Minél nagyobb egy autóban a lóerő, annál nagyobb a végsebessége?
Erre van egy jó mondás
Nyomatékból gyorsulunk,
végsebességhez lóerő kell
A lóerő azt mutatja meg, hogy mekkora erőt képes kifejteni az autó.
Fizikából kb 9.osztályos anyag, hogy az erő egyenlő a tömeg és a gyorsulás szorzatával. Illetve hogy egy adott sebességgel haladó test -ha nem hat rá erő- akkor tartja a sebességét és irányát.
Ezekből az következik, hogy elméletileg adott erővel bármekkora sebességre gyorsítható egy autó, csak a gyorsulás nagyságához van köze az erőnek, hiszen minél nagyobb gyorsulást akarunk elérni, annál nagyobb lesz a szükséges erő is (hiszen a tömeg állandó)
A gyakorlatban ehhez két dolog jön még:
- a közegellenállás
- az autó áttételei
A közegellenállás a levegő, a talaj és egyéb tényezők összessége, amik minden körülmények között megváltoztatják, jellemzően inkább lassítják az autót. Ezek miatt folyamatosan erőt kell kifejteni, hogy az autó ne veszítsen a sebességéből.
Mindeközben az autó motorját és kerekeit áttételek kapcsolják össze (lásd: forgatónyomaték; kuplung,váltó). Ezekre azért van szükség, mert hiába erős egy motor, nem feltétlen gyors is az erő átadása. Gondolj csak egy elefántra, az is állati erős, de igen lassú. Ezért áttételek vannak a motorban. Ezek azt a kompromisszumot valósítják meg, hogy a kerekek sebességét növelik, cserébe viszont kisebb erőt tudnak kifejteni a kerekek a talajon.
Ha egy kocsi álló helyzetből indul, nagy erő kell a megmozdításához, főleg hogy minél hamarabb el akarunk érni egy normális sebességet. Ha már halad, akkor fontos, hogy a keréknél gyorsabban forogjon az, ami meg hajtja és kisebb erő is elegendő a gyorsításhoz, főleg, hogy ekkor már nem kell nagyon gyorsulnunk.
Most már jöhet a kérdésedre a válasz:
igen és nem.
Ha egy autóban meg van oldva az áttételezés ehhez, akkor valóban a nagyobb lóerő nagyobb sebességet is jelent. Viszont ha egy autóban nincsen meg ez, akkor akármennyire is erőlködik az autó, soha nem fog nagy sebességet elérni.
pl bármelyik mezőgazdasági vagy ipari munkagépben hatalmas erő van, de nem tudnak jelentősen gyorsulni, mert nem erre van kitalálva az áttételezésük.
A régi autókban csak 4, a maiakban már 5 sebesség van. Ezek már jobb sebességet tudnak elérni. Mellesleg az áttételek a lóerő függvényében változhatnak, egy nagyobb motorú új autót nem csak egyes, hanem hármas-négyes sebességben is el lehet könnyen indítani.
A csúcsot két osztály képviseli: a kamionok és a versenyautók. Utóbbiakat nem kell nagyon magyarázni. A kamionok azért jók, mert arra vannak kitalálva, hogy autópályán, nagy sebességgel vigyenek nagy terhet, így elég megvan az áttételezésük ahhoz, hogy legalább 130km/h sebességet elérjenek óriási teherrel. Vontatmány nélkül így pillanatok alatt gyorsulnak ilyen sebességre. A fölötti sebesség, az már más kérdés.
a kérdező (és a válaszolók többségének) szintjéhez szerintem az az egyszerű válasz passzol, hogy igen, autóban több lóerő nagyobb végsebességet jelent.
(feltételezve, hogy a piacon szokásos filozófiával van építve, áttételezve és
azt is le kell szögezni, hogy különböző típusú autók között már csak nagyobb lóerő különbség esetén biztos, mert a légellenállásoknak, a homlokfelületeknek és gördülési ellenállásnak is azonosnak kellene lennie ráadásul)
Soktényezős számítások adnak ki egy végsebességet. Lehet erről olvasgatni a neten is, ha valakit érdekel.
Minél nagyobb a teljesítmény, annál nagyobb végsebességre képes a jármű, de ehhez az is kell, hogy erre a célra legyen optimalizálva az áttétel. Általában ez nem szempont az autógyártóknál.
17-es
De 500 lovas autóba nem szoktak olyan rövid váltót rakni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!