Üdv. Van-e olyan nagy teljesítményű hidraulikus rendszer amit bármilyen személygépkocsiba belehet építeni?
Te egyébként érted, mit írsz? Mert én nehezen.
Az ilyen rendszert nem tisztán hidraulikusan szokták megoldani, mert a folyadékok eléggé nehezen rugóznak. A folyadék csak közvetítő szokott lenni, mint a hidropneumatikus Citroënekben (néhány más gyár is megvette a licencet). De a rugózó egység ilyenkor általában levegő, mert annál szabályozható nagyon jól a hasmagasság és a rugóállandó, ezzel a szintezés is egyszerűen megoldható.
Ilyenből univerzális rendszer nincs, de minden autóhoz ki lehet találni valamilyen működőképes rendszert. Ott van például az airride, ami légrugókkal helyettesíti a tekercsrugókat, de az jellemzően nem arra való, hogy a 400 kg-os terhelést földúton is szintezve tartsa. De ki lehet találni megfelelő, hidraulikával kiegészített légrugózást, csak kérdés, hogy megéri-e (ha az autó értékének háromszorosát kell rákölteni, nem biztos).
"Nekem olyasmi kell, ami legalább 8cm-t meg tudna emelni,mind az mellet, hogy ne legyen az autónak túl magasan a súlypontja és még a kardántengely is megfelelően működjön (a futómű és a kardántengelyhez viszonyított eltérő szög végett is)"
Van egy rossz hírem: ha 8 centivel megemeld a karosszériát, a súlypont is kb. 8 centivel emelkedik. Csodát nem lehet tenni, a karosszéria nem könnyű, illetve a nagy és nehéz szerkezeti elemek nagy része is ehhez van rögzítve (motor, váltó, kormánymű, utastéri vackok). Ez tehát a hiper-szuper futóműtől független.
A hajtás szögeltérése is az: ha megemeled a karosszériát, tökmindegy, hogy krokodilemelővel vagy méregdrága légrugós futóművel teszed, a geometria ugyanaz lesz, ugyanakkora szögeltéréssel kell működnie a csuklóknak. Az tehát szintén nm a futóműtől függ, hogy a kardánhajtás működni fog-e 8 cm emelés után. Ez attól függ, hogy eredetileg hogyan alakították ki: lehet, hogy a Hardy-tárcsa nem bírja, esetleg kevésnek bizonyulnak az egy szem kardánkereszt képességei, rángat az autó vagy rövid a kardán bordástengelye, teljesen megemelt karosszéria mellett kicsúszik a hüvelyéből. De az is lehet, hogy nincs gond a hajtással, ezt nem lehet úgy megmondani, hogy azt sem árulod el, milyen autóról van szó.
8 centis emelés már eléggé sok, egyes autóknak az összes rugóútjuk is csak ennyi. Ahhoz tehát, hogy a futómű alacsony és magas állásban is működjön, valószínűleg nem elég a tekercsrugó, légrugó kell hozzá. A "sport tuning hidraulikus rendszerek" valóban működnek a sportkocsik tekercsrugói mellett is, de nem folyamatos haladásra találták ki őket, csak arra jók, hogy megemelik az első tengelyt, így a méregdrága karbon splitter nem szakad le a fekvőrendőrön vagy a mélygarázs rámpáján. De tartósan nem lehet velük így közlekedni, mert a rugózás ilyenkor nem az igazi (összenyomódik az a hülye tekercsrugó, azt' nem úgy működik, ahogy kell). Tisztán hidraulikus szintszabályzást már ilyen méretben sem használnak, ez már a légrugók felségterülete. Vagy ha mégis előfordul hidraulikus szintezés 5-10 cm-es hasmagasság-változtatással, akkor nem úgy, hogy hagyományos, acélrugós futómű mellé építik be független rendszerként: ez a hidropneumatikus futómű, de erről már volt szó.
Szóval ha te olyan futóművet szeretnél, aminél 8 cm-t tudsz állítani a hasmagasságon úgy, hogy az autó minden állásban használható legyen, akkor el kell felejteni az acélrugót, nem elég a kiegészítő hidraulika, légrugót kell beépíteni. Az airride talán a legegyszerűbben kiépíthető, bár nincs vele tapasztalatom, hogy a hétköznapi forgalomban mennyit bír és hogyan lehet közúti használatra engedélyeztetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!