Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Malaguti F10 festése házilag?...

Malaguti F10 festése házilag? Hogy kell mintázni? És hogy kell árnyékolni? 18L

Figyelt kérdés
2012. nov. 12. 09:35
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

Elsőre ne akarj csodát, ne tervezz "karmolt" mintát, lángnyelveket, színátmenetes fényezést. Tapasztalat és felszerelés nélkül, otthon nem könnyű mindenféle cifra motívumokat megvalósítani. Először nem árt kiismerni a festékek tulajdonságait (fedőképesség, száradási idő, színkeverési tulajdonságok), valamint a különböző technológiai apróságokat (maszkolószalag tapadása, megvalósítható formák, stb.). Ez nem megy úgy, hogy nem próbálkozol előtte, de ha elsőre beleugrasz a mélyvízbe, akkor sajnos nagyot fogsz koppanni és lehet, hogy csalódottan mondasz le az egészről. Az elképzelt minta helyett ugyanis egy megfolyt, elcsúszott mintázatú, az elképzeltnél sötétebb/világosabb motor lesz a vége, ami nem fog tetszeni.

Szóval elsőre szerintem maradj az egyszínű kivitelnél, esetleg az egyes elemeket fújhatod különböző színre vagy lehet egy két színből álló, egyszerű minta éles, nagyjából egyenes választóvonallal. Az könnyebb és vélhetően sikerülni is fog.

Szükséged lesz egy műhelyre. Ez legyen tiszta, pormentes. Nem kell ennyiért kibérelni a kórház műtőjét, elég egy betonpadlós helyiség, ahol nem hullik a vakolat. De olyan legyen, ahol egész nap állhatnak az alkatrészek, nem kell estére kihurcolni őket apu garázsából. Az sem árt, ha ez a helyiség szellőztethető (bár az oldószergőz jó kábítószer, szép, lila elefántokat láthat tőle az ember) és valahogyan fűthető, mert a festék rosszabbul szárad hidegben, te meg megfagysz. Viszont a fűtéssel sem árt vigyázni, mert a rosszul tömített, füstölő kályha - azon kívül, hogy szén-monoxid mérgezést kaphatsz tőle - csúnyán teleszórja a felületet hamuval és pernyével, aztán majd csodálkozol, miért nem lett szép.

Ha van műhely, már csak festék kell. A legjobb lenne, ha lenne otthon kompresszor és szórópisztoly, de az nem akad minden háztartásban, így a szórópalackos akrilfestékek közül kell válogatnod. Ezek hátránya, hogy készre kevert színűek, ha nem tetszik az árnyalatuk, nem tudsz rajta változtatni. Néhány nagyobb üzletben van rá mód, hogy egyedileg kevert színt töltsenek szórópalackba, ha olyan nagyon különleges árnyalatra vágysz, próbáld meg, de én azt mondom: elsőre, tapasztalatszerzéshez elég az olcsó szórópalackos festék is, ugyanúgy folyik meg, mint a drágább, egyedileg kevert. Ha már festékboltban jársz, vegyél csiszolópapírt is, lehetőleg olyat, ami vizesen is használható (a hátulján "waterproof" vagy "wasserfest" felirat van, esetleg mindkettő). Ebből lehet 240-eset meg mondjuk 400-asat venni. Sőt, maszkolószalagot is vásárolj, az is jól jön. Az egyszerű, papír alapú szalag is elegendő lesz, drágábbat csak akkor érdemes venni, ha már kicsit értesz a festéshez és különleges mintákat szeretnél ragasztani. Denaturált szeszt is vegyél, ha nincs otthon.

Ha ez megvan, hazamész és szétszeded a motort. A festeni kívánt burkolatdarabokat mind szedd le róla és vizsgáld meg a felületüket. Ha nincs rajtuk sérülés, légy nagyon boldog, mert egyszerű dolgod van. Ekkor csak annyit kell tenned, hogy előveszed a csiszolópapírt, majd hozol egy vedér vizet (ilyen időben a meleg víz már igen jó, mert lefagy a kezed) és egy szivacsot, majd elkezdesz csiszolni. A papírt időnként belemártod a vízbe és néha a szivaccsal leöblíted a csiszolóport a felületről. Nem kell "vasig" lecsiszolni a festéket (műanyagidom esetén ez amúgy is nehéz), csak a felületét kell érdessé tenni, hogy az új réteg tapadjon rá. Ehhez jó a 240-es és a 400-as papír is, sőt, olyat is lehet, hogy először a 240-essel mész végig a felületen (ez a kisebb hibákat eltünteti), majd a 400-assal finomítod. Mikor megvan az érdesítés, hozod a denaturált szeszt és végigtörölgeted vele, hogy zsírtalanítsd, mert a festék úgy sokkal jobban tapad. A tiszta, zsírtalan elemeket szépen elhelyezed egy asztalra vagy bármi másra úgy, hogy körbe tudd járni őket, hozzájuk férj minden irányból és ne nagy felületen támaszkodjanak.

