót vezetett. Az ő gyakorlatával simán tudott a zsigulin kuplung nélkül váltani. Annyira kezében érezte a fogaskerekek forudlatszámát.)
"Nem félnek, h egyszer beragad?"
Mikor nekem volt, sosem féltem ilyentől. Igaz, nem is fillérekért hirdetett, Jóskapista-féle, agyonhasznált darabot vettem, amit nem lehetett kipróbálni. Kapcsolókörmös váltóból is van jó, illetve rossz, van, aki használhatót készít és van, aki csak összehányja, nem figyel az illesztésre, anyagminőségre, kidolgozásra. A jó darabok nem ragadnak be.
"Tudtommal nem is alkalmas utcai használatra."
Lehet utcán használni, de nem kényelmes. Az egyenes fogazású kerekek miatt sír, visszakapcsolásnál meg kényelmetlen a dupla kuplungolás. Hosszú távon megunja az ember. De ezeket még meg is lehetne szokni, a nagyobb gond az, hogy a kapcsolókörmös váltók áttételezése versenyzéshez készült: hosszú 1-es, utána szűken lépcsőzött fokozatok. Ha valaki hobbiautóként használja a Ladát, annak ez nem gond, de a városi araszolásban eléggé kellemetlen a nagyon hosszú 1. fokozat. Bár nem tudom, van-e olyan, aki azért áll neki tuningolni az autót, hogy utána azzal hordja óvodába a gyereket vagy utánfutón húzza az ócskavasat a MÉH-telepre.
"Vagy csak azért teszik be, mert a gyári váltó nem bírja el a tuningolt motort?"
A gyári váltó sokat bír, de mondjuk a VFTS-ek motorja már sok lenne neki is. Elviselné, csak nem sokáig, főleg úgy, ahogy versenyen használni szokás az autót (nagy terhelést jelentő padlógázas rajtok, nagy motorfékezések). De a kapcsolókörmös váltóknak vannak más előnyeik is. Egyrészt más a váltó áttételezése, ezt már írtam. A hosszú egyes és a többi fokozat közti szűk lépcsők jóvoltából a pörgős, hegyes nyomatékgörbéjű motorokat is jól ki lehet velük használni, mert a nyomatékcsúcs közelében lehet tartani a motort. A másik nagy előny meg az, hogy kapcsolókörmös váltóval felfelé nagyon gyorsan, kuplungolás nélkül is lehet váltani. Ez pedig értékes tizedmásodperceket vagy másodperceket jelenthet egy gyorsaságin.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!