Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Elméleti kérdés! ( Kollégáimma...

Elméleti kérdés! ( Kollégáimmal ezen "vitatkozunk" reggel óta, mindenki más véleményen van) Ha veszünk egy oldalkocsis motorkerékpárt, akkor lehetséges e?

Figyelt kérdés

Ha egy oldalkocsis motorkerékpárra szerelunk a tuloldalra is egy oldalkocsit, akkor lehet e vajon fordulni/kanyarodi vele?

( müszaki beállítottságú emberek válaszát várom ;) )


2013. jan. 14. 09:39
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
Lehet, csak egyszerre mindig csak egy kerék legyen hajtott.
2013. jan. 14. 09:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:

Miért ne lehetne fordulni vele?

Ha mindenigaz valamennyire kell hogy rugózhasson az oldalkocsi is,mert kanyarban felemelkedik és lenyomódik.Ha ugyanilyet két oldalra raksz akkor semmi probléma,max nedvesebb utakon vagy jégen könnyebben kipöröghet szerintem.

Amúgy ha ezt megakarjátok csinálni és elkapnak a rend őrei csúnyán megbütethetnek.

Meg most már az új jogsikban is külön kell oldalkocsira vizsgázni ha jól láttam.

Hál istennek hogy korlátlanra vizsgáztam anno! :)

Amúgy ha van felesleges oldalkocsitok tré állapotban én azt szívesen át veszem és akkor nem kell mindkét oldalra oldalkocsit tenni! :)

2013. jan. 14. 09:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
Mivel az oldalkocsik kereke nem hajt, ezért lehetséges. Más kérdés a három kerék vízszintbe hozása.
2013. jan. 14. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
Vannak motorok, ahol hajtott az oldalkocsi kereke, hogy a kormánnyal ne kelljen ellentartani.
2013. jan. 14. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
Igen, de ott gyanítom elég nehézkes lenne megoldani hogy a baloldalra szerelt oldalkocsit is hajtson. Itt inkább a jobboldali hajtást kellene leszerelni, és nem húzna a motor egyik irányba sem.
2013. jan. 14. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:
Mint mondtam elméleti a kérdés. ;)
2013. jan. 14. 10:14
 7/11 anonim ***** válasza:

Természetesen mindent lehet... :D


A bekötés nem gond ugye, bár léteznek jobbos és balos kordék is, egy ügyes lakatos bármit megcsinál. Vannak hajtott és nem hajtott oldalkocsik, fékezett és fékezetlen - de ez mind másodlagos, hiszen egy jó szerelő megoldja.


Ami fontos: az 1 darab oldalkocsinál ugye vannak gyárilag megadott beállítási adatok, mint kerékösszetartás, eltolás a hátsó kerékhez képest, ilyenek. Úgy kellene összehozni a 3 egy sorban lévő kereket, hogy azért maradjon valami a gépsárkány egyenesfutási tulajdonságaiból.

A motor két kereke ugye nem is kérdés hogy egy síkban kell maradjon, szerintem az OK-nál a gyárihoz képest kisebb összetartás kell, de az mindkét oldalon egyformán, hogy ne húzza el a "szerelvényt"...

Éles fordulókban húzni fogja valamelyik hátsó kerekét - jó megoldás az lenne, ha a középsőt ki lehetne dobni, de akkor már nem oldalkocsis motor, hanem trike... :P

De ha ez nem zavar, akkor semmi akadálya.


Mondjuk mindhárom kerék hajtását nagyon nehéz lenne megoldani - két kereket hajtó diffiművek vannak, de arról értelmesen átvezetni a hajtás a középső kerék meghagyásával... Hát arra én nem vállalkoznék, még szeretném ha 20 évig nem őszülnék meg teljesen. :D


Viszont ezzel megváltoztatod a moci által szállítható személyek számát, a tengelyek számát (mivel a sima oldalkocsis is ugye 3 tengelyesként szokott szerepelni), így hivatalosan nem vihetnéd közútra. Nem hiszem hogy ezt engedélyezné az NKH, de ha mégis, akkor csak újravizsgáztatás után.

