Mi történik, ha autónál a járó motorra véletlenül ráindítózok?
Kerreg, jó hangosan.
És épp elméjű ember baromi gyorsan rájön hogy ezt nem kéne :D
De abból kiindulva hogy amikor a jogsit csináltam pár tanuló mit le nem művelt(kb minden pirosnál ráindított) elég jól bírja.
"akkor feltételezzük,hogy az autód van vagy 30 éves. mert a maiaknál már ez nem lehetséges"
Légy nyugodt: manapág is lehet ilyet produkálni. A VW-konszernnek (meg lehet, hogy másoknak is) szokásuk volt egykoron olyan kialakítású gyújtáskapcsolót építeni az autókba, ami ezt meggátolta. De még most is akad olyan autó, amire gond nélkül rá lehet indítani.
Egyébként már jó pár éve Bendix-rendszerű önindítókat használnak az autókon, ez úgy működik, hogy az önindító tengelyén van egy nagy emelkedésű menet, ezen mozog a fogaskerék, ami "bendix" néven ismert. Induláskor az önindító tengelye hirtelen elfordul, a fogaskerék a tehetetlenségénél fogva a meneten felfelé csúszik, vagyis elindul a fogaskoszorú felé, majd valahol összeakadnak a fogak, a fogaskerék megáll a menet végén, onnantól együtt mozog az önindító tengelyével, forgatja a fogaskoszorút, a motor beindul.
Ettől a fogaskoszorú gyorsabban kezd forogni, mint az önindító fogaskereke, a bendixet elfordítja a tengelyen és kilöki a fogak közül, megszűnik a mechanikai kapcsolat.
Ha menet közben ráindítasz, a bendix ugyanúgy kilendül, mint álló motornál, el is jut a fogaskoszorúig, ott pedig talán bekapcsolódik két fog közé. A gyorsan pörgő fogaskoszorú viszont azonnal ki is löki, visszapottyan. Az önindító viszont forog, újra beküldi, a fogaskoszorú úrja kilöki - ebből végül borzasztó kerregés lesz, hosszú távon kopnak a bendix, illetve a fogaskoszorú fogai és hajszálrepedések jelenhetnek meg rajtuk.
Összeér az önindító fogaskereke a lendkeréken levő fogaskoszorúval. Kerregő hangot hallani és kicsit leköszörül a fogakból...
Következmény általában nincs, feltéve, hogy a köszörülő hangra elengedik a gyujtáskulcsot.
Extrém esetben elfogy az önindító fogaskereke, és sérül a lendkerék fogaskoszorúja is, de ehez elég sokáig kell indítózni járó motornál.
Fiat, VW, Rovernél nekem nem engedett ráindítani. A többinél nem tudom van-e védelem.
De egyszerűen letesztelheted, lefullasztod a kocsit, és gyújtás levétel nélkül megpróbálod elindítani.
nekem a saját autóimat engedi újraindítani (szerencsére), így hozzá vagyok szokva,hogy nem kell teljesen leevenni egy újraindításhoz. A céges ford hullaszállítóm, meg a cégees skoda rohangálókocsi, és a vw mentők nem engedik (az idegroham kerülget, amikor ezek a nem megszokott, félig-meddig idegen autók lefulladnak, és nem tudom újraindítani őket).
Ja, és a saját autóim se 30 évesek, csak felhasználóbarát módon vannak megcsinálva
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!