Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért van ez a csattogós,...

Miért van ez a csattogós, durrogós, erős robbanású hang a rallys autóknál?

Figyelt kérdés
Azt vettem észre hogy a rallys kocsiknál van ez a durrogós, csattogós hang a kipufogón?
2009. aug. 16. 00:57
 1/7 anonim ***** válasza:
95%

A csattogás a kipufogón kívül máshonnan is jöhet: a raliautókon általánosan használt egyenesfogazású, tolókerekes (vagy épp szekvenciális) váltók váltáskor jókorát csattannak.

A durrogás valóban a kipufogóból jön, ennek oka többes. Egyrészt rajt előtt a motorvezérlő viszonylag alacsony fordulaton, a gyújtás tiltásával szabályoz le, hogy a gyújtás hiányában a forró kipufogóban elégő keverék nagy gáznyomása magas fordulatra pörgesse fel a turbófeltöltő turbináját és rögtön rajtnál nagy legyen a turbónyomás. Másrészt a raliautók a lehető legnagyobb teljesítményre vannak hangolva, így az üzemanyag-levegő keverési arányuk az üzemanyag felé tolódik el az ideálistól. Tehát "sokat kapnak", ami gázadáskor el tud égni, gázelvételkor viszont a túl sok beáramló üzemanyag a hengerben nem tud elégni, csak a felforrósodott kipufogóban. Ez durrog és ezért csapnak ki néha lángnyelvek a kipufogóból.

2009. aug. 16. 01:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
10%
Én úgy tudom, hogy folyamatosan nyomják a gázt és bal lábbal fékeznek. A fölösleges üzemanyag szerintem nem öngyulladással ég el.
2009. aug. 16. 10:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
66%

Az azért kicsit túlzás h egyfolytában a gázon állnak!

Öngyulladás? Szerintem a forró kipufogó elég ok neki!

2009. aug. 16. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:
Köszi! Láttam egy versenyt és nem tudtam mi ez a naon erős csatogó hang. Háát most már tom.....
2009. aug. 16. 17:41
 5/7 anonim ***** válasza:
50%
Meg azért is mert naon magas oktánszámú benzint használnak aminek elég a kipufogó hője is a begyulladáshoz és ha bejut a kipufogóba elég ezért van a durogás
2009. aug. 16. 22:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
Először meg kellene kérdezni egy rallyst, mielőtt lepontoztok! :-)))))
2009. aug. 17. 12:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
100%

Srácok....a WRC-kben és az A-s, N-es autókban amikben turbó van van egy úgynevezett ALS rendszer.


Köztudott, hogy a turbófeltöltőknek szüksége van egy bizonyos időre amíg a turbina felpörög teljes fordulatszámra az alap forgási sebességéről. Ez az idő több tényezőtől függ, mint például az tehetetlenség, levegőáramlási hatásfok, visszaható nyomás, stb. A problémát részben megoldja egy lefúvószelep beépítése (BOV - Blow Off Valve), ami működésbe lép minden esetben amikor a vezető elveszi a gázról a lábát. A lefúvószelep elengedi a felesleges nyomás alatt lévő levegőt ami a turbófeltöltőből jön, mialatt a szívócsonkok zárva vannak, megakadályozva így a turbina megállását és az ezzel együtt járó károsodást. Versenyautók esetében gyakori, hogy nagyobb turbófeltöltőt építenek be nagyobb teljesítmény elérése érdekében, a turbónyomás növelésével. Nagyobb turbófeltöltők esetén nagyobb a turbólyuk is a nagyobb a tehetetlenség miatt, és ebben az esetben a lefúvószelep nem elég hatékony ahhoz, hogy a turbinának ne csökkenjen jelentősen a forgási sebessége gázelvételkor. Ráadásul rally autók esetében kötelezővé van téve egy turbó-szűkítő (amit a FIA ír elő), aminek az egyik funkciója, hogy növelje a turbó késedelmi idejét. Ezért a verseny- és különösen a rally-autók esetében, ahol kritikus a nyomaték és a motor rendelkezésre állása gyakori az ALS rendszerek alkalmazása.


Amikor a vezető elveszi a lábát a gázról, a motor gyújtási időzítése megváltozik 40°-al vagy többel, megnövekszik a beszívott levegő mennyisége és a keverék feldúsul. A beömlő pillangószelep kicsit nyitva marad, hogy fenntartsa a motor levegőellátását. Ennek eredményeképpen a levegő/benzin keverék továbbra is az égéstérbe kerül, annak ellenére, hogy a vezető már elvette a gázról a lábát. A gyújtást az elektronika késlelteti és így a benzin/levegő keverék általában elégés nélkül a kipufogó rendszerbe jut. Amikor a gyertya szikrázik, a kipufogó szelep épp kezd kinyílni a késeltetett gyújtás miatt, ráadásul a kipufogó rendszer kivételesen magas hőmérséklete miatt az elégetlen keverék berobban a forró leömlők érintésével.

2010. febr. 4. 15:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!