A 4 sebességes váltó jobb az 5 vagy 6 sebességes váltónál, és milyen autóba éri meg 4 sebességest tenni?
Azért jobb sztem a 6 sebességes váltó mert kicsi fordulaton tudod tartani a motort és kevesebbet eszik.
Nem mindegy, hogy 4.ben mész 130at vagy 6.ban 130at. Kevesebbet pörög a motor.
Való igaz, manapság az ötfokozatú váltó a legnagyobb divat. Nem szükségszerű azonban, hogy minden autóban ilyen legyen. Az egész csupán attól függ, milyen a motor nyomatékrugalmassága. A GAZ M-21 Volga motorja a háromsebességes kéziváltóval is vígan elvolt, mert olyan széles tartományban adta le a legnagyobb nyomatékát, hogy nem volt feltétlenül szükséges több fokozatot használni, 0-tól 90 km/h-ig mindig a nyomatékmaximum közelében tudott pörögni a motor. Persze ennek ára volt: sokat fogyasztott és alacsony volt a fajlagos teljesítménye. Később elterjedtek a négysebességes váltók, majd a '80-as évek divata lett az ötödik sebesség. Ebből létezett overdrive-ként áttételezett gyorsító ötödik (1:1-nél hosszabb), hagyományos lépcsőzésű ötfokozatú váltó (itt jellemzően 1:1-nél sosem volt hosszabb az ötödik) és a négyfokozatú elé akasztott 1. fokozat (itt sem). Mára már divatba jöttek a hatfokozatú váltók, de léteznek hétfokozatúak (második generációs VW DSG) és nyolcfokozatúak (ZF automata) is. Mindegyikre azért volt szükség, mert a fogyasztásnak jót tesz, ha a motor a maximális nyomaték közvetlen közelében pörög és egyrészt igyekeznek ezt minél jobban megközelíteni, mivel a mai, magas fajlagos teljesítményű autók nyomatékgörbéje hegyes, másrészt pedig ahogy növekszik az autók által elérhető legnagyobb sebesség, úgy kell egyre jobban "széthúzni" azt a tartományt, ahol a motor az ideális fordulaton pörög, az pedig egy adott fokozatszámmal nem megy minden határon túl, mert túl nagy lesz a lépcső a fokozatok között és a motornak a pincéből kell felküzdenie magát.
Az azonban nem teljesen igaz, hogy minél több fokozata van egy váltónak, annál jobb. Tény, hogy a CVT-váltók nagyon jók, de annak idején az első Porsche 911 Turbo (másnéven a 930-as) bevezetésekor a szívóváltozatok ötsebességes váltója helyett csak négysebességeset kapott, mert a motor jókora nyomatékához az is elégnek bizonyult, egy ötfokozatú váltó pedig minden drágább, mint az azonos technológiával készült négygangos. A válasz tehát az: minden autóhoz a hozzá tervezett váltó a legjobb - és ennek nem kötelező minél több sebességesnek lennie.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!