2013. jan. 14. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
100%
Simán működne! Gondolj a gyerekek tanuló biciklijére, a segédkerekekkel! Az is működik nem?
2013. jan. 14. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
76%

Lehet vele kanyarodni, csak nem könnyű. Ekkor ugyanis lesz 3 kormányzatlan és 1 kormányzott kereked, ami eléggé rossz arány. A 3 kormányzatlan kerékből ugyanis egyszerre legfeljebb 1 lesz képes valamennyire követni az első kerék által kijelölt ívet, két másiknak elég erősen csúsznia kell - bár ilyen esetben valószínűbb, hogy mindhárom csúszni fog.

Vegyük kiindulási alapnak azt, hogy szerencséd van és a motor első és hátsó kereke által kijelölt íven fordul az egész kóceráj. Az első kerék megy szépen az íven, a hátsó kicsit szűkebben fordul ugyan, de az is megy utána. Viszont már a hátsónak is van egy kis oldalkúszása, mert nem tud elfordulni a vázban, egynesen menne.

Az oldalkocsikerekek viszont a hátsó kerékkel párhuzamosak. Na, jó, nem, mert van némi összetartásuk, de így egyszerűbb elképzelni. Vagyis az oldalkocsikerekek is egyenesen szeretnének menni, eszük ágában sincs fordulni. Ezért az ívbelső oldalkocsikereket rendesen be kell passzírozni az ívbe, a folyamatos gördülés mellett oldalkúszásba kell vinni, hogy ropogjon a kerék alatt a kavics, tekeredjen a tengelycsonk, de végül elforduljon, aminek el kell. Az ívkülső oldalkocsi kereke is kiegyenesítené a fordulót, azt meg befelé kell cibálni, hogy kanyarodjon.

Az oldalkúszással meg egy baj van: sok erő kell hozzá. Rendesen meg kell gyűrni a gumit, hogy elkezdjen kúszni, tehát a motor igen nehezen fog fordulni. Már ha fog: lehet ugyanis, hogy az első kerék nem tud annyi oldalirányú erőt átvinni, ami eléggé elfordítaná a motort ahhoz, hogy az oldalkocsikerekek kússzanak. Ekkor a motor eltolja az első kerekét, alulkormányzott lesz és bemegy az árokba. Ez pedig nagyon is valós veszély, mert egy egyszerű, egy oldalkocsis gépezet is képes rá balkanyarban, ha az ember hirtelen fordul rá az ívre vagy túl nagy a tempó.

Ráadásul a valóság nem is annyira egyszerű, hogy a motor szépen, íven fordul. Valószínűleg a különböző tehetetlenségi erők miatt nem csak a két oldalkocsi, hanem a motor kereke is elkezd kúszni, az pedig tovább nehezíti a fordulást. A hajtott oldalkocsikerék sem feltétlenül megoldás: ha nincs differenciálmá a hajtásban, hanem a három kerék egyszerre pörög, a kanyarodási képesség megszűnik, nincs az az első kerék, ami ne csúszna el azonnal.

"Gondolj a gyerekek tanuló biciklijére, a segédkerekekkel! Az is működik nem?"

Végülis működik, nagyjából ugyanezzel a geometriai elrendezéssel. Csak a bicikli nem 150-200 kg, a támasztókerekek pedig nincsenek egyenként 50 kilósak. Ráadásul a tapadásuk is sokkal kisebb, mint az oldalkocsikeréknek, kanyarban hamarabb elcsúsznak (meg van olyan is, aminek nem ér le mindig mind a két támasztókereke).

Ezen kívül már csak apróbb problémák akadnak a dologgal. Az egyik a motor teljesítménye: rendesen megnő a homlokfelület, a gördülési ellenállás és a tömeg, ezt mozgatni kell valahogyan. Valószínűleg a gyorsulás nem fogja letépni a vezető fejét. A másik a hajtás: a három kerék hajtását nehéz megoldani, kettővel nem vagyunk előrébb, ha meg csak a középső kerék hajt, könnyen elakadhat a motor. Előfordulhat ugyanis, hogy a két szélső kerék feltámaszkodik, a középső a levegőben marad, aztán se előre, se hátra.

Vagyis a megoldás elméletben működhet, lehet két oldalkocsit szerelni a motorra, a valóságban viszont nem biztos, hogy érdemes belevágni.

2013. jan. 14. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
Meg lehet oldani, a kanyarodás is viszonylag egyszerű, kényszerkormányzással (mint a csuklós Ikarusok hátsó tengelyén) minden további nélkül megoldható.
2013. jan. 14. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!