Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A 30-as 40-es 50-es 60-as...

A 30-as 40-es 50-es 60-as években Magyarországon is olyan autókat használtak mint az USA-ban?

Figyelt kérdés
2012. jan. 1. 15:38
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
Nem.
2012. jan. 1. 15:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
Nem. Az európai kontinens és az Egyesült Államok autói elég hamar kezdtek eltérni egymástól, már a '30-as években is jelentős különbség volt köztük.
2012. jan. 1. 16:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
A '20-as '30-as években még nálunk is voltak amerikai autók (Chrysler, Ford, Dodge), de alapjában véve már akkor is az európai technikát favorizálták a vásárlók (Opel, Fiat, Citroen). Aztán a II. vh-val jött a váltás, Magyarország egyrészt áttért a ma is használatos jobb oldali közlekedésre (addig a Britt-szigetekhez hasonlóan itthon is bal oldalt közlekedtek), majd a vesztes háború után a gépjárműállomány igencsak megcsappant, amit mozdítani tudtak azt elvittek a ruszkik, románok és társaik (nem csak a közúti, de a vasúti/légi/stb közlekedési formákat is teljesen ellehetetlenítették). Az '50-es évek közepére valamelyest helyreállt a rend, de ekkor már nyílvánvaló volt hogy csak a szovjet csudákat engedhetik meg maguknak az emberek. Skodák, Volgák került forgalomba, a gépjűrműpark másik része még a háború többnyire roncs állapotú autókból állt. Nagyon ritkán, de előfordultak nyugatról behozott autók (Mercedes, Citroen), de ezekből kb. annyi lehetett az országban mint ma Ferrariból. A '60-as években aztán megint nőtt az autópark mérete, de az átlagember még mindig nem igazán engedhette meg magának az autót, nőtt a választék: Trabantot, Ladát, Moszkvicst, Zaporozsect, Skodát lehett venni , de ritkaságszámba ment az autóval redelkező családok száma, kb. 15-20% körüli lehetett (sacc/kb, pontosat nem tudok mondani).
2012. jan. 1. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%
De egyébként Európa másik oldalán, a Vasfüggönyön túl lehetett kapni amerikai autókat, csak ott egyfelől az áruk, másfelől a nacionalizmus miatt nem terjedt el. Szinte minden nemzetnek volt (tömeg)autógyártója sikeres modellekkel: Franciáknak a Peugeot és a Citroen (Peugeot 203, Citroen 2CV), Olaszoknak a Fiat (Fiat 500), németeknek a VW (Bogár), stb. Egyszóval hülyék lettek volna lecserélni a nyugatiak az autóikat amerikai kocsikra. Ennek ellenére még ma is jelen vannak a nagy amerikai cégek kissebb képviseletekkel minden európai országbn (1989 után Mo.-n is), de nagyon a rétegvásárlókból élnek...
2012. jan. 1. 17:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
Azt azert ne felejtsuk el hogy az oroszok a masodik vilaghaboruban megkaptak jopar Amerikai auto Licenszet es ebbol lett pl a Volga(mert egy masolat) vagy a Kraz-ok motorja. Ugyhogy Igen is lehetett amerikai autot venni csak mas neven :)
2012. jan. 1. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:

Pont erről kérdeztem és írtam a múlt hónapban.

Hogy mért gagyik az európai kocsik.

Egy átlag amerikai melós autója 1975ből.

[link]


Egy átlag európai melós autója ugyanebből az időből felénk (Európában)

[link]

2012. jan. 1. 22:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:

Valóban, az oroszok több amerikai autót is "megismertek", viszont - a közhiedelemmel ellentétben - nem másoltak le hajszálpontosan egy típust sem. Inkább arról volt szó, hogy tanulmányozták az ottani technikai megoldásokat, formaterveket és abból alkottak egyedit. Annyira más volt ugyanis a szovjetek és az amerikaiak elvárása az autókkal szemben, hogy nem lehetett ugyanazt a típust a Csendes-óceán mindkét oldalán használni.

A Volga például külsejét tekintve erősen hasonlít az 1952-es és 1953-as Fordokra és Mercurykra, viszont a műszaki alapok a Pobjedáéval rokonok. A motor mondjuk nem, de az sem a Fordé, mert négyhengeres. A Csajka külsőleg egy megnyújtott tengelytávú Packard Patrician, az alváza viszont X alakú, ami - ha jól tudom - a Cadillac fogása volt.

Szóval ezek az autók csak külsejükben hasonlítottak az amerikaiakra, a technika a lemezek alatt egyszerű, masszív elemekből épült fel.

Viszont ettől még nem nagyon hasonlított egymáshoz az utcák képe. A '30-as és '40-es években itthon az európai gyártók termékei futkároztak az utcákon, a tengerentúlon értelemszerűen a sajátjaikat használták. Formára még csak-csak hasonlítottak az autók, bár Európában - így nálunk is - a legkisebb kategória jóval kisebb volt, mint ott a kisautóké.

A II. világháború után érdekes helyzet állt elő: nagyjából az '50-es évek közepéig nagyon sok amerikai autó volt Magyarországon. Na, nem krómlökhárítós, bogárhátú kupék és négyajtósok, hanem a szovjet hadsereg teher- és személyautói. Ezeket ők a "lend-lease" programban kaptak az Egyesült Államokból. Mivel a visszavonuló németek a háború előtti-alatti autóállomány nagy részét bevonultattak a mozgósításhoz, így ezekkel a Dodge Weaponökkel, Ford Eifelekkel indult újra az élet itthon. Mentő- és tűzoltóautóként, honvédségi csapatszállítóként és egyéb feladatokban tündököltek a megmaradt háború előtti autókkal-motorokkal együtt, aztán szépen kikoptak az utakról. De akkoriban a tengerentúlon nem velük voltak tele az utcák, tehát nem voltak egyforma autóink.

Az '50-es évek vége felé lehetett újra magánszemélyeknek személygépkocsit vásárolni (azt hiszem, talán 1957-től a Moszkvics 402-est, de eleinte igen szűk réteg juthatott csak hozzá), így például a személyautók száma csak ez után kezdett értékelhető lenni. Addig teherautók, autóbuszok, lovaskocsik és villamosok jártak az utcákon, mert az újjáépítést és a közfeladatok ellátását ezek végezték. A magánszemélyek meg gyalogoltak, tömegközlekedtek vagy motort vettek, ha volt rá elég pénzük. Eközben az Egyesült Államokban a klasszikus, "fecskefarkas" vagy "uszonyos" autók a virágkorukat élték, a korszak szimbólumává vált 1958-59-es Chevrolet Impalával az élen.

A '60-as évek végéig itthon eléggé kevés személygépkocsi volt forgalomban, bár a Trabant ezen sokat segített (nem röhögni, arra legalább volt pénze a népnek). A kis zwickaui libakergető mellett Wartburgok, orrmotoros Skodák (meg néha egy-egy embicsko), Warszawák, Pobjedák és Volgák járkáltak az utcákon, viszont túlnyomó többségük az utóbbi három típus kivétel nélkül állami/vállalati autó vagy taxi volt. A nagyautókat (Pobjeda, Volga, Warszawa, Csajka) nem árulták magánszemélyeknek. Nyugati autók is voltak, Budapesten például jártak Renault taxik, Rákosi és Kádár is Mercedeseket használt. A '60-as évek végén aztán elkezdett mindenfelé seftelni a MERKUR, érkeztek FIAT-ok, VW Bogarak, még egy szállítmány Renault 16-os is került valahonnan. Viszont ezek közül csak a Bogár volt ismert az Egyesült Államokban, az sem egészen úgy, mint nálunk.

Úgyhogy az autópark összetétele teljesen más volt itt, mint az Egyesült Államokban, nem hasonlítottak egymásra.

2012. jan. 1. 23:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
Csak egy utolso erdekesseg: Az Ural teherauto valtojara egy az egyben passzol a BMW 1960(ha jol emlekszem) ban keszitett V8 motorja, es forditva. Es a Volgakban letezett egy V8-as motor ami teljesen megegyezett a az Amerika testver motorjaval csak "par" ev kesessel, mert ha jol tudom a `30-as evekben a Ford(homalyos emlekek de az biztos ) keszitett egy ilyen motort az amerika hadsereg eloszeretettel hasznalta es adta oda a "szovetsegesenek".
2012. jan. 2. 12:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:

A Volgák közül eléggé ritka volt a V8-as változat, elsősorban a KGB használta őket, hol kísérőkocsiként a nagy behemótokhoz (ZiSz-110, ZiL-111), hol csak úgy, üldözésre (nem nagyon volt ellenfele a béketáboron belül). Az ezekben szolgáló V8-asok eredete ismeretlen, elméletileg a ZiL-111-hez fejlesztették az '50-es évek végén, a gyakorlatban viszont egy amerikai V8-as lehetett a minta, vagy a háború előttről, vagy az '50-es évek elejéről. Viszont ha jól tudom, egyik akkoriban használt V8-assal sem egyezik meg teljes mértékben ez a motor, ott is inkább kreatívan alakítgattak, amit tudtak.

Az Uralra viszont aligha volt jó a BMW V8-as motorja. A korai Uralokat hétliteres benzines V8-as hajtotta, a BMW-nek pedig a háború után egyetlen használható V8-asa volt: az 502-es, 503-as és 507-es kis, 2,6, később 3,2 literes erőforrása. Aligha volt ugyanolyan a két erőforrás kuplungharangra csatlakozó vége...

2012. jan. 2. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
A nyelestengely es az onindito egy az egyben passzolt, az faktum de en ugy tudom hogy bele is passzolt. A volga meg igen ugy volt ahogy leirtad de nem volt szamottevo kulonbseg az orosz es az amerikai verzio kozott.
2012. jan. 2. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!