A szervó kormány az nagyon nélkülözhetetlen?
Minden modern autóban az van.
És nélkülözhetetlen?
Szóval tényleg fárasztó, meg nehéz lenne úgy vezetni órákat, hogy nincs szervó?
Szerintem nem - de új autót úgysem tudsz venni nélküle. Árultam egy nagyon jó állapotú 1990-es Fiestát, talán az egyetlen 20 év körüli Ford volt ami nem rohadt, de mégis mindenkit meggondolta magát, amikor megmondtam, hogy nincs szervokormány.
Pedig volt minden más: gyári központi zár, gyári elektromos ablakok... De mégse.
Parkolni nehezebb, de a trükk, hogy álló helyzetben nem tekered, hanem minimálisan mozdítod előre vagy hátra a kocsit közben - szervósnál is érdemes lenne így, mivel kevésbé terheled az alkatrészeket.
Ha jól van beállítva a futómű, akkor menet közben nem is érzed. Persze ha az ütött-vágott ezerkettes Zsigulit vesszük, ott a karbantartás és a rossz állapot miatt lehet nehéz a kormány, ha tökéletes akkor azt is lehet könnyen irányítani, nem dagadnak az erek a sofőr halántékán.
Nem nélkülözhetetlen, vannak autók, amik anélkül is kiválóan vezethetők. Csak a modern autók között igen kevés ilyen van.
Az okok szerteágazóak. Egyrészt az autók egészen mostanáig minden modellváltással egyre híztak. Törvényszerű volt, hogy az új modell nagyobb a réginél, hogy jobban el lehessen benne férni, a korábbinál mindig vastagabb zajszigetelés és a kényelmi extrák pedig ettől függetlenül is növelték a tömeget. No meg kellett a sok merevítés a 4-5 csillagos törésteszthez. Eljutottunk odáig, hogy egy egyszerű, szűken ötszemélyes családi autó is másfél tonna körüli tömegű lett. Egy nehéz autónál pedig mindig nehezebb tekerni a kormányt, nagyobb erő kell a kerék elfordításához. Ezen kívül a manapság a kisebb autókban használt Giacosa-féle hajtáslánc esetén (motor keresztben az első tengely előtt, mellette a váltó, mögötte a diffi, különböző hosszúságú féltengelyek) a hajtáslánc teljes tömege az első tengelyt terheli. A korszerű, turbós, intercooleres, befecskendezős motorok és egyre terjedő automata váltók meg általában nehezebbek a régi, egyszerűbb megoldásokat alkalmazó daraboknál, így jó nagy első tengelyterhelést produkálnak. Tehát az eleve nehéz autók tömegének nagy része terheli az első tengelyt.
Aztán jött a kerék- és gumiméretek változása is, mint további nehezítő tényező: 10-15 éve még nem volt ciki a 13-as vagy 14-es lemezfelni, rajta a 165/65-ös vagy 175/70-es ballonos gumival. Mára már ez egyértelműen divatjamúlt, ma minden autó sportos, kell a legalább 15-ös, de inkább 16-os vagy 17-es kerék, minimum 195-ös, peres gumival, mer' különben elforog, meg így 200-nál nincs akkora oldalkúszás (mintha bárhol is lehetne 200-zal menni). Mivel nőtt az autók tömege, ezért nagyobb terhelési indexű, merevebb falú gumik kerültek fel. A végsebesség növekedése meg a sebességindexet növelte, ez is hozzájárul a merevebb oldalfalhoz. Az egyre terjedő defekttűrő gumik pedig még keményebbek, mint hagyományos társaik. A széles, peres, merev oldalfalú gumit pedig sokkat nehezebb elforgatni az aszfalton, mint a keskeny, magas és lágy oldalfalút. Ez is növeli a kormányerőt.
És mivel manapság minden autó sportos meg dinamikus, ezért a kormánynak kicsinek kell lennie. Rég nem divat a bakelit pereckormány, mert balesetveszélyes, de mondjuk a '90-es évek szervótlan tömegautóin használt habosított műanyagburkolatú kormányok is nagyok már ma. Ma sportkormány kell, kis átmérővel, közvetlen áttételezéssel. 3-nál többet semmiképpen ne forogjon a két véghelyzet között, de inkább 2,5 lenne a jó. Tehát más kormányműáttételezés kell, ami még tovább növeli a kormányzáshoz szükséges erőt.
Ezek pedig együtt már nélkülözhetetlenné teszik a szervót. A mai autók többségén szervó nélkül kényelmetlenül nehéz a kormány: országúton még nincs is vele baj, de városban, főleg parkolásnál erőből kell tekerni. Nem lehetetlen a művelet, lehet velük parkolni, de mivel kényelmesek vagyunk, jobban örülünk az egyujjas szervónak. Sőt, az egyre jobban terjedő automata parkolórendszerekhez, sávtartó asszisztensekhez és új generációs ESP-khez kell is a szervó, mégpedig elektromos, hogy tudja önerőből is tekerni a kormányt az autó, ha kell.
Én nem vennék már szervó nélküli autót az biztos!
Megszoktam, hogy van.
A FIAT CITY szervója is tök király, ránézek a kormányra, aztán szinte már fordul! :D
Annyi a szervó hátránya, hogy megfeledkezel róla milyen is a kormányzás nélküle.
Hajlamos az ember álló helyzetben tekerészni a kormányt.
Egyébként eladásnál kulcsfontosságú. Én sok TOP állapotú autót láttam, de mivel nem volt benn szervó így nem vettem meg. És más se nagyon fogja, vagy erősen ár alatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!