Hogyan kell helyesen fékezni? Bővebben lent
Nem rég kaptam meg a jogsim és arra lennék kíváncsi, hogy ha kanyarodtok,de nem váltotok vissza és érzitek, hogy gyors a kanyar, akkor a kuplung benyomása nélkül csak a féken van a lábatok?
A kuplungot csak akkor nyomom be a fékkel együtt, ha visszaváltok?
Azért érdekel, mert nekem az oktatóm, mint utólag kiderült más hogy tanította és az ismerőseim is máshogy gondolják, engem meg összezavartak!:)
Előre is köszönöm a segítséget!
Kanyarban én mondjuk nem szoktam fékezni, ha nem muszáj, mert nem szeretem kiszedni az árokból az autót (eddig háromszor próbáltam, egyik sem volt kimondottan kellemes élmény).
Fékezni többféleképpen lehet, ezt elméleti tanfolyamon és gyakorlaton is tanulnod kellett volna, de újabban ott sem érnek rá mindenre. Ha csak lassítasz, nem muszáj kinyomni a kuplungot, ekkor az üzemi fék a motorfékkel együtt lassítja az autót. Ezzel egészen olyan sebességig lehet lassulni, amíg az adott fokozatban el nem kezd rángatni az autó. Ha ennél kisebb sebesség kell, kinyomod a kuplungot és visszakapcsolsz.
Viszont ha vészfékezésről van szó, nem játszol a motorfékkel, azonnal ki kell nyomni a kuplungot is. Ilyenkor - ha jól működik a fék - annyira hirtelen lassul az autó, hogy úgyis rövid időn kellene kinyomnod a kuplungot. Ráadásul ha azonnal kinyomod a kuplungot, akkor a bal lábaddal is betámasztasz, nagyobb erővel tudod nyomni a fékpedált. Az meg jól jön olyankor, ha meg kell állni az eléd kitántorgó IFA előtt.
Alapvető "szabály", vagyis inkább a te érdeked, hogy az autó minél kevesebbet guruljon benyomott kuplunggal. Jó az, ha van motorfék, és adott esetben ha gyorsan kellene a gázra lépni, akkor rögtön reagál az autó.
Ezen a szabályon belül pedig tök mindegy, hogyan csinálod, majd kialakul az egyéni stílusod. Én pl sok "autóverseny on baord" videót néztem youtube-on, ezért ha lassítok lámpa előtt, akkor fékezés mellett ahogy a fordulatszám megkívánja folyamatosan kapcsolgatok vissza kettesig, mint ha szekvenciális váltóm lenne:D
A lényeg, hogy a kuplungolás mindig csak egy pillanat legyen, ami alatt kiválasztod a megfelelő fokozatt, és már engeded is vissza. Kivéve persze mondjuk parkolásná a csúsztatott kuplungot.
Kanyar előtt visszaváltok vagy lassítok, ráteszem az ívre és szépen kigyorsítok, ha meg sok lesz akkor motorfékkel szépen lehet korrigálni, annyira még nem sikerült elsokallni hogy bele kelljen fékeznem.
Általában nem szerencsés a kanyar közepén gépészkedni a váltóval, pláne így hogy friss jogsid van és jön a tél, rossz esetben sikeresen meg is csúsztathatod a gépet, inkább előtte válts vissza. Ha meg elsokallod akkor ahogy írtam is motorfék, vagy finoman rálépsz a fékre.
Kupungolni és visszaváltani akkor kell ha rángatásig leesik a fordulat.
Nem részletezem, de a kanyart előre kell megítélni s fékezni a kanyar előtt kell, a sebességfokozatot pedig úgy kell megválasztani, hogy le is fel is legyen a fordulatszámtartományból. Kb a kanyar harmadánál kell érinteni a belső ívet, s onnan kigyorsítani.
Könyvajánló:
Technika-taktika fejezet
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!