Ekkor kell eldöntened, milyenre is szeretnéd a fényezést. Ha ragaszkodsz a két színhez, akkor először a világosabb palackját veszed elő, felrázod és közben kitalálod, hol is szeretnéd használni ezt a színt. Ha megvan, akkor ráfújod oda, de úgy, hogy kicsit túllógjon a határvonalon. Fújásnál kb. 30 cm-re tartod a palackot, mindig merőlegesen a felületre és egyenletes sebességgel mozgatod. Nem rángatod, nem remeg a kezed, nem fújsz rá a világosan maradt foltra közelről, hogy jobb legyen. Megvárod, míg megszárad a festék, majd előveszed a maszkolószalagot és kitalálod a választóvonalat. Ha megvan, a maszkolószalagot végighúzod a vonal mellett úgy, hogy teljes egészében a világosabb felületre essen. Ha eltaláltad elsőre, ügyes vagy, ha nem, addig próbálkozol, amíg jó nem lesz. Mikor kész van a vonal, a maradék világos felületet vagy szalaggal ragasztod le, vagy hozol újságpapírt és azt ragasztod hozzá a kész szalagozáshoz. Arra ügyelj, hogy a festékkel csak maszkolószalag találkozzon, mert semmi más nem jön le róla nyomtalanul. Ha megvan a maszkolás, előveszed a sötétebbik színt, majd azzal is lefújod a felületet. Mindkét színt alkalmazhatod több rétegben, úgy jobb.

Ha egy alkatrésznek mindkét oldalát festened kell, akkor először az elejét támaszd le és a hátulját fújd, majd mikor kicsit száradt az alkatrész, fordítsd meg. Ahol letámasztod, folt marad rajta, de ha a hátulján van, nem lehet észrevenni és ha ügyesen támasztod, elég kicsi lesz.

Mikor a sötétebb szín is kicsit megszikkadt már, vedd le a maszkolószalagot és nézd meg a végeredményt. Elsőre ne számíts profi munkára, fogd fel ezt gyakorlásként. Ha nagyon akarod, a két szín után lehet lakkozni is: ekkor a teljesen száraz felületet kell ugyanolyan finoman felcsiszolni, mint az eredeti festéket és szórópalackos akril lakkal kell végigfújni. Itt is lehet több réteget alkalmazni és be lehet vetni olyan trükköt is, hogy hagyod megszáradni a réteget, megcsiszolod és úgy adod neki a következőt. A száradási időket hajszárító óvatos alkalmazásával lehet rövidíteni (anya nagy örömére). Nem kell túlzásba vinni, ha közvetlen közelről fújod, csak megfolyik vagy bebőrösödik a felület.

Mikor mindennel kész vagy, vissza lehet szerelni a műanyagokat a motorra és lehet nekik örülni. Egy esetet hagytam ki: azt, mikor sérült a műanyagfelület. Nos, ekkor sajnos nem sokat tudsz kezdeni vele. Kittelni lehetne otthon, mert ahhoz csak ügyes kéz kell, csiszolni is, de utána töltőalapozó avagy szórókitt kellene, amit csak szórópisztollyal lehet felvinni.

2012. nov. 12. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:
Köszi hogy mindent részletesen leírtál. A maszkolásnál biztos hogy nem ragad rá a papírka a festékre?
2012. nov. 16. 09:59
 3/4 anonim ***** válasza:
A maszkolószalaggal nincs probléma: az direkt úgy van kitalálva, hogy a festett felületre kellően feltapadjon, de nyom nélkül lejöjjön. Ha pedig két színnel próbálkozol, először meg kell várni az első szín száradását, csak utána lehet maszkolni és a másodikat fújni. A száraz festékrétegre pedig az újságpapír sem tapad rá. Ha nem várod meg a száradást, akkor viszont a maszkolószalag is lehozza a festéket.
2012. nov. 16. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Köszi :)
2012. dec. 1. 09:49

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!