Ha egy villanymotort ellenállásokkal "rakok össze" a fogyasztása is csökken ugye a fordulattal együtt?
Ha egyenáramú kefés a motor, akkor az össz fogyasztás mondjuk (persze ez ellenállás érték függő) csökken az eredeti 50%-ra, és akkor az ellenállás melegíti el az eredeti teljesítmény 25%-át (itt most az 50 felét), a motor teljesítmény az eredeti 25%-a lesz (itt most az 50% fele).
Durván, mert azért nem egyformán viselkedik az ellenállás és egy motor. De példának jó....
Ha a motort tisztán ohmos ellenállásnak tekintjük, soros kapcsolás esetén, azonos tápfeszültség mellett valóban lecsökken a fogyasztás, az Ohm-törvénynek megfelelően (magasabb ellenállás, alacsonyabb áramerősség). Így előtétellenállásokkal szabályozható a motor teljesítménye (részben így működik pl. a régi UV villamosok szabályozása). Viszont az ellenállásokon hulladékhő keletkezik (az UV-ken pl. a kocsik tetején voltak az ellenállások, megfelelő hőleadó felülettel), így a motor teljesítménye jobban lecsökken, mint az egész rendszer fogyasztása, azaz romlik a hatékonyság.
Manapság már jellemzően PWM (pulse width modulation, impulzusszélesség-moduláció) áramkörökkel szabályozzák a nagyteljesítményű motorok fordulatszámát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!