A Wikipédia volt már? Tudtommal ott is van némi leírás róluk.
A T1 nagy, 200 mm-es átmérőjű fékdobbal, hajlított fejű küllőkkel, a T5 kisebb, 160 mm-es fékdobbal, egyenes fejű küllőkkel készült. A felnik is kicsit eltérnek, más szögben állnak a küllőanyák domborításai. A T1 szívatója a kormányon volt, a T5-é először az ülés mellett, később a karburátor tetején. A T5 hátsó villája egyszerűbb formájú, a fékkitámasztó a villatengely közelében van, nem a hátsó keréknél. A hátsó lámpa is más: a műanyaglámpa helyett (voltak neki egészen obszcén nevei is, most nem részletezem őket) a "csőlámpa" névre hallgató fémházas darab, később pedig a VT5-ös és VT6-os "szappantartó" lámpák kerültek fel. Ha jól emlékszem, a henger bordázatának mintája is kicsit más. A blokkban új, egyszerűbb léptetőmechanizmus kapcsolja a fokozatokat, de az áttételek változatlanok. A '70-es években aztán volt már műanyag légszűrő a T5-ösökön, előfordult műanyag sárvédő és a H változat megjelenése után volt, hogy bordázott elejű blokk-középrésszel, kisebb átmérőjű, halkabb "furulyákkal" szerelték őket (mikor mi volt éppen raktáron).
A kolléga jól írja, bár tudtommal a T1-en is már "osztottbordás" henger volt. A TLF gyártása során tértek át erre a "körbebordás" megoldásról és ezen belül mintha már nem változott volna.
A fékkitámasztó rögzítési pontjai tényleg változtak, a T1 kitámasztója öntvény, a T5-é már laposvas-jellegű.
A H-s modelleknél az átvezető cső volt műanyag a karbi és a bal doboz között, ez egyszerre jelent meg a kúpos végű dobbal a zajszint-norma 1966-67-es változtatása után.
Évjáratfüggően lehet eltérés egy- vagy kétívű kipufogókönyökök szerint is.
Megint egyet kell értenem az előttem szólóval. :)
Legolcsóbban a T5/T5H típusokat tudod megvenni általában, mert ezek a leggyakoribbak. A P10/P10H sem ritka, de az már modernebb vonalú (szögletes henger/hengerfej, tank, más ülés és villa).
Minél régebbi, annál ritkább és drágább, ez ugye az alapelv.
TL és TLT modellek voltak az elsők, ezek felújítva magas áron mennek. Aztán jött a TLB (ami aranyárban megy) és a TLF (ami elérhetőbb). Utána T1 és T5.
Voltak eltérő típusjelek, meg T11-es blokkszámú TLF-ek, ehhez még a típuskalauz sem elég hogy mindent felsoroljon. :)
A lényeg: manapság ha nincsenek papírok nincs forgalomba helyezés. Szóval ha felújítasz egy papírok nélkülit, akkor kiváló dísze lesz a nappalinak, de csak "kerülőúton megoldva" vagy illegálisan közlekedhet. Ha használni is akarod, akkor papiros járgányt kell keresni.
Ha nem tudod felújítani (mert nem adottak a körülmények, nem értesz [még] a szereléshez), akkor érdemes olyat nézni ami normális állapotú és használható. Elég jól elmentek az utóbbi években az árak, nem csilli-villi, de műszakis motort azért 200e alatt kicsivel még kapsz. Onnantól még 35 ezer magyar pénz és át is van írva a nevedre.
Még valami: ha gyakori közlekedésre kell, akkor én nagyfékdobos modellt keresnék. A kisfékdobossal is meg lehet állni, de a nagyobb dobfék sokkal jobban fog.
(Van itthon mindkét fajtából, azért tudom. :) )
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!