Motorok első villája kompatibilis egymással, vagy ahány motorgyártó, annyiféle villa van?
Például van valamilyen sztenderd villanyakátmérő, mint a kerékpároknál, ahol 3 különböző létezik, de a nagy részük 28.6mm-es?
Valamint a tárcsafékkonzol egyforma rajtuk, hogy a fékek cserélhetők legyenek más típusokra?
Nem egyformák az átmérők és a fékfelfogatások meg pláne nem :(
Gondolom van azért pár tipikusan gyakran használt átmérő, de nem mind ugyanolyan.
A villák egyedi mérnöki konstrukciók, nincs szabványos megoldás rájuk. Ez azért van így, mert a futómű talán legbonyolultabb alkatrészei (egyszerre kell rugózniuk, csillapítaniuk és megvezetniük a kereket, ráadásul a féket is tartaniuk kell) és éppen ezért mindig az adott motorhoz kell kitalálni őket, hogy jók legyenek.
Még a kormánynyak csapágyazásának módja sem egységes, a csapágyátmérő meg főleg nem. De különbözik a kormánynyak hossza, a villahosszok is különbözőek a motor vázgeometriájától függően, illetve lehet, hogy egyéb szerelvények (kormányütköző, kormányzár fészke) miatt nem lehet felcserélni az amúgy nagyon hasonló villákat sem.
Fékből elméletileg kisebb lenne a választék: azt a legtöbb gyártó külső beszállítótól szerzi be és egy adott konstrukción belül nem nagyon van változtatási lehetőség (például a négydugattyús radiális nyergek nagyon hasonlítanak egymásra). Viszont nem mindig lehet egy az egyben, fúrás-faragás-esztergálás nélkül féket cserélni. Az eltérő tárcsaátmérők miatt máshová esnek a nyergek rögzítési pontjai, a különböző tárcsaagyak más-más rögzítést igényelnek és mivel a mérnökök szeretnek sokat fejlesztgetni a fékeken, ezért könnyen lehet, hogy két, elsőre egyformának tűnő féknyereg a valóságban egészen más (mert mondjuk az egyiknél eltérő átmérőjű dugattyúkat használnak a fékerő növelésére). Egy adott márkán belül van úgy, hogy műszakilag közeli rokonságban levő motorok fékjei csereszabatosak: például a Yamahánál sokáig az R1 első féknyergét használták a nagy Fazeren. De általában ott is arról van szó, hogy a két féknyereg megegyezik, tehát nem lehet a cseréjükkel tuningolni a motort.
Vannak viszont aranykezű utángyártók, akik gyakoribb típusokra majdnem mindent gyártanak. Láttam már kis Fazert az Aprilia SXV-ére hasonlító, cakkos szélű féktárcsákkal, amik felmentek a gyári agyra. Szóval mindenre van megoldás, csak általában nem egyszerű, otthon felcsavarozható kivitelben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!