Melyik mostani Audi típusok tudnak 260 km/h-val menni?
akkor ennek sztem nézz utána
ennyi erővel R8 ba miért nincs sebességhatároló?
Annak idején, a '80-as évek végén a három német prémiumgyártó kötött egy hallgatólagos egyezséget, hogy az autóik végsebességét legfeljebb 250 km/h-ban maximalizálják. Nem írták le sehol, nem volt törvényi háttér, csak ők így döntöttek.
Ennek több oka is volt. Az egyik, hogy a lóerő- és végsebességhajhászás veszélyes szintre ért el: egyszerű, négyajtós prémiumlimuzinok kezdték volna ostromolni a 300 km/h-t, ami korábban a sportkocsik tartománya volt. Ezek az autók viszont kényelmesre hangolt felfüggesztéssel, orrmotorral, relatíve magas súlyponttal érték volna el ezt a tempót (először az E32-es 7-es BMW V12-es csúcsváltozatáról terjedt el a pletyka, hogy meglenne neki a 300 sebességhatároló nélkül). Ezért aztán inkább maradtak a 250 km/h-nál: ez már elég gyors és a tulajdonosok nem akarnak majd mindenáron őrületes tempóval száguldozni. Akármennyire is jók voltak a korabeli E32-esek, W126-osok és V8-asok, azért nem 300-as sebességre találták ki őket.
Aztán ott volt a gumikérdés: nehéz olyan abroncsot készíteni, ami egy majd' kéttonnás luxusbárka alatt hosszú távon bírja a 300 körüli haladást az autópályán. Ráadásul egy ilyen abroncs egyáltalán nem jó a menetidő azon 95%-ában, amit az autó nem a végsebessége közelében tesz meg. Merev az oldalfala, ezért iszonyatosan ráz a városban a villamossínen és a fekvőrendőrön, kis tempónál nem éri el az üzemi hőfokát és nem tapad... Csak a baj van vele.
Ez a megállapodás békés, nyugodt helyzetet teremtett, de teltek-múltak az évek és egyre több volt a gond vele. Az Audi 1994-ben megjelentette az RS2 Avantot, amiben volt ugyan sebességhatároló, de 262 km/h-ra állítva. Később, a 2000-es években egyre gyakoribb lett, hogy külön kérésre - általában egy vezetéstechnikai tanfolyam után - magasabb sebességre állítják a határolót (270 vagy 280 km/h). No és a luxusautók piacának később megjelent szereplői sem mind tartják magukat ehhez. A Lexusokban - ha jól emlékszem - működik a határoló, de mondjuk a Porsche nem szereli be a Panamerába. Végül is ők nem voltak az egykori kezdeményezők között.
És mivel a megállapodás a luxuslimuzinokra volt érvényes, ezért a sportkocsikat is "kiereszthetik". Éppen ezért nincs sebességhatároló az R8-ban: az nem luxusautó, az sportkocsi. Az a dolga neki, hogy jó gyorsan menjen, nincs értelme 250-nél elvágni a száguldozást. Az A8 (és persze az S8) viszont luxusautó, ezért itt tartják magukat az ingolstadtiak a megállapodáshoz.
Nem mondom, hogy egyszerű, na de egy ilyen, félig-meddig hagyományokra, szokásokra épülő dolog nem is lehet az.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!