Az autó akkut hány Amperrel tölti a generátor?
Ugye rendes akku töltőnél meg van adva, hogy maximum 1/10-e legyen a töltőáram az akku kapacitásának. Tehát 60Ah-ás akksinál 6A.
A kocsikban 100-200 Amperes generátorok üzemelnek. Akkor most mi az igazság?
Jól láttad: az autók generátora képes akár 100 A-rel is tölteni. Vagy akár még többel, ha olyanja van. Viszont a generátor és az akkutöltő működése egészen más.
Mikor otthon töltőre teszed az akkut, kényelmesen, alacsony áramerősséggel töltögeted. Ez azért kell, hogy ne forrjon fel az elektrolit, ne deformálódjanak a lemezek. Viszont az akku ennél nagyobb áramerősséget is elbír, csak nem sokáig. Van neki indítóárama, ezt rá szokták írni és általában több száz amperes értéket jelent. Ezt viszont nem sokáig tudja leadni, általában egy 10-15 másodperces indítózást kibír, de ha hosszabb ideig tekered az önindítót, nem csak az indítómotor fog füstölni, hanem az akku is rosszul fogja érezni magát.
Na, de visszatérve a töltőre: a töltő árama csak az akkun halad keresztül. A generátor viszont más: az nem csak az akkut tölti, hanem valamennyi fogyasztót ellátja árammal. Vagyis járó motornál pl. a lámpák nem akkuról mennek, hanem közvetlenül a generátor adja nekik az áramot. A két tompított fényszóró 10 A-es áramfelvétele tehát nem az akkut, hanem a generátort terheli. A generátor által leadott teljesítményt felveszik az éppen bekapcsolt fogyasztók, a maradék meg megy az akkuba.
A generátor teljesítménye viszont szabályozott: a feszültségszabályzó próbál rendet vágni a kóbor elektronok között. Ez az elektromos rendszer feszültségét igyekszik állandó értéken tartani, így szabályozva a generátor teljesítményét. Ha sok fogyasztó van bekapcsolva, az elektromos rendszer feszültsége csökken, mert nem bírja valamennyi fogyasztót ellátni a generátor. Ekkor a feszültségszabályzó növeli a forgórész gerjesztését, a generátor teljesítménye nő, egészen addig, amíg a leadott teljesítmény eléri a kellő szintet. Ha meg lekapcsolod a fogyasztókat, megnő a feszültség, ekkor csökken a gerjesztőáram és ez által a generátor leadott árama is. Így aztán az akkut sem tölti túl a generátor.
Ez egyébként a mai autóknál nem is olyan könnyű, mint hinnéd. Az üzemanyagot elektromos szivattyú nyomja a tartályból, a befecskendező elektronikus, másodpercenként akár több százszor nyitja-zárja a megfelelő szelepeket, ehhez komoly teljesítmény kell. A gyújtás is igényli a wattokat, nem a semmiből lesznek bődületes méretű szikrák. A különböző érzékelők, jeladók, léptetőmotorok is felveszik a maguk wattjait, az elektronikusan működtetett műszerfal és a jeladók is kérik a magukét, folyamatosan dolgozik azt ABS, az ESP, az EBD (álló járműnél is mintavételez, feldolgozza a jeleket, csak mondjuk nem avatkozik be). Komoly teljesítményt emészt fel egy látszólag csak békésen álló autó is. Pedig ekkor még nem világítanak a fényszórók, nem üvölt a hifiből a "kottonájdzsó", nem fújja a levegőt a szellőzőventillátor, nem melengeti a benn ülők ülepét a fűthető ülés, nem mozgatják villanymotorok a tükröket. Úgyhogy nem kell félteni az akkut, a generátor által megtermelt teljesítménynek bőven van más helye is, nem csak az elektrolit forralására mennek az amperek.
A 100-200 Amper az a maximális áramleadó képessége amit le tud adni!
Nem azt jelenti, hogy annyival is tölt!
A generátor feszültség szabályzója az akkumulátor igényeihez van hangolva.
A 12V-os akkumlátort 13,8 V-al bármennyi ideig lehet tölteni, ilyen feszültséggel ha az akku feltöltődik, akkor már szinte csak annyi áramot vesz fel, amennyit az önkisülése miatt fogyaszt, kb. 50mA.
Egy töltetlen akku 13,8 V mellett csak néhány amper áramot képes felvenni. Amikor azonban egy alaposan kisütött akkut szeretnénk feltölteni, akkor néhány amper árammal 10-20 óra, vagy akár napokig tartana az akku feltöltése, azonban egy személyautóval nem mindig akarunk ennyit autózni. Szeretnénk, ha rövidebb utazásoktól (5 perc)után már üzemkész lenne az akku a következő indítózásra.
Az akku feszültséget 14,4 V-ig lehet növelni, de e fölé már nem szabad emelni a feszültséget, mert elkezd pezsegni az elektrolit. Ilyenkor az elektrolit víz tartalma oxigénra és hidrogénra bomlik, ami az akku szellőző nyílásain keresztül eltávozik. Gondozásmentes akkunál ez az akku elhasználódását is jelenti, mert nem tudjuk vissza pótolni.
Egy feltöltött akkunál a vízbontás jelensége már alacsonyabb feszültség szintnél is jelentkezik (13,8 V - 14,2 V), különösen nagyon meleg időben.
A generátor feszültségszabályzói ma már hőfok kompenzáltak. Ez azt jelenti, hogy amikor a hideg motort beindítjuk, akkor a generátor kapcsain a feszültség kb. 14,2-14,4 V, de akár 14,6 V-ra is felmehet. Az akkumulátor ilyenkor kb. 20-60A áramerősséggel is töltődik (gyorstöltés). Ezt az akku rövid ideig gond nélkül elviseli, sőt szereti, ha időnként kap ilyen áram lökést. Az akku saruin a 14,6V feszültség nem jelenik meg, mert a töltőkábelein is esik valamennyi feszültség (kb. 0,1V esetleg 0,2V).
Amikor a generátor eléri az üzemi hőfokot, akkor a szabályzó csökkenti a feszültséget 13,8-14,2 V értékre és az akku már szinte csak csepptöltéssel üzemel.
Hidegben az elektrolit viszkozitása megnő, ami akadályozza az ionok áramlását, ezért kevesebb áram leadására és felvételére képes. Télen ezért kell magasabb feszültséggel gyors-tölteni az akkut, és ezt manapság a fesz-szabályzók gyártói is figyelembe veszik.
Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy miért kell az autóba 100-200 A terhelhetőségű generátor.
Azért, hogy az elektromos hálózatot terhelő fogyasztók a generátorról táplálkozzanak, és ne az indító akkumulátorról. Ha e kényes egyensúly felborul, akkor indítási nehézségekkel fogunk szembesülni.
Néhány példa a mai Sharan mérésemből:
Motor és vezérlőelektronikák: 8A (utóizzatással 18-28A)
Távolsági fényszórók: 22A
Első szélvédő fűtése: 49A
Hátsó ablak fűtése: 19A
Első fűtőventilátor nagy fordulaton: 16A
Továbbá nem mértem:
Ülésfűtés bal-jobb
Utastéri ventilátor
Pótfűtő kályha
Megjegyzés:
Ha egy generátor 200A terhelhetőségű, attól még 8A terheléssel is vidáman tud működni.
Főszabály szerint minél öregebb és minél hidegebb egy akkumulátor annál kisebb áramot vesz fel ugyanazon a feszültségszinten.
Minél tovább van lemerülve, vagy részlegesen töltve egy ólom akkumulátor, annál gyorsabban öregszik. A teljesen kimerült állapotot kevés ólom akku viseli el, az úgynevezett ciklikus akkunak ugyanis magasabb a gyártási költsége, és gépjárműbe szükségtelen.
Ha több mint, két hétig le van merülve egy ólomakku, akkor szinte biztos, hogy le kell selejtezni.
Az ólomakkumulátor teljesen töltött állapotban öregszik a leg lassabban.
Jó ha rendszeresen, de főleg a tél beállta előtt ellenőriztetjük a generátor ékszíját, és az esetleges gyenge oxidált csatlakozásokat megjavíttatjuk.
Az indító akkumulátor a túlfeszültségek (ún. tranziens lökések) levezetésében is szerepet játszik, ezért az elöregedett indító-akkumulátor, amely már nem képes megfelelő áramfelvételre veszélynek teszi ki a gépjármű elektromos berendezéseit, elektronikáit.
A túlfeszültség kialakulásának a veszélye indítózáskor nagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!