Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi a különbség az autóklímák...

Benyovszky Oszkár kérdése:

Mi a különbség az autóklímák között? Manuális, digitális, kétzónás digitális, autómata, digi automata..

Figyelt kérdés
2012. aug. 13. 15:18
 1/6 anonim ***** válasza:
93%

A manuális klímát kézzel kell ki- és bekapcsolni. Ha úgy érzed, hogy meleg van, esetleg szárítani kellene a levegőt (mert a jobb klímák olyat is tudnak), akkor bekapcsolod, mikor meg már odafagysz az ülésbe, kikapcsolod.

Az automata klímán ezzel szemben be tudsz állítani egy kívánt hőmérsékletet, a hőmérséklet-érzékelő méri, hány fok van az autóban és a klíma ki-be kapcsolgatásával tudja tartani ezt az értéket. Sőt, télen, ha párátlanításra kapcsolsz, akkor egyes típusoknál beindul, hogy szárítson. Meg olyan is van, hogy ha padlógázt nyomsz, üzemmódtól függetlenül kikapcsol, hogy tudj gyorsítani, ne kenődj fel előzés közben a szemből jövő KAMAZ-ra.

A digitális klíma az automaták egyik típusa, annyival tud többet, hogy a kívánt hőfokot nem kézi tekerővel állítod be, hanem be tudod pötyögni a számértéket, akár fél fok pontossággal is. Mondjuk ez nem több, mint egyszerű parasztvakítás, mert egy autóba épített klíma nem fog neked fél fokos pontossággal hőmérsékletet tartani (amúgy sem tud egyenletes hőfokot varázsolni), de jól néz ki.

A két- vagy többzónás klíma pedig még ennél is többet tud: az autóban két vagy több különböző hőmérsékletet lehet beállítani. Vagyis magadnak állíthatsz kötelezően 17 fokot (mer' a klímát mindig a lehető leghidegebbre állítjuk, ez valami hülye szokás), a melletted ülő, tüdőgyulladásra hajlamos utasnak meg kicsit egészségesebb 25 fokot engedsz (a kinti 40-hez képest az is bőven elég). Sőt, olyan is van, hogy a négy sarokban négy különböző hőmérsékletet kever ki az autó, de ez már csak a nagyobb kategóriákban jelenik meg.

Mondjuk mindegy is, mert ez is kb. ugyanolyan parasztvakítás, mint a digitális klíma: 3-4 foknál nagyobb hőmérséklet-különbséget nem fog tudni tartani az egyes zónák között az autó kicsi, áramlástanilag rossz utasterében. De legalább látványos, hogy ilyet is tud.

2012. aug. 13. 15:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Igából a működési elvet szeretném megtudni. Azt hogy hogy működik és mivel, úgy mint a fagyasztóládák? Zárt rendszerű, freon gázzal?
2012. aug. 14. 15:00
 3/6 anonim ***** válasza:
89%

Freont már évek óta tilos bennük használni. Jelenleg R134a hűtőközeggel töltik fel őket. Egyébként viszont hasonlít a működése a hűtőgépekéhez

A hűtőközeget egy kompresszor keringeti, ami a motortérben van. Leggyakrabban ezt veszed észre az autóból: a maga pár kilowattos teljesítményével kicsit "lefogja" az autót, ha megy, ugyanis a főtengely hajtja ékszíjjal. Szóval van ez a kompresszor, ami jól összesűríti a közeget. Az összesűrített R134a áthalad a kondenzátoron, ez az autó elején, a vízhűtőre szerelve található és jó meleg. Itt adja le a felesleges hőjét, aztán továbbmegy a szárítószűrőbe, ami a felvett légnedvességet csapatja ki belőle. Ebből lesz a kondenzvíz, ami csepeg az autó alján. Ez is valahol a motortérben van. A még mindig jókora nyomású közeg továbbhalad, belép az utastérbe, ahol a szellőzőberendezést veszi célba. Itt van neki egy ún. expanziós szelepe, amin áthaladva hirtelen lecsökken a nyomása és lehűl. Ezt a tevékenységet a hőcserélőben végzi, ami be van építve a szellőzőbe. A hőcserélő jó hideg, erre fújja rá a melegebb levegőt a szellőző, ami ettől jól lehűl, te meg örülsz neki, hogy hideg van az autóban. A hűtőközeg felmelegszik, aztán innen tovább vándorol egyenesen a kompresszorba, majd kezdődik az egész elölről.

2012. aug. 15. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:
akkor mindegy hogy manualis vagy digi automata, ugyanugyolyan mertekkel tud huteni? mindketto tud 4 celsiust produkalni?
2012. aug. 15. 15:33
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

A működtetés módjának semmi köze ahhoz, hogy mennyire tud hűteni. Azt csak a kompresszor teljesítménye és a hőcserélők elhelyezkedése, mérete szabja meg - illetve az autó adottságai: légtér, ablakok mérete, hőszigetelés, szellőzőmotor légszállítása.

Az, hogy a klímát hogyan kell működtetni, csak a tartott hőmérséklet eloszlását és egyenletességét határozza meg. Egy egyszerű, manuális klíma esetén lehet, hogy nagyobb lesz a hőingás, mint egy automatánál, mert nem lesz türelmed olyan sűrűn ki-be kapcsolgatni a kompresszort. Egy kétzónás képes kis hőmérséklet-különbséget tartani a két oldal között, de az sem csodaszer.

4 °C-ot viszont típustól függően csak akkor tud tartani a klímaberendezés, ha nincs nagyon meleg és nem tűz be a Nap. Nyáron, kánikulában 15-20 °C-nál jobban képtelenek lehűteni az utasteret, akárhogyan is erőlködsz.

2012. aug. 15. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
100%
De szervkereskedő vagy vagy mi hogy 4 fokot akarsz?
2017. jún. 18. 13:00
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!