A Marussia F1 Team miért nem indul gyári csapatként a bajnokágban, hogyha a tulajdonos luxus-sportautókat gyárt?
Mit jelent nálad az, hogy gyári csapat? A csapatban többségi részesedést szerzett a Marussia Motors, az istállót is így hívják - akkor nem lehet, hogy ők már gyáriak?
Az, hogy "gyári csapat", így, önmagában nem sokat jelent. Ott van például a Red Bull, ami bár nem gyári csapat, az elmúlt három évben sikeresen lenyomta a gyáriként induló Ferrarit. Volt Brawn GP is, ami még a Red Bullnál is "privátabb" volt, aztán valahogy összejött nekik egy világbajnoki cím. Vagy például volt Toyota-csapat is, ami meg semmi érdemlegeset nem produkált. A jelenben meg ott van a Mercedes, ami állandóan a "már majdnem jó, de még egy kicsi kéne" állapotban van.
"Én nem hiszem, hogy ne lenne meg hozzá a technika" - én meg úgy gondolom: egyáltalán nem biztos, hogy megvan az a tudás, ami ahhoz kell, hogy ütőképes autókat építsenek.
Az, hogy a Marussia mindenféle méregdrága sportkocsikat készít, nagyjából semmit sem jelent a Formula-1-ben. Egy F1-es csapatnak nem olyan mérnökök kellenek, akik kőgazdag orosz és ukrán maffiózóknak terveznek bőrkárpitos, 3-400 lóerős csajozós kocsikat. Nem sok közös van az ilyen luxuscikkek és a Forma-1-ben használt rakéták között.
Oda olyan mérnökök kellenek, akik a Formula-1-es autókhoz értenek, közülük pedig a legjobbak fizetése igencsak drága. Mint ahogy drága a legjobb pilóták éves fizetése, a szélcsatorna és egyéb teszteszközök építésének díja, az év közbeni fejlesztések költsége - hiába épít a Marussia utcára méregdrága és minden bizonnyal nagyon gyors autókat, ha ezekre nincs pénzük, akkor lehetnek akár gyári csapat is, az sem fog változtatni a jelenlegi helyzetükön.
Sőt, az is lehet, hogy attól sem lesznek favoritok, ha elkezd számolatlanul ömleni befelé a pénz: a Toyota-csapat például hiába dolgozott óriási költségvetéssel éveken át, hiába volt mögöttük a hatalmas Toyota-konszern pénze és tapasztalata, egyszerűen nem találták meg a megfelelő szakembereket, rendre zsákutcába jutottak az autó fejlesztésével.
Azt jelenti nekem ez a kifejezés, mint úgy általában mindenki másnak. A többségi részesedés oké, de nagyon fontos kritérium, hogy a motorok is házon belül készüljenek!
És ez elvileg logikus lépésnek tűnne tőlük, hiszen a Cosworth nem tervezi, hogy az egy szem sereghajtó csapatnak fog turbómotorokat fejleszteni jövőre.
Tudom, hogy nem jelent semmit, hogy egy csapat "gyári", nem is igazán ez volt a kérdés.
"... de nagyon fontos kritérium, hogy a motorok is házon belül készüljenek!"
Na, pont ez az, ami rengeteg pénzbe kerül. A Marussia és a többi kis csapat nem azért vesz motorokat mástól, mert lusták és nincs kedvük motort fejleszteni, hanem azért, mert nincs rá pénzük. Irdatlan összegeket emészt fel a motorfejlesztés, főleg most, hogy a következő szezontól turbós, 120 kW-os teljesítményű energia-visszanyerő rendszerrel szerelt motorokra lesz szükség.
Lehet, hogy a Marussiánál is meglenne a szándék, hogy igazi gyári csapat legyenek, teljesen saját autóval, de az anyagiak nincsenek meg hozzá. Az meg, hogy vannak turbós utcai autóik... Nos, az utcai autókkal szerzett tapasztalatokkal az F1-ben nagyjából kitörölhetik, mert annyira más motorokról van szó. Arról nem is beszélve, hogy az utcai Marussiák motorjait is a Cosworth szállítja (korábban a Nissan V6-osát használták), tehát nincs tapasztalatuk motorfejlesztésben. A semmiből meg nagyon nehéz F1-es csapatot építeni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!