Hogy működik az autókban a kuplung?
képzelj el két forgó kör alakú tárcsát, amui ahiogy engeded a pedált fel lassan összeér
és elkezdi az egyik átvinni a forgatónyomatékot a másikra
Jó kérdés, jó a kérdés:
ugye a váltó segítségével érjük el, hogy különböző nyomatékkal, sebességgel tudjunk haladni különböző menetviszonyok közepette. Ahhoz hogy fokozatot tudjunk váltani, a fogaskerek zajtalan/sérülés mentes működése miatt, kell valami ami megszakítja az erőátvitelt, amíg a váltókart mozgatjuk.
Na ekkor lép képbe a tengelykapcsoló: van egy alsó és egy felső tárcsa, egy kiemelő kar csapággyal.
Kinyomáskor (a pedálra rálépsz!) a tárcsák elválnak egymástól de mégis bizonyos mértékig súrlódnak, attól függően mennyire nyomod a pedált. Na ezt ki lehet használni pl elinduláskor hogy lenyomja a kuplungot, berakja a váltót az ember egyesbe, finoman gázt ad és közben óvatosan engedi fel a tengelykapcsoló pedált, voilá lassan rántás és lefulladás nélkül elindul a gép!!
Menet közben is kell ugye használni, hogy ne recsegjen a váltó, meg ne menjen idő előtt tönkre- de adott fokozatot csak adott sebességtartományon belül lehet kapcsolni.
Van egy elég jó pdf a témáról:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!