Hogyan kell motort vezetni?
A működési elv nagyjából hasonló, mint az autóknál. Elindulásnál és megállásnál kell kuplungolni, váltásnál nem mindig. A motorok váltója nem szinkronizált, működési elvét tekintve az autók kapcsolókörmös, avagy "tolós" váltójára hasonlít. Ezért felfelé kuplungolás nélkül, gázelvétellel lehet kapcsolni, lefelé viszont muszáj kuplungolni és gázt adni. De ha felkapcsolásnál meghúzod a kuplungot, az sem baj.
A kezelőszervek viszont jól szét vannak szórva. A jobb kezeddel kezeled a gázt és az első féket. A kormánymarkolat forgatható, magad felé húzva gázt adsz, elengedve vagy visszaforgatva elveszed a gázt. Az ott található kar az első féket működteti. A bal kezednél a kuplung van, behúzva kiemel, visszaengedve összezár. A jobb lábadnál található pedál taposásra a hátsó féket működteti. A bal lábaddal pedig váltasz: a váltó szekvenciális, ezért a kar mindig ugyanoda ugrik vissza. Általában a kart felfelé húzva felkapcsolsz egy fokozatot, lefelé taposva visszakapcsolsz egyet. Az üres fokozat legtöbbször az 1. és a 2. fokozat közt van.
A modern motorokon az elsődleges fék az első, általában a hátsó úgy van méretezve hogy ne lehessen akkora fékerőt kifejteni mint az elsővel.
De az elsőnél is érdemes először finoman kezdeni a fékezést az első teleszkóp berugózásáig, utána lehet erősebben fékezni - így kisebb eséllyel veszed le arccal a flasztert. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!