Az exkluzív sportautók (Lamborghini, Koenigsegg) alkalmasak a közúti közlekedésre?
Én most láttam egy szürke Ferit Miskolcon a Búza téren.
Szal, igen alkalmas, annyi, h állítólag rohadt kényelmetlenek.
Általában lehet. Az ilyen sportkocsik ugyanis nem a lehető legjobb menetteljesítményekre vannak optimalizálva. Nézd csak meg: majd' mindegyikben ott a klíma, a hifi, a villanyablak, vastag hangszigetelés mindenütt, méregdrága bőrkárpit, elektromosan állítható minden... Ezekre semmi szükség, ha gyorsan szeretne menni az ember.
Az ilyen autók ugyanis nem csak a gyors haladásra jók, hanem arra is, hogy felvághasson velük a tulajdonos, Monacoban a kaszinó előtt megnézzék, ki száll ki belőle vagy épp lehessen egyet korzózni vasárnap délután a városban. Éppen ezért a hűtőrendszer képes ilyen kis tempónál is megóvni a motort a megrottyanástól és az erőforrás is használható alacsony fordulaton.
Ettől viszont még nem alkalmasak a lassú közlekedésre. A nagy hőtermelésű, kihegyezett motorok lassan melegszenek, a nyomatékgörbéjük sem ideális alapjáraton vánszorgáshoz. A futómű túl kemény (de újabban legalább a csillapítást állítani lehet), a fordulókör óriási, nehezen lehet kilátni belőlük (előrefelé még csak-csak, de hátrafelé általában katasztrofális a helyzet) és a parkolás is nehézkes (alacsony hasmagasság, nagy túlnyúlások). Viszont ezeket a kellemetlenségeket vállalva lehet velük közúton is közlekedni. Csak a rossz minőségű utakat nem szeretik, így itthon elég kevés lehetőség van a használatukra.
Vannak viszont olyan sportkocsik, amik közúton gyakorlatilag használhatatlanok. Ezek a kisszériás, homologizációs alapnak készült rettenetek. Vagyis mondjuk egy Porsche 911 Carrerával nyugisan tudsz közlekedni, még egy turbo sem problémás, de egy GT3RS már nem közútra való. Vagy például a Lamborghini Gallardo is használható utcán, de az LP570-4 Super Trofeo Stradale már csak a nevében utcai autó, legfeljebb annyira jó, hogy ne kelljen trélerezni a versenypályáig. Az ilyen gépek általában versenyzéshez tervezett hűtőket kapnak, a fékek kerámiatárcsásak, más anyagú betétekkel, így utcai használatban nem is érik el az üzemi hőfokukat, a kerekek pillekönnyű versenydarabok, a futómű is mindenfelé állítható és belekerül egy kisebb autó árába, bent pedig általában van két ülés és a lehető legkevesebb kárpit, illetve zajszigetelés. Ezeket már nem célszerű közúton használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!