Ladáknak miért mutat olyan sokat a fordulatszámmérő?
Azt vettem észre, ha a Citroenemet pörgetem, alig megy fölfele a mutató, pedig bőg a motor, ellenben az 1.5ös ladám mérője pedig kis gázfröccsre is sokat mutat. Mitől lehet?
Remélem szakértők tudnak segíteni.
Vagy nem ér el olyan fordulatszámot a Citroën (ha dízel, akkor nem pörög annyit), vagy más a mutató végkitérése (mondjuk nem 270 fok körüli a teljes kitérés, mint a Ladán, hanem kevesebb), vagy valami harmadik ok van benne.
Ez a bizonyos harmadik ok is kétféle lehet. Egyrészt a Lada-motor eléggé pörgős. Mechanikus a gázpedál, szekvenciális kéttorkú karburátor van rajta, tehát nem valami takarékos, de azonnal reagál a gázparancsra. Ezt egy mai, elektronikus gázpedállal szerelt autó sosem fogja produkálni, de még egy késői mechanikus gázpedálos befecskendezős sem. A takarékosságra hangolt motoroknál épp az a spórolás egyik hatékony eszköze, hogy igyekeznek minél visszafogottabban pörgetni az erőforrást, ne kelljen a hirtelen meginduló levegőt plusz üzemanyaggal kompenzálni. A Ladánál meg ebből nincs gond, a gyorsítószivattyú nyom, te meg nézel nagyot, hogy megint 12 litert evett meg százon, pedig tényleg nem is nagyon rúgtad neki.
Másrészt pedig a Lada műszerei nincsenek agyoncsillapítva. Ma már mindennek szépen, visszafogottan kell mozognia, ez akkoriban még másképp nézett ki. Rázós úton a benzinszintjelző kb. olyan, mint az analitikai mérleg: a mutató kilengésének végállását kell figyelni, mert lecsillapodni talán sosem fog a rezgés. Ez van a fordulatszámmérőnél is, nem vitték túlzásba a mutató lengésének csillapítását (azért is van neki ellensúlya), hadd repüljön, ameddig akar, aztán lesz valami. Így mondjuk néha túllendül a várt értéken vagy túl hirtelen csap oda, ez kétségtelenül nem olyan elegáns, mint ha kimérten, látszólag gyorsulás és lassulás nélkül feküdne a megfelelő helyre a mutató. De úgy látszik, látványosabb.
Köszönöm a kielégítő választ.
Én arra gondoltam, hogy esetleg a ladánál hirtelen gázfröccsnél meglódul a főtengely, és irreálisan nagy feszt indukál a fordulatszámmérő tekercsébe(ha jól tudom, elektromágnese indukció elvén mér). Nem tudom, valószínűleg hülyeség, amit mondok. Mit gondolsz?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!