Hogyan mukodik egy processzoros aksitolto?
Amíg tolt addig 14,7 V-ot mutat és az akku allapotatol fuggoen egyre csokkenti az Ampert...
-míg vegul kiírja hogy ,,full´´.---Ha rajtahagyom tovább tartja a 13,5 V feszultséget/multiméterrel megmértem/ ,-csak azt nem tudom iolyenkor mekkora Ampert adhat az aksinak,ugyanis azt nem írja ki a kijelzore és a kézikonyv sincs már meg hozzá. Szabad ilyenkor rajta hagyni az akkut?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Az akkutöltők annak idején úgy működtek, hogy közel állandó feszültséget tudtak leadni (azért nem labortápegységek voltak, de olyan határon belül maradt a feszültségük, hogy a 6 vagy 12 voltos akkut ne vágják haza), az áramot meg egy jókora tekerőgombbal lehetett szabályozni. Így aztán a felhasználónak kellett tudnia, milyen töltési karakterisztika kellett. Ha negyed óra múlva indult volna az autóval, akkor odatekerte, hadd nyomjon 8-10 ampert a fekete ruszki csoda, ha volt ideje feltölteni, akkor az elején megtolta, utána szépen elvette az áramot, hogy a töltési idő második felében már csak 1 A körül dolgozgasson magának, ne robbantsa fel az akkut és így tovább.
A processzoros töltő annyival tud többet, hogy "figyeli az akkut", vagyis ha nagyon meg van zuhanva, akkor ad neki áramot, hadd töltődjön, ha pedig magas a kapocsfeszültsége, fokozatosan csökkenti a töltőáramot, amíg el nem jut a csepptöltésig. Ha pedig azt veszi észre, hogy a kapocsfeszültség valami egészen extrém érték, akkor nem tölt (valószínűleg fordítva kötötték be, erre szolgál a polaritásvédelem).
A processzoros töltőt tehát akár rajta is lehet hagyni az akkun, hosszútávú tárolásra alkalmas. Ekkor ugyanis nem forralja fel az elektrolitot, mint a régi, kézi állítású töltők, hanem nagyon kicsi, 1 A alatti áramerősséggel csepptöltés végez, ami pótolja az önkisülést és nem hagyja tönkremenni az akkut.
Lehet vitatkozni arról, az olcsó töltők is tudnak-e ilyet, de nekem egyelőre bírják az akkujaim (igaz, ezek jókora autóakkumulátorok, nem annyira érzékenyek, mint a motorok miniatűr egységei). Ha viszont annyira kíváncsi vagy az áramerősségre, multiméterrel azt is ki lehet mérni. Csepptöltéskor nagyon kicsinek kell lennie, biztosan van akkora méréshatára a multiméternek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!