A Forma-1-ben, WTCC-ben meg az ilyen nagyobb autósport sorozatokban hogyan fékeznek?
Szoktak alkalmazni a "satufék" nevű technikát: általában olyankor, mikor valami nagyon nem úgy jön össze, mint szeretnék.
Egyébként viszont a pályaversenyeken az ún. degresszív fékezést alkalmazzák. A pályaversenyautók kialakításánál nagyon nagy szerepet kap az aerodinamikai leszorítóerő, a tapadásért nagy részben ez felel. Ez viszont csak akkor alakul ki, ha az autó gyorsan megy. Vagyis a féktáv elején a leszorítóerő még odapréseli az autót az aszfalthoz, óriásit lehet fékezni, viszont ahogy lassul a jármű, a leszorítóerő is csökken, a fékerőt vissza kell venni. Tehát pont fordítva történik minden, mint ahogy az autósiskolában tanítják: a féktáv elején keményen belerúgnak a pedálba, aztán egyre csökkentik a fékerőt.
A váltó típusától függ, hogy hogyan sikerül magát a pedáltaposást kivitelezni: kéziváltónál a "heel and toe" néven elhíresült sztepptánc segít abban, hogy folyamatosan visszakapcsolgatva a motorféket is be tudja vetni a versenyző, de mostanra már a legnagyobb sorozatokban engedélyezett a félautomata szekvenciális váltó, ahol nem kell kuplungolni, a pilóta csak a fékpedált kezeli a bal lábával. Vagyis nyomja a féket, ahogy éppen kell, közben pedig visszakapcsolgat